یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

با اینکه از قدیم گفته‌اند «خلق را تقلید‌شان بر باد داد» اما باز هم برخی اصرار دارند بدون اندیشه، برخی رفتار‌ها را از دیگران تقلید کنند.

کودک

برای نمونه هنگامی‌که مشاهده می‌کنند کف منزل یکی از دوستان یا خویشاوندان پارکت است و گاهی صاحبخانه میهمانان را با کفش به سالن پذیرایی خانه دعوت می‌کند خیلی زود این کار را تقلید می‌کنند و به هر میهمانی به قول معروف می‌گویند «بی‌خیال فرش، بیا تو با کفش»؛ حال آنکه روی همین سطح، کودکی چهاردست‌وپا حرکت می‌کند و گاهی دست‌هایش را به دهان می‌برد. بنابراین، این دعوت در چنین شرایطی با الفبای بهداشت همخوانی ندارد.

جالب اینجاست که برخی میهمان‌ها نیز به‌محض دیدن کفپوش‌‌ داشتن منزل میزبان، بدون کسب اجازه از صاحبخانه با کفش وارد منزل وی می‌شوند که این کار نیز با الفبای آداب معاشرت در تضاد است. به‌هر حال عبارت «چهاردیواری اختیاری» برای صاحبخانه تعریف می‌شود و میهمان باید برای بایدها‌ و نباید‌های داخل محیط خانه وی احترام قائل باشد.

خودرو‌های وسط‌چین

یکی از نخستین دردسر‌های ترافیک این بود که چگونه راننده‌ها را از پارک‌های کج و معوج منصرف کرده و آنها را به توقف به موازات جدول‌های سمت راست خیابان ترغیب کنند. بعد از مدتی پارک در سمت چپ خیابان متداول شد و دردسر دیگری برای ترافیک شهر پدید آمد. این روز‌ها نیز برخی راننده‌ها به راست‌چین و چپ‌چین کردن خودرو‌ها در خیابان راضی نیستند و به وسط‌چین کردن روی آورده‌اند حال آنکه این نوع پارک‌کردن علاوه بر حجم ترافیک، اعصاب ساکنان برخی محله‌های شهر را نیز نشانه رفته است؛ به‌طوری که ساکنان‌ کوچه‌ها و خیابان‌هایی که با این نوع پارک‌کردن روبه‌رو می‌شوند برای ورود و خروج از منزل یا محل کار مشکل دارند. برخی از راننده‌های یاد‌شده نیز با نصب شماره تلفن‌همراه خود روی شیشه خودرو می‌خواهند این حرکت نادرست را توجیه ‌کنند. در پایان، یادآوری این نکته نیز ضروری است که کمبود جای پارک به‌عنوان دلیل عمده بروز چنین رفتار‌های نادرستی باید بررسی و رفع شود.

کارگران در خطر سقوط

رانندگان قانونمند با دیدن تابلوی «کارگران مشغول کارند» به‌خوبی سرعت خود را کاهش می‌دهند و حواسشان را جمع علائم هشداری می‌کنند که درخیابان، بزرگراه یا جاده کار گذاشته شده است. به‌هرحال نصب مناسب این علائم می‌تواند در حفظ جان کارگران مفید باشد. اما گاهی همین کارگران پس از اتمام کارشان سوار خودرویی می‌شوند که اگر راننده‌اش با دیدن مانع یا علامتی ناچار به ترمز شدید شد، به‌دیار باقی نزدیک شده و شاید دیگر قادر به کارکردن نباشند.

آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید نمونه‌ای از همین مسئله است. نشستن کارگران بر لبه کامیون نه‌تنها خطر سقوط آنها را به‌دنبال دارد بلکه می‌تواند برای سایر راننده‌ها نیز دردسر ایجاد کند. بنابراین بهتراست افراد مسئول کارگران، هنگام کار آنها علایم هشدار را در بهترین نقطه قرار دهند و هنگام کار نیز با وسیله بهتری به مقصد برسانند.

امروز پاکسازی، فردا تبلیغات

با وجود اینکه در چند سال اخیر بسیاری از تبلیغاتی که برخی از فروشگاه‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های خدماتی، خودسرانه در سطح شهر انجام می‌دهند پاکسازی می‌شود اما هنوز هم دیده می‌شود که عده‌ای زحمت و هزینه صرف شده برای این کار را خیلی زود از بین می‌برند. به‌عبارتی امروز باجه‌های تلفن، جعبه‌پست‌های برق و مخابرات، ایستگاه‌های اتوبوس و ... تمیز و رنگ‌آمیزی می‌شوند ولی دوباره فردا عده‌ای دیگر آنها را تابلوی تبلیغاتی خود می‌کنند.

به‌واقع از زمانی که تابلوهایی که دارندگان مشاغل گوناگون، خودسرانه در معابرپیاده‌رو خیابان‌ولیعصر نصب کرده‌ بودند برداشته شد، منظره‌ این خیابان نیز زیباتر شد اما هنوز هم عده‌ای به چسباندن آگهی که هیچ هماهنگی‌ای با سایر عناصر شهر ندارد ادامه می‌دهند. بنابراین بهتر است برای نصب راهنما و تبلیغ به‌صورت خودسرانه و ناهماهنگ عمل نکنیم.

کد خبر 123069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز