چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

اگر فرزند خردسال‌ شما با سماجت همیشگی معنی ضرب‌المثل « نه به اون شوری شور نه به‌این بی‌نمکی» را پرسید کافی است دست‌در دست وی به بانک‌هایی سر بزنید که تصویر خودپرداز یکی از آنها را در این ستون مشاهده می‌کنید.

خود پرداز

در حالی که کارمند آهنی یا همان خودپرداز کنار در‌های این بانک به‌قدری آلوده است که می‌توان هر یک از کلید‌های آن‌را برای کِشت آزمایشگاهی انواع میکروب، ویروس و باکتری استفاده کرد اما خط اتوی شلوار برخی کارمندان پشت باجه‌اش، به قول معروف خربزه را قاچ می‌کند.

اگر فرزند شما با این مثال قانع نشد می‌توانید برای روشن شدن موضوع، نمایشگر‌های نازک و پرنور داخل بانک را با نمایشگرهای خودپردازها مقایسه کنید که تعدادی از آنها حتی یک سایه‌بان ندارند و انعکاس نور خورشید در آنها امکان مشاهده مندرجات نمایشگر خودپرداز را تا حدودی غیرممکن می‌کند.

ایستگاه‌های صلواتی

چند روزی است که به‌نظر می‌رسد آلودگی هوا باعث شده برخی شهروندان، دست‌کم نظافت سطح زمین را حفظ کنند. برای نمونه همزمان با فرارسیدن ایام محرم، ایستگاه‌های صلواتی در کنار خیابان برپا شده که ‌همراه پخش صدای نوحه‌سرایان، در برخی شب‌ها شربت نیز توزیع می‌کنند.

با وجود این چنانچه در آخر شب از کنار این ایستگاه‌های صلواتی عبور کنید متوجه می‌شوید که به جز تعداد اندکی لیوان یکبار‌مصرفی که کف خیابان افتاده است بقیه شهروندان لیوان‌ها را داخل سطل زباله انداخته‌اند. قراردادن سطل‌زباله در دیدرس افراد عبوری نیز در این تغییر مفید بی‌تاثیر نبوده است.

علاوه بر این محل توزیع شربت‌ها نیز طوری تعیین می‌شود که راننده‌ها برای گرفتن شربت‌ بتوانند به کنار خیابان بیایند و وسط خیابان ترمز نکنند. به‌هرحال برای کاهش بار ترافیک باید چنین تمهیداتی اندیشیده شود.

کپسول حبس‌شده

این‌روزها تماس‌هایی که بسیاری از شرکت‌های پخش کپسول‌های آتش‌نشانی با ساکنان مجتمع‌ها می‌گیرند (البته صرف‌نظراز وقت وبی‌وقت بودن این تماس‌ها) باعث شده تا بسیاری از شهروندان، این وسیله ایمنی را در محل‌زندگی خود نصب کنند. اما نکته‌ای که شاید برخی از مدیران ساختمان آن‌را فراموش می‌کنند آموزش روش صحیح استفاده از کپسول ‌آتش‌نشانی به ساکنان است.

درست است که روی اغلب این کپسول‌ها چندخطی در رابطه با چگونگی استفاده از آن درج شده است اما برخی از افراد هنوز هم فکر می‌کنند که فقط شخص کاربلدی می‌تواند آن‌را در زمان بروز حادثه راه بیندازد. علاوه بر این، از آنجا که گاهی پای سارقان به راه‌پله‌ مجتمع‌ها باز می‌شود برخی از مالکان و مدیران به کپسول‌ آتش‌نشانی ساختمان قفل‌بزرگی می‌زنند و دست‌آخر هم کلیدش را مخفی می‌کنند. اما از آنجا که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند همین مسئله می‌تواند باعث دردسر بزرگی شود. به‌هرحال مدیران مجتمع‌ها بهتر است در آموزش‌ ایمنی و استفاده از این کپسول‌ها پیش‌قدم شوند.

پارک مهربان اما پردردسر

شاید شما هم عبارت «مهربان‌نشستن» را در میهمانی‌های خانوادگی شلوغ و البته در فضای کم شنیده باشید. میهمان‌ها به‌خاطر اینکه همگی روی چند صندلی محدود جا شوند، یکدیگر را به مهربان‌نشستن یا به‌عبارتی جمع‌وجور نشستن دعوت می‌کنند. اما گویا عده‌ای از راننده‌ها همین دعوت را در خیابان‌های شهر به‌کار می‌برند.

برای‌نمونه مانند آنچه در تصویر ملاحظه می‌کنید سطل‌های مکانیزه را به داخل جوی آب هل می‌دهند تا خودروی خود را جای آن پارک کنند یا خودرو را آنقدر نزدیک به‌خودروی جلو یا عقب خود پارک می‌کنند که سپر به سپر می‌شود. بنابراین مهربان‌ پارک‌کردن خودروها نه‌تنها مانند میهمانی، لحظه خوشی را برای دیگران رقم نمی‌زند بلکه آنها را به دردسر می اندازد.

کد خبر 122756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز