شاید اگر شهروندان پس از وزش باد شدید، وسیله‌ای را‌ روی شاخه درختان، سیم‌های برق و ... ببینند، خیلی تعجب نکنند.

تابلو روی درخت

اما گاهی با وجود اینکه باد شدیدی در کار نبوده، بازهم شهروندان شاهد هستند که برخی از وسایل شهر مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید انگار از روی زمین بال درآورده و به روی درختان و امثال آن رفته‌ است. البته کاملا مشخص است که بال درآوردن اشیا امکان‌پذیر نیست اما احتمال اینکه کسی برای تخلیه روحی این کار را کرده باشد وجود دارد.

شاید اگر این افراد بدانند که سقوط این وسایل می‌تواند در قطع‌شدن برق محله‌ها یا حتی امضا‌شدن حکم فوت رهگذران مؤثر باشد، دیگر اینچنین وسایل را به هرجایی پرتاب نخواهند کرد. البته از سوی دیگر باید در نظر داشت که وجود تابلوهای راهنمایی نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز حوادث موثر باشد و کندن آنها مانند همین تصویر مشکل‌آفرین خواهد بود.

هزینه یک‌غفلت ساده

حرکت‌های خودجوش شهروندان در سطح‌شهر به 2دسته تقسیم می‌شود؛ آنهایی که جلوه شهر را ناهماهنگ می‌کنند و آنهایی که نمونه‌ای می‌شوند برای حفظ زیبایی شهر. شاید در حال‌حاضر بیشتر از آنکه احتیاج باشد شهروندان برای زیبایی شهر کاری انجام دهند، یا باید کار خاصی را خودسر انجام ندهند یا اگر هم انجام می‌دهند باید سعی کنند تا از بروز خیلی از نازیبا‌یی‌ها جلوگیری کنند.

به‌طور نمونه، طی چند روز گذشته شاهد بودیم که عده معدودی از شهروندان، ظروف یکبار‌مصرف را پس از استفاده، در گوشه و کنار شهر که چه عرض کنیم درهرجایی رها می‌کردند. در واقع این موضوع باعث شد تا کارگران زحمتکش شهرداری در 4روز اخیر به‌طور شبانه‌روزی به نظافت شهر بپردازند. در حالی‌که اگر هر شهروند ظرف یکبار‌مصرف خود را داخل سطل زباله می‌انداخت، حساب کنید که چقدر در هزینه‌های شهر صرفه‌جویی می‌شد.

تمهیدات اینترنتی

بسیاری از کاربران رایانه و اینترنت پس از مراجعه به برخی از سایت‌ها و عضویت در آنها، تازه متوجه می‌شوند که چه حجم زیادی از ای‌میل‌های این سایت‌ها هر روزه در جعبه دریافتی ای‌میلشان جا می‌گیرد. گاهی حجم این ای‌میل‌ها آنقدر زیاد می‌شود که کاربران برای پیداکردن یک‌ای‌میل از طرف شخص یا شرکت‌خاصی باید کلی وقت صرف کنند. اما جدا از این، مسئله اصلی‌تر به ای‌میل‌های تبلیغاتی برمی‌گردد که خرید کالاها و نرم‌افزارهایی را پیشنهاد می‌کند که دارای مشکل بوده و به هیچ‌وجه رضایت مشتری را تامین نمی‌کند.

به‌عنوان مثال، محصولات چرمی، تزئینی، پوشاک و ... تبلیغ می‌شوند که فقط عکسشان زیباست و هیچ ضمانت و شناسه کنترل‌کیفیتی را همراه ندارد. به هر حال با توجه به اینکه فروش اینترنتی با استقبال خوبی همراه بوده است، به‌نظر می‌رسد در این بخش باید تمهیدات بیشتری برای کاهش مشکلات شهروندان در جهت خرید کالای باکیفیت از طریق اینترنت، در نظر گرفته شود.

ماجراجویی خطرناک

گویا برخی از شهروندان ماجراجو دوست‌دارند راهی را امتحان کنند که شاید تا به حال کسی سراغش نرفته است.‌ البته ماجراجویی این افراد هم جان خودشان را به‌ خطر می‌اندازد و هم دیگران را به دردسر. به‌طور نمونه در تصویری که مهدی فلاح برای ما ارسال کرده، دودکش یکی از خانه‌ها به‌صورتی نصب‌شده که علاوه بر خطرناک‌بودنش ممکن است با ریزش مقداری دوده‌های جمع‌شده در آن، لباس رهگذر بخت‌برگشته‌ای را سیاه کند.

این در حالی است که همیشه توصیه می‌شود که ساکنان مجتمع‌ها برای نصب دودکش دقت بیشتری کنند تا هیچکس نه صدمه ببیند و نه اینچنین پس از یک‌دوش آلوده مجبور به رفتن به زیر دوش حمام شود. بنابراین بهتر است ساکنان به‌جای ماجراجویی و راه‌‌های ابتکاری خودشان، ‌توصیه‌های ایمنی را بیشتر به کار ببرند.

کد خبر 123331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز