سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

اگر هنگام رانندگی در شب، نور مه‌شکن چراغ‌های عقب یا جلوی خودرویی، آن هم در شرایط جوی عادی دیدتان را کاهش داد بهترین راه برای جلوگیری از خطر تصادف، فاصله گرفتن از خودروی یادشده است زیرا هر قدر هم که با بوق و نوربالازدن بخواهید وی را آگاه کنید گاهی راه به‌جایی نخواهید برد.

مه شکن

 به‌‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از اشتباهات اینچنینی به مطالعه‌نشدن دفترچه راهنمای خودرو و نحوه نادرست استفاده از امکانات خودرو توسط راننده‌ها باز می‌گردد. در این مورد بهتر است به سهم خود اطرافیان‌ را از برخی اشتباهات رانندگی‌شان آگاه کنیم. به‌طور حتم این موضوع می‌تواند در شرایطی انجام شود که موجب حواس‌پرتی راننده نشود زیرا بسیار اتفاق می‌افتد که راننده‌ها بوق را با وسیله تعلیم رانندگی اشتباه گرفته و در جاده موجبات حواس‌پرتی دیگر رانندگان و عصبی‌شدن آنها را فراهم می‌آورند حال آنکه اغلب این تذکر‌ها هنگام رانندگی فقط وظیفه پلیس است.

درخت و آتش

گویا برای برخی افراد، آلودگی هوای پایتخت نیز نمی‌تواند نقش درختان و فضای سبز را در پاکیزه شدن هوا تفهیم کند. گروه اندک یاد‌شده برای گرم‌شدن، کنار درختان نیز آتش روشن می‌کنند و هیچ توجهی به صدمه دیدن آنها ندارند. در مورد کودکان نیز به دلیل ناآگاهی این گروه، والدین و اطرافیان آنها مقصر هستند که به موقع آنها را از این حرکت نادرست آگاه نمی‌کنند. گاهی همین سهل‌انگاری‌ها در مورد آگاه کردن فرزندان باعث می‌شود آتش‌سوزی در جنگل‌های وسیع حوادث بزرگی را رقم بزند که جبران آن به نیم قرن زمان نیاز دارد. از آنجا که این سهل‌انگاری‌ها به کودکان محدود نمی‌شود، بهتر است سیگار‌ی‌ها نیز در اینکه ته‌سیگار خود را کجا می‌اندازند دقت بیشتری کنند تا عامل حوادث یاد‌شده نباشند.

موتور در پیاده‌رو

این روز‌ها با افزایش توجه مسئولان به مبلمان شهری و زیباسازی بوستان‌ها و پیاده‌رو‌های شهر تمایل شهروندان به تردد در این مسیر‌ها رو به فزونی گذاشته است. با وجود این همچنان موانعی برای آسایش شهروندان در این محدوده‌ها وجود دارد که تردد موتورسیکلت‌ها یکی از آنهاست به‌طوری که بسیاری از والدین جرات رها کردن دست کودکان در پیاده‌رو‌ها و حتی بوستان‌های شهر را ندارند زیرا هر از چندگاهی یک موتورسوار برای فرار از ترافیک وارد این محدوده شده و برای رهگذران خطرساز می‌شود. برخورد پلیس با این تخلف نیز همچنان جلوی این کاستی را به طور کامل نگرفته است.

به‌نظر می‌رسد این رفتار‌ها به کمبود فرهنگ ترافیک باز می‌گردد تا جایی که حتی برخی افراد برای تردد راحت‌تر در پیاده‌رو‌ها و بوستان‌ها موانع فلزی را نیز تخریب می‌کنند. پس از آن نیز اهالی محل نیازی برای تماس با مسئولان و در جریان قرار دادن آنها نمی‌بینند. نتیجه نیز مشخص است؛ موتورسواران در نبود موانع فلزی به راحتی در مسیر جولان داده و خطر‌ همچنان در جای خود باقی می‌ماند.

پیک‌نیک فضایی

برخی برای اینکه به یک پیک‌نیک فضایی بروند به جای اینکه چند میلیون دلار هزینه کنند و در شاتل‌ فضایی جا رزرو کنند با چند هزار تومان ناقابل یک کپسول گاز پیک‌نیکی خریده و آن‌را داخل خودروی در حال حرکت می‌گذارند تا گرم شوند یا با روش‌های غیراستاندارد از کپسول‌های بزرگ‌تر برای تامین سوخت خودرو استفاده می‌کنند.

اما آمار صفحه حوادث روزنامه‌ها به خوبی گویای این است که تعدادی از راننده‌هایی که از این روش خطرناک برای گرم کردن خودرو استفاده کرده‌اند ناخواسته به یک سفر فضایی و گاه غیرقابل بازگشت رفته‌اند. انفجار کپسول‌های یادشده در شرایط خطرناک و نامطمئن خودرو باعث می‌شود آتش‌سوزی و سوختگی‌های غیرقابل جبرانی برای راننده و سرنشینان خودرو پیش آید. بنابراین چنانچه وارد خودرویی شدید که بخاری‌اش به این شکل بود شرط عقل آن است که بعد از یادآوری خطر این کار به راننده از خودرو پیاده شوید.

کد خبر 123781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز