یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: تهران در حالی روز گذشته هوایی آلوده و در آستانه وضعیت هشدار را سپری کرد که سازمان هواشناسی برای امروز و روزهای آینده در تهران و کلانشهر‌ها نیز هوای آلوده را پیش‌بینی کرده است.

آلودگی هوا

دیروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت که وقتی گفته می‌شود هوای تهران ناسالم است، یعنی شاخص هوا بین 100 تا200 یا همان هشدار است اما اطلاق شاخص کیفیت هشدار یا اضطرار به هوای تهران به‌عهده کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران است. براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر ‌تهران، دیروز بر میزان غلظت آلاینده‌های ذرات کمتر از 10 میکرون و ذرات معلق کمتر از2.5  میکرون نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده و از میزان غلظت آلاینده منواکسیدکربن کاسته شده است.

به این ترتیب، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون، فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته است. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد شاخص کیفیت هوا در روز گذشته گفت: در واقع هوای ناسالم، همان هوای در وضعیت هشدار است.

او توضیح داد: هنگامی که هوا ناسالم است، شاخص هوا بین 100 تا 200 است که این نشان‌دهنده هوا در وضعیت هشدار است، شاخص 200 تا 300 هم شرایط اضطرار را نشان می‌دهد و شاخص هوای 300 به بالاتر، هوای بحرانی است. از سوی دیگر براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در 2 روز آینده جو پایدار بوده و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت، با غبار صبحگاهی همراه است.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور براساس نقشه‌های پیش‌یابی، برای امروز در مناطقی از جنوب‌شرق افزایش ابر، وزش باد و رگبار و رعد و برق پیش‌بینی شده است. از فردا نیز با افزایش پتانسیل آلودگی هوا شرایط برای انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی فراهم می‌شود. دمای هوای تهران نیز طی 2 روز آینده حداقل 2 و حداکثر 12 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کارگروه آلودگی، نشستی ندارد

این در حالی است که مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه هوای تهران هنوز به شرایط اضطرار نرسیده، گفت: کارگروه آلودگی هوا جلسه‌ای برگزار نکرده و قصد برگزاری نشست اضطراری را نداریم. رسول علی اشرفی‌پور گفت: شاید برای هماهنگی بیشتر اعضای کارگروه درمواقع اضطرار آلودگی هوا تماس‌هایی با هم داشته باشند ولی در شرایطی که آلودگی هوا به حالت اضطرار درنیامده نیازی به نشست نیست.

با این حال معاون عمرانی استاندار تهران پیش‌تر با اشاره به تشدید آلودگی هوا، از تشکیل نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در روز یکشنبه (دیروز) خبر داده بود. محمدرضا محمودی با اعلام اینکه کارگروه کاهش آلودگی هوا روز یکشنبه تشکیل جلسه می‌دهد، گفته بود: حدود 30 پیشنهاد پیشگیرانه جامع در این کارگروه در دست بررسی است که باید به مصوبه و قانون تبدیل شود.

کد خبر 124122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز