همشهری آنلاین: اتحادیه عرب روز یکشنبه از اقدام برزیل در به رسمیت شناختن کشور فلسطین در چارچوب مرزهای سال 1967 میلادی استقبال کرد و از کشورهای دیگر نیز خواست تا بدون تاخیر، دست به اقدامات مشابهی بزنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کویت، 'محمد صبیح' معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور مربوط به فلسطین و سرزمین های اشغالی، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اتحادیه عرب از این تصمیم مهم برزیل استقبال می کند و آن را گامی مهم و روبه جلو در مسیر تحقق صلح و آرامش در منطقه و احترام گذاشتن به اصول قوانین بین المللی و قطعنامه های بین المللی به شمار می آورد .

صبیح تاکید کرد، چنین اقداماتی راه را بر تندروی، نژادپرستی و انکار حقوق دیگران می بندد و تاکید می کند که برپایی حکومت مستقل فلسطینی، مساله ای است که همه کشورهای جهان در مورد آن اتفاق نظر دارند و اگر چنین اقداماتی از طرف کشورهای دیگر نیز تداوم یابد، می توان انتظار داشت که صلح و آرامش در منطقه حکمفرما شود.

صبیح در ادامه افزود، اتحادیه عرب، فلسطین و سرزمین های اشغالی از نقش برزیل، ملت و رییس جمهوری این کشور در این مورد قدردانی و تشکر می کنند و آن را اقدامی شجاعانه به شمار می آورند و از کشورهای دیگر نیز می خواهند هرچه زودتر دست به چنین اقداماتی بزنند.

صبیح، مرحله زمانی کنونی را بسیار حساس و مهم توصیف و تاکید کرد که مساله فلسطین در حال عبور از مراحل مهم و سرنوشت سازی است، زیرا فلسطینی ها در سایه شهرک سازی امیدی به بهبود اوضاع ندارند و این خود نیازمند اقدامات مسوولانه همه کشورها در این مورد است.

وی در مورد تهدید 'محمود عباس' مبنی بر انحلال تشکیلات خودگردان به دلیل نبود هرگونه پیشرفتی در روند سازش و عنان گسیختگی رژیم صهیونیستی گفت: کشورها و نهادهای بین المللی باید در موضع گیری های خود تجدید نظر کنند تا پیش از آنکه فرصت و زمان از دست برود، چاره ای برای این مهم بیندیشند، زیرا داشتن کشور و حکومت مستقل، حق مسلم فلسطینی ها است و تمامی قوانین بین المللی بر آن صحه گذاشته اند.

'لولا داسیلوا' رییس جمهوری برزیل اول دسامبر( دهم آذر ) 2010 میلادی در نامه‌ای به محمود عباس نوشت، برزیل کشور فلسطین را در چارچوب مرزهای سال 1967 میلادی به رسمیت می‌شناسد.

نگرانی اسرائیل از تصمیم برزیل

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی از تصمیم رئیس جمهور برزیل برای به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را از هر جهت تاسف بار خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه،اوسیاس وورمن Osias Wurman کنسول رژیم صهیونیستی در شهر ریودوژانیروی برزیل که اظهاراتش در پایگاه اینترنتی روزنامه پر تیراژ برزیلی « او گلوبو O Globo » منتشر شد، با انتقاد از نامه روز جمعه رئیس جمهور برزیل که در آن کشور مستقل فلسطین را بر اساس مرزهای تعیین شده در سال 1967 به رسمیت شناخت گفت:" شنیدن این خبر بسیار تاسف بار است و انتشار آن در زمان برقراری گفتگوهای مستقیم میان اسرائیلی ها و فلسطینیان که حدود به یک دهه متوقف مانده بود، ابدا نتیجه خوبی به همراه ندارد و از همه جهت تاسف بار است".

رئیس جمهوری برزیل در نامه ای به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که روز جمعه در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه برزیل منتشر شد، به عباس گفت کشورش تصمیم دارد یک کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسد.

کنسول اسرائیل افزود " برزیل متاسفانه موضعی یکجانبه و به نفع فلسطینیان و کاملا مغایر با اصول اسرائیل اتخاذ کرده است ؛ در این برهه از زمان ، اگر برزیل می خواهد گامی در جهت پیشرفت مذاکرات صلح بردارد، باید موضعی خنثی اتخاذ کند".

کد خبر 122395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز