گروه بین‌الملل: دولت آمریکا همانطور که انتظار می‌رفت در تلاش برای ادامه مذاکرات سازش یک بسته تشویقی به رژیم صهیونیستی در مقابل تنها 90 روز توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم در کرانه‌باختری پیشنهاد کرد

کلینتون

درحالی‌که ادامه ساخت و سازها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مذاکرات سازش رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان را به بن‌بست کشانده است این طرح در جریان سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌صورت رسمی به وی ارائه شد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که کابینه این رژیم در حال بررسی طرح پیشنهادی دولت اوباما به سر می‌برد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسته پیشنهادی آمریکا به قدری چشمگیر است که قبول آن از سوی رژیم صهیونیستی تقریبا قطعی است.

تشکیلات خودگردان با حمایت اتحادیه عرب اعلام کرده است تا زمانی که ساخت‌وسازهای غیرقانونی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین ادامه دارد، به مذاکرات مستقیم با تشکیلات خودگردان بازنخواهد گشت.

دولت آمریکا در این طرح اعلام کرده است درصورت ادامه تعلیق شهرک‌سازی‌ به‌مدت 90 روز، دیگر به هیچ عنوان خواستار توقف ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی نخواهد شد. این در حالی است که این توقف 90 روزه تنها شامل کرانه باختری می‌شود و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در بیت‌المقدس شرقی از درخواست‌های آمریکا حذف شده است.

علاوه بر این آمریکا در این طرح متعهد شده است که هر نوع قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کند و مانع از تصویب آن شود. این مسئله نگرانی‌ مقام‌های رژیم صهیونیستی را درباره محکومیت این رژیم به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در حمله 2سال قبل به نوارغزه برطرف می‌کند.

کمیته حقیقت‌یاب حملات به نوارغزه به ریاست قاضی ریچارد گلدستون در گزارش خود با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی مقام‌های این رژیم را به ارتکاب جنایت جنگی در جریان حملات 22 روزه به نوارغزه که کشته‌شدن بیش از 1400 نفر را به‌دنبال داشت متهم کرده است.

علاوه بر این حمله رژیم صهیونیستی به فعالان حقوق بشر کاروان آزادی در 31 می‌که قصد انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوارغزه را داشتند باعث انتقادهای شدید بین‌المللی از این رژیم شد. با وجود کشته شدن 9تبعه ترکیه در این حمله خونین براساس این طرح پیشنهادی، دولت آمریکا جلوی تصویب هر نوع قطعنامه‌ علیه رژیم صهیونیستی در این رابطه را هم خواهد گرفت. هفته گذشته، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی شده بود.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین براساس این طرح از کنگره این کشور می‌خواهد تا با ارائه بیشتر جنگنده‌ به رژیم صهیونیستی به ارزش بیش از 3میلیارد دلار با هدف حفظ برتری نظامی این رژیم در منطقه موافقت کند. گفته می‌شود براساس توافق صورت گرفته میان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است حداقل 20 جنگنده اف-35 از سوی آمریکا به این رژیم واگذار شود.

جنگنده رادار گریز اف-35 ساخت کارخانه لاکهید مارتین، پیشرفته‌ترین جنگنده ساخت آمریکا به حساب می‌آید که هنوز در مرحله آزمایش به سر می‌برد و نیروی هوایی آمریکا در سال 2014 قرار است نخستین سری آن را در اختیار بگیرد. هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با نتانیاهو اعلام کرد که تضمین امنیت اسرائیل از تعهدات تزلزل‌ناپذیر آمریکا به حساب می‌آید.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته پیش از شروع جلسه کابینه این رژیم اعلام کرد که تمامی نیازهای امنیتی رژیم صهیونیستی در این طرح درنظر گرفته شده است. این در حالی است که صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان در مقابل پرسش‌های خبرنگاران درباره بسته پیشنهادی آمریکا به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تشکیلات خودگردان در جریان چنین توافقی قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه از سوی مقام‌های آمریکا، تشکیلات خودگردان هنوز در جریان این مسئله قرار نگرفته تاکید کرد که چنین توافقی بدون درنظر گرفتن شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور آینده فلسطین به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست.

این در حالی است که روز گذشته یک سازمان در سرزمین‌های اشغالی از افزایش بی‌سابقه احداث واحدهای مسکونی توسط صهیونیست‌ها در مناطق فلسطینی از 26سپتامبر گذشته تاکنون خبر داد. سازمان «صلح اکنون» که یک تشکل حقوق بشری در سرزمین‌های اشغالی است در گزارش خود تاکید کرد که شهرک‌نشین‌ها از زمان پایان تعلیق موقت شهرک‌سازی‌ها 1649واحد مسکونی جدید ساخته‌اند.

کد خبر 120715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز