سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

ترجمه امید جعفرنژاد: ساخت و سازها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین همچنان در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی ادامه دارد.

اسرائیل - شهرک سازی

 شهرک‌نشینان صهیونیست از بنیادهای آمریکایی که مالیات کمتری می‌پردازند، کمک‌هایی را دریافت می‌کنند. در این میان، برخی گروه‌های مسیحی هم به ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین کمک می‌کنند. به این ترتیب درحالی‌که دولت آمریکا در نقش یک میانجی صلح برای برقراری گفت‌وگو و رابطه میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی ظاهر می‌شود، دلارهای آمریکایی صرف ساخت شهرک‌هایی می‌شود که اشغالگران را در خود جای داده و باعث گسترش اشغالگری در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود. در حال حاضر این شهرک‌ها که هر روز بیشتر گسترش می‌یابند، اصلی‌ترین مشکل پیش روی مناقشه فلسطین هستند.

یک کامیون باری با سرعت به دروازه ورودی شهرک صهیونیست‌نشین«شیلو» نزدیک می‌شود. این شهرک بین شهرهای فلسطینی رام‌الله و نابلس قرار دارد و 2هزار و 500نفر در آنجا زندگی می‌کنند.

درور اتکس، که 41سال سن دارد، یک عینک آفتابی بر چشمش و کلاهی آبی رنگ بر سرش گذاشته است تا شناخته نشود. شهرک‌نشینان صهیونیست که در کرانه باختری زندگی می‌کنند، اتکس را که بیش از 9سال، تمام خانه‌های جدید ساخته شده در بیش از 120شهرک را به ثبت رسانده است، دشمن شماره یک خود می‌دانند. یک روزنامه صهیونیستی، زمانی عکس وی را باعنوان «درور اتکس، رئیس سرویس اطلاعاتی جنبش صلح»چاپ کرد.

اتکس از حقه‌های مختلفی استفاده می‌کند تا اجازه ورود به شهرک‌های صهیونیستی را کسب کند. تقریبا تمام شهرک‌ها یک فروشگاه کوچک مواد غذایی دارند. وقتی نگهبانی که در کنار دروازه ورودی شهرک شیلو ایستاده است، از وی می‌پرسد که کجا می‌خواهد برود، اتکس در حالی که خسته به‌نظر می‌رسد، می‌گوید: می‌خواهم به فروشگاه مواد غذایی بروم و نگهبان که به سخنان وی اعتماد کرده است، دروازه فلزی را می‌گشاید.

چند صد متر آن طرف‌تر، درور اتکس چیزی را که به‌دنبالش است، پیدا می‌کند؛ تابلویی در آنجا نصب شده که تبلیغی برای فروش 10 خانه است. وی از قسمت بالای تپه کارگرانی را مشاهده می‌کند که از تخته‌های چوبی برای آماده کردن قالب بتن‌ریزی استفاده می‌کنند. اتکس با اطلاع کامل از این موضوع می‌گوید: بنیادهای آمریکایی از ماه دسامبر در حال کمک‌رسانی به این منطقه هستند. وی سپس با دوربین خود از این صحنه عکس می‌گیرد.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر ادامه شهرک‌سازی‌ها با بی‌اعتمادی جامعه جهانی روبه‌رو است، اتکس اکنون مدارک بیشتری در دست دارد که ثابت می‌کند از ماه نوامبر تاکنون، در واقع توقفی در زمینه ساخت و ساز شهرک‌ها صورت نگرفته است. کابینه رژیم صهیونیستی حتی در مورد توقف موقت ساخت بناهای دولتی مانند کنیسه‌ها و کودکستان‌ها استثناهایی قائل شده و اجازه داده‌ است تا خانه‌های شخصی که قبلا در دست ساخت بودند، تکمیل شوند.

اداره منطقه سامریه در بخش شمالی کرانه باختری توسط شهرک‌نشینان صهیونیست، باعث شده است تا مجوز ساخت هزار و 600 واحد مسکونی در آنجا صادر شود. این موضوع نشان دهنده رشد 10برابری ساخت و سازها در مقایسه با سال گذشته و پیش از آغاز توقف موقت ساختمان‌سازی‌ است. تحقیق اخیر درور اتکس نشان می‌دهد که شهرک‌نشینان صهیونیست، پروژه‌های جدید ساخت و ساز را از زمان اعلام توقف موقت ساختمان‌سازی آغاز کرده بودند. این فعال چپگرای یهودی می‌گوید: ساخت و سازها حداقل در 46شهرک صهیونیست‌نشین از مجموع 120شهرک در حال انجام است و حرف زدن درباره توقف موقت ساختمان‌سازی‌‌ها، فقط یک شوخی به حساب می‌آید.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در طول یکی از دیدارهای 2ماه اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن، نتانیاهو را به‌دلیل خویشتنداری در مورد مسائلی که درباره شهرک‌سازی‌ مطرح شده بود، ستایش کرد!

رهبران فلسطینی که در رام‌الله بودند، سخنان اوباما را نوعی استهزاء در نظر گرفتند، به خصوص اینکه، اظهار نظر اوباما ، با تشکر و قدردانی سیستم مالیاتی آمریکا از مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌دلیل توسعه ساخت و ساز شهرک‌ها، همزمان شد.

بر اساس تحقیقی که توسط روزنامه نیویورک تایمز انجام شد، گروه‌های طرفدار شهر‌ک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، در طول 10سال اخیر، کمک‌های خود را بیش از 200میلیون دلار که معادل 155میلیون یورو است، افزایش داده‌اند. اینگونه بنیادها در آمریکا می‌توانند تا زمانی که در زمینه‌های آموزشی، مذهبی یا امور خیریه به یهودیان کمک می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف شوند!
این موضوع باعث مطرح شدن سؤالات مهمی شده است؛ آیا بنیادهای مذکور حتی زمانی که اهداف سیاست خارجی مشخصی را دنبال می‌کنند، شایستگی این را دارند تا از پرداخت مالیات معاف شوند؟ اگر اهداف این بنیادها با معیارهای دولت آمریکا مغایرت داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که این سؤالات از نمایندگان بنیادها پرسیده می‌شود، آنها دلایل تقریبا عجیبی را عنوان می‌کنند. برای مثال سوندرا باراس، نماینده بنیاد «دوستان مسیحی اسرائیل» می‌گوید که استدلال سازمان وی این است: بنیاد «دوستان مسیحی اسرائیل» از هیچ راه حل سیاسی ویژه‌ای برای برطرف کردن مشکلات خاورمیانه استفاده نمی‌کند. ماهیت حمایت این سازمان ایدئولوژیک و مطابق دستورات انجیل است و به هیچ عنوان جنبه سیاسی ندارد!

استیون اورلو، نماینده سازمان «صندوق بودجه اسرائیل»است که یکی دیگر از گروه‌های طرفدار شهرک‌نشینان صهیونیست به حساب می‌آید. این سازمان که در هیولت نیویورک قرار دارد، از پرداخت مالیات معاف شده است و نماینده آن، اظهاراتی مشابه سخنان سوندرا باراس را عنوان می‌کند.

استیون اورلو می‌گوید: فعالیت‌های سازمان «صندوق بودجه اسرائیل»، منحصرا محدود به مسائلی است که بر کیفیت زندگی یهودیان تأثیر می‌گذارد و بر جلوگیری از نابودی زندگی آنها بسیار تأکید دارد .صهیونیست‌ها این موضوع را فهمیده‌اند که کشور‌های اروپایی ممکن است به این نتیجه برسند که این تلاش‌ها، اقدامی سیاسی است اما از نظر مقامات آمریکایی، تلاش برای ساخت و ساز شهرک‌های غیرقانونی، به‌طور کلی ماهیتی انسان دوستانه دارد!

غیر مسئول و تحریک کننده

حتی هنگامی که رژیم صهیونیستی پروژه ساخت شهرک‌ها را متوقف می‌کند- که این امر به ندرت اتفاق می‌افتد- بنیادهای آمریکایی در روند ساخت و سازها دخالت می‌کنند و آن را تغییر می‌دهند. هنگامی که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت ساخت و ساز خانه‌های دائمی در شهرک صهیونیست‌نشین«ماسکیوت»را که یک شهرک کوچک در نزدیکی مرز اردن است، متوقف کند، بنیاد «دوستان مسیحی اسرائیل» و سازمان «صندوق بودجه اسرائیل»، مبلغ کمک به ساخت خانه‌های موقت یک طبقه را به میزان ده‌ها هزار دلار افزایش دادند تا زمانی که دستور توقف رسمی ساختمان‌سازی‌ها لغو شد.

جرمی بن-عامی از سازمان«جی استریت»که در سال2008 میلادی در واشنگتن تأسیس شد و یکی از لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی با دیدگاهی متفاوت به حساب می‌آید، در این باره می‌گوید: سرمایه گذاری در این کار هم غیرمسئولانه و هم تحریک‌کننده است. تداوم ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین، شانس برآورده شدن راه حل 2کشور را کاهش می‌دهد.

بسیار غیرمحتمل به‌نظر می‌رسد که نمایندگان گروه‌های طرفدار شهرک‌سازی‌، لحن خودشان را در این رابطه تغییر دهند. سوندرا باراس در این باره می‌گوید: روسای جمهور آمریکا می‌آیند و می‌روند اما سازمان‌های ما به رشد و توسعه شهرک‌ها ادامه می‌دهند.

استیون اورلو نیز ادعا می‌کند که ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین، هرگز مانعی بر سر راه مذاکرات صلح نبوده است و اوباما تصمیم گرفت تا این موضوع را به مجموعه‌ای از موارد دیگر اضافه کند. هنگامی که بحث دیپلماسی در منطقه مطرح می‌شود، اورلو می‌گوید: تمام بی‌کفایتی‌هایی که تا به امروز دولت آمریکا از خودش نشان داده، متأسفانه خیره‌کننده است.

بن بست

در حقیقت، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل عدم پیشرفت در روند صلح خاورمیانه مقصر است. وی ابتدا حمایت کامل خود را از درخواست‌ها برای توقف کامل شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها اعلام کرد و فلسطینی‌ها فکر کردند که اوباما می‌خواهد قبل از آغاز مذاکرات، موافقت گسترده مقامات رژیم صهیونیستی را جلب کند اما اوباما سپتامبر سال گذشته تسلیم آنها شد و از توقف موقت شهرک‌سازی‌‌های این رژیم که با بی‌میلی صورت گرفته بود، استقبال کرد. پس از آن، رئیس‌جمهوری آمریکا از مقامات فلسطینی درخواست کرد تا به مذاکرات مستقیم با صهیونیست‌ها بپیوندند.

آنتی وار

 

کد خبر 118697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز