چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با اعتراف دولت آمریکا به بی‌نتیجه بودن تلاش‌های این کشور برای توقف موقت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، روز گذشته به‌طور رسمی شکست مذاکرات سازش اعلام شد.

اوباما

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته تاکید کردند که هفته‌ها تلاش برای تمدید توقف شهرک‌سازی‌‌ها و احیای مذاکرات سازش به جایی نرسیده و دولت آمریکا میانجیگری در این رابطه برای قانع کردن مقام‌های رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در نشستی خبری گفت: ما توقف شهرک‌سازی‌ها را به‌عنوان راهی برای ایجاد شرایط بازگشت به مذاکرات دنبال می‌کردیم. بعد از تلاشی قابل توجه، به این نتیجه رسیده‌ایم که این روش شالوده‌ای محکم برای پیشروی به سوی اهداف مشترک یعنی موافقت بر سر یک چارچوب ایجاد نمی‌کند.

یک مقام بلندپایه کاخ سفید هم اعلام کرد که آمریکا دیگر برای قانع ساختن دولت نتانیاهو جهت توقف شهرک‌سازی‌ها تلاشی نخواهد کرد. این مقام دولت آمریکا با وجود این گفت: واشنگتن به تلاش‌های خود برای پایان دادن به رکود روند صلح ادامه می‌دهد و مذاکره‌کنندگان فلسطین و رژیم صهیونیستی در این رابطه به‌زودی در واشنگتن گفت‌وگو خواهند کرد.

مذاکرات مستقیم سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در 2 سپتامبر ازسر گرفته شد اما با ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در 24سپتامبر این مذاکرات به یک بن‌بست عملی رسید. پافشاری مقام‌های رژیم صهیونیستی به ادامه ساخت‌و ساز در شهرک‌های غیرقانونی در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا ماه گذشته با ارائه یک بسته تشویقی پر و پیمان تنها خواستار توقف 90روزه شهرک‌سازی‌های این رژیم برای پیشبرد مذاکرات سازش شد.

بسته تشویقی آمریکا شامل تحویل هواپیماهای جنگنده بسیار پیشرفته اف35، وتوی هر نوع قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی و تضمین‌های امنیتی دیگر بود. مقام‌های آمریکایی با وجود اذعان به شکست تلاش‌های خود می‌گویند هنوز در جست‌وجوی راه‌های دیگر برای بازگشت دو طرف به میز مذاکرات هستند؛ مسئله‌ای که دیگر بعید است به نتیجه برسد.
پیش از این ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به 2کمیته پارلمان این رژیم (کنست) اعلام کرده بود که آمریکا و اسرائیل در دستیابی به توافق در زمینه تمدید توقف شهرک‌سازی‌‌ها شکست خورده‌اند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که برای دیدار با مقام‌های یونان به آتن سفر کرده است، به‌دنبال این مسئله اعلام کرد که مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی در یک وضعیت بحرانی قرار دارد.یاسر عبد ربه، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم روز گذشته با اشاره به ناتوانی آمریکا در به نتیجه رساندن مذاکرات سازش، مراجعه به سازمان ملل را اقدام بعدی تشکیلات خودگردان دانست.

وی گفت:‌ آمریکا به‌جای مسئولیت پذیر ساختن اسرائیل، فرصت بیشتری به این رژیم برای وقت‌کشی داده است. این مقام تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که آمریکا در تلاش‌هایش برای به نتیجه رساندن مذاکرات سازش ناموفق بوده و اکنون زمان آن است که تشکیلات خودگردان برای به‌دست آوردن خواسته‌های خود به جامعه ملل مراجعه کند.

همچنین مصطفی برغوثی، از نمایندگان مجلس قانونگذاری فلسطین روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد که تصمیم آمریکا به معنای پایان مذاکرات سازش است.وی گفت: اگر آمریکا به‌عنوان میانجیگر مذاکرات نتوانسته‌ است خواست طرف فلسطینی و جامعه جهانی برای توقف شهرک‌سازی‌ها را برآورده کند، پس دیگر هیچ مذاکره‌ای در میان نیست.

وی با مضحک خواندن ادامه مذاکرات در چنین شرایطی تاکید کرد که دیگر مسئله و محوری برای مطرح شدن در واشنگتن وجود ندارد. پیش از این با به بن‌بست رسیدن مذاکرات سازش اتحادیه عرب یک ماه به دولت اوباما مهلت داده‌بود که برای توقف شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی تلاش کند و اکنون به‌نظر می‌رسد که این اتحادیه هم دیگر امید خود به مذاکرات را از دست خواهد داد. این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس از مدت‌ها پیش هشدار داده بودند که مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته گذشته اعلام کرده بود که درصورت شکست مذاکرات سازش، به‌رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین از سوی کشورهای جهان در راس برنامه‌های این تشکیلات خواهد بود. موج به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای 1967 اکنون از آمریکای لاتین شروع شده است. در روزهای گذشته اعلام حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین از سوی برزیل، آرژانتین، شیلی و اروگوئه نگرانی شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشت.

کد خبر 122740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز