دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

چتر سیاه آلودگی که آسمان شهر را فرا‌گرفته در کنار تمام پیامد‌های ناخوشایندش با یک اتفاق خوب نیز همزمان شده است.

خیابان جمعیت

شهروندانی که در قبال سلامت هوا و همشهریان خود احساس مسؤلیت می‌کنند به جای تردد با خودروی تک‌سرنشین در مسیر خود، مسافران مسیر‌های شلوغ را سوار می‌کنند. چنانچه این رفتار گسترش پیدا کند بسیاری از شهروندانی که در کمبود خودرو‌های مسافربر از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند می‌توانند به امید رفع این کمبود، از آوردن خودروی شخصی خودداری کنند یا خود نیز به این موج تازه بپیوندند. به‌هر حال چنانچه مشارکت مردمی در روند حل مشکلات شهر فقط ویژه شرایط موقت نباشد و در تمام طول سال شاهد چنین رفتار‌هایی باشیم در شهری بهتر زندگی خواهیم کرد.

اچ یادت نره

این روز‌ها که همه حواس‌ها متوجه آلودگی بیرون از خانه است و کارشناسان افراد را به ماندن در خانه توصیه می‌کنند تعدادی از شهروندان از آلودگی هوای خانه غافل شده‌اند. برای نمونه ساکنان منازلی که از از لوله‌های بخاری فاقد دودکش اچ استفاده می‌کنند به‌هیچ وجه متوجه این موضوع نیستند که همین سهل‌انگاری می‌تواند موجب مسمومیت و حتی مرگ افراد خانه شود. دودکش‌هایی که تصویر یکی از آنها را در همین ستون مشاهده می‌کنید موجب ورود گاز سمی منوکسید‌کربن به فضای خانه شده و موجبات مسمومیت ساکنان را فراهم می‌آورد. البته همسایه‌ها نیز چنانچه بخواهند حق همسایگی را به‌جا بیاورند می‌توانند به دارندگان لوله‌های ناقص بخاری تذکر داده و خطراتش را به آنها یادآوری کنند.

تنزل به‌جای ارتقا

به این نتیجه رسیده‌اید که فقط یک یا 2قطعه داخل کیس رایانه‌تان را باید عوض کنید؟ خُب، علاوه بر اینکه باید این کار را با اطلاعات کافی انجام دهید، اگر خودتان قادر به جازدن قطعه جدید نیستید باید آن‌را به یک‌فرد کاربلد و البته امین بسپارید. برخی از افراد برای ارتقای سیستم رایانه خود، کیس‌ آن را به فروشگاه‌های غیرمجاز می‌سپارند. فروشگاه‌های غیرمجاز قطعات سخت‌افزاری رایانه، بعد از تحویل کیس شاید قطعه جدید موردنظر مشتری را جایگزین قطعه قدیمی کنند اما در ادامه کارشان، قطعه فرسوده‌ای را نیز جایگزین یک‌قطعه سالم و به‌روز داخل کیس می‌کنند.

این در حالی است که فروشگاه‌های معتبر بازار نه‌تنها این کار را خلاف وجدان‌کاری خود می‌دانند بلکه معتقدند چنین کاری فقط از افراد ناشی برمی‌آید که نمی‌دانند قطعه دست‌دوم رایانه ارزش چندانی ندارد. بنابراین برای اینکه به‌جای ارتقای سیستم رایانه‌تان با تنزل سیستم آن روبه‌رو نشوید، همیشه اطلاعات و فاکتور دقیق قطعات داخل کیس را نگهداری کنید و در قبال تحویل آن به یک‌فروشگاه یا شرکت، رسیدی با ذکر تمام مشخصات دریافت کنید.

مانع پیاده‌رو

همه ما این‌روزها از دست موتورسوارانی که در پیاده‌رو رفت‌وآمد می‌کنند کلافه شده‌ایم. شاید شما هم دیده باشید فرد سالمندی را که به زحمت مجبور می‌شود در پیاده‌رو خود را جمع‌وجور کند تا موتورسیکلتی بتواند از کنار وی رد شود. به این مسئله افراد دوره‌گردی را هم که با چرخ‌دستی به پیاده‌رو می‌آیند تا زباله‌های پلاستیکی را جمع کنند اضافه کنید.

به همین ‌منظور در ابتدا و انتهای بسیاری از پیاده‌روها موانع آهنی نصب شده است تا از رفت‌و‌آمد این افراد جلوگیری کند. اما گویا قانون‌شکنی این افراد مانند آنچه در تصویر می‌بینید شامل این موانع آهنی هم می‌شود. برای ترمیم این موانع و مسدود کردن راه متخلفان در پیاده‌رو می‌توانید با سامانه 137 تماس بگیرید.

کد خبر 122506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز