همشهری آنلاین: روزنامه فرانسوی فیگارو با انتشار مطلبی به بررسی چگونگی آلودگی ویروسی ایران به ویروس استاکس نت پرداخت و از نقش یک واحد سری منتسب به ارتش اسرائیل در این حملات پرده برداشت.

به گزارش ایران دیپلماتیک، فیگارو نوشت: حملات اخیر ویروس استاکس نت به سیستم های کامپیوتری ایران نگاه ها را در زمینه جنگ الکترونیکی به سوی یک واحد متخصص اسراییلی به نام "واحد ۸۲۰۰" معطوف داشته است. این واحد که ابتدا به منظور شنود مکالمات مخالفان ایجاد شده بود، از سال های ۱۹۹۰ دامنه فعالیت های خود را به جنگ های کامپیوتری گسترش داد.

در آن دوران، یکی از متخصصان کامپیوتر "شین بث"، نهاد اطلاعاتی داخل اسراییل، طی یک تمرین امنیتی توانست وارد سیستم کامپیوتری یک انبار بزرگ سوخت در شمال تل آویو شود. پس از آن، تصمیم برآن شد که این مرکز علیه چنین حملات احتمالی تجهیز شود و همچنین راه های جدید و قابل اجرا در حملات کامپیوتری مورد مطالعه قرار گیرد.

سیستم ثبت نام اسراییل متخصصان بسیاری را در این زمینه به ارتش این رژیم پیشنهاد نمود. واحد ۸۲۰۰ مدت ها بود که صرفاً مورد توجه زبان شناسان بود، و اکنون از برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر نیز ثبت نام بعمل می آورد.

در دسامبر ۲۰۰۹، ژنرال آموس یادلین، فرمانده آمان، نهاد اطلاعاتی نظامی اسراییل، طی کنفرانسی که توسط مؤسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو برگزار شده بود، اعلام کرد که جنگ کامپیوتری در دکترین تدافعی اسراییل تعریف شده است. این ژنرال نیروی هوایی و عضو اسکادرانی که در سال ۱۹۹۰ مرکز اتمی اوسیراک در عراق را بمباران کرد، در این کنفرانس اظهار داشت: "ما از این لحاظ کاملاً مستقل عمل می کنیم و به هیچ کمک یا فن آوری خارجی متکی نیستیم. جوانان اسراییلی در این حوزه به خوبی سررشته دارند."

شایع شده که هکرهای جوان در واحد ۸۲۰۰ ثبت نام کرده اند. ولی ارتباط ایجاد شده میان این واحد اطلاعاتی و شرکت های کامپیوتری اسراییلی موثق تر است. اشخاصی که در گذشته در این واحد کار می کرده اند، اکنون به بخش کامپیوتری اسراییل وارد شده اند و در زمینه برنامه های ضد ویروس فعالیت دارند. آنان جزو کارآمدترین متخصصان کامپیوتری جهان شناخته می شوند.

به نوشته مجله "جین"، قبل از حمله مرموز سپتامبر ۲۰۰۷ به تأسیسات مخفی سوریه که به نیروی هوایی اسراییل نسبت داده می شود، سیستم های کامپیوتری و رادارهای سوریه برای چند لحظه از کار افتاده اند.#mce_temp_url#

کد خبر 118029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز