گروه بین‌الملل: ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس حزب کار برای نخستین‌بار پس از ائتلاف با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به‌شدت از نحوه فعالیت وی انتقاد کرد؛مسئله‌ای

اسرائیل و فلسطین

که بیش از گذشته افزایش اختلاف در میان مقا‌م‌های ارشد این رژیم و احتمال سقوط کابینه‌ ائتلافی آن را مشخص می‌کند.
ایهود باراک در جمع برخی از رهبران یهودی در جهان با انتقاد از طفره رفتن نتانیاهو در روند مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: شرطی که نتانیاهو برای فلسطینیان قرار داده یعنی اعتراف آنان به هویت اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی حداقل در حال حاضر شرطی غیرضروری است.

وی گفت: نتانیاهو می‌خواهد از وینستون چرچیل، تقلید کند که به استفاده از قدرت و حتی جاه طلبی معروف بود درحالی‌که در حال حاضر منافع ما رهبری آگاه و مبتکر مانند مارشال دوگل در فرانسه نیاز دارد که تصمیم جسورانه عقب‌نشینی از الجزایر را گرفت. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد:نتانیاهو در پیشرفت روند صلح و غنیمت شمردن فرصت به‌دست آمده برای توافق صلح با فلسطینیان بسیار این دست و آن دست می‌کند.

سران یهودیان جهان نشست‌های خود را در اراضی اشغالی با هدف ارائه برخی توصیه‌ها به دولت درباره روند صلح و مذاکرات آن آغاز کرده‌اند.این سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات مستقیم این رژیم با تشکیلات خودگردان به‌علت خودداری بنیامین نتانیاهو از پذیرش درخواست واشنگتن برای تمدید توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری، به بن بست رسیده است.

به‌نظر می‌رسد گروهی از مقام‌های ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی اکنون نگران خشم آمریکا از شکست مذاکرات سازش هستند که برای حفظ آبروی دولت اوباما اکنون به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. به عقیده بسیاری، دولت اوباما در تلاش است با حفظ این مذاکرات برگ برنده‌ای برای پیروزی حزب دمکرات در انتخابات میان دوره‌ای کنگره این کشور به دست بیاورد.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آزمونی بزرگ برای باقی ماندن دمکرات‌ها در قدرت به حساب می‌آید. شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی هم به همین خاطر در نشست رهبران یهودیان جهان اعتراف کرد که این رژیم نمی‌تواند بدون آمریکا به حیات خود ادامه دهد.

پرز گفت: ما برای ادامه حیات خود به رابطه دوستانه با آمریکا نیازمند هستیم. وی تاکید کرد: درحالی‌که آمریکا برای درک نیازمندی‌های امنیتی اسرائیل تلاش می‌کند، ما نیز باید نیازهای امنیتی آمریکا را درک کنیم. گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال سقوط کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو درحالی افزایش یافته است که روز پنجشنبه یکی از وزیران ارشد حزب کار این رژیم هم تهدید کرد درصورتی‌ که مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین تا پایان سال‌جاری میلادی از سر گرفته نشود این حزب از کابینه جدا می‌شود. به گزارش رویترز، آویشای بریومن، وزیر امور اقلیت‌ها گفت:‌ من نمی‌خواهم تفنگ روی سر نتانیاهو بگذارم اما ما حزب کار را مجبور خواهیم کرد که از کابینه خارج شود.

این در حالی است که روزنامه هاآرتص گزارش داده است که با افزایش احتمال سقوط کابینه رژیم صهیونیستی با اختلاف مقام‌های ارشد این رژیم بنیامین نتانیاهو به‌دنبال جلب مشارکت تزیپی لیونی، رهبر حزب مخالف کادیما در کابینه این رژیم است. گفته می‌شود نتانیاهو از لیونی خواسته‌است به‌زودی نشست مهمی درباره همکاری‌های دوطرف برگزار شود. لیونی از منتقدان مهم نتانیاهو به حساب می‌آید و در هفته‌های گذشته انتقادهای فراوانی از عملکرد کابینه او انجام داده بود.

این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته بار دیگر بر مخالفت خود با خواسته‌های فلسطینیان برای سازش مسالمت آمیز و دائمی با طرف صهیونیستی و عملی کردن راهکار تشکیل 2 کشور که مبتنی بر تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس شریف در اراضی اشغالی سال 67 فلسطین است، تاکید کرد. وی گفت:‌ اسرائیل هرگز به مرزهای سال 1967 باز نخواهد گشت و قدس به‌صورت یکپارچه تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درحالی‌که جامعه جهانی خواستار توقف شهرک‌سازی‌ها شده است همچنان بر ادامه ساخت و سازهای غیرقانونی این رژیم پافشاری می‌کند. مسئولان این رژیم درحالی‌که مذاکرات سازش به خاطر این مسئله به بن بست رسیده است به تازگی مجوز ساخت صدها واحد مسکونی جدید را در این شهرک‌های غیرقانونی صادر کرد‌ه اند.

کد خبر 118914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز