دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: محققان می‌گویند بازنشستگی زودتر از موعد برای سلامت ذهنی افراد سودمند است

سالمند - بازنشستگی

نتیجه تحقیقات روی 14‌هزار کارمند فرانسوی نشان می‌دهد که بازنشستگی در سن 55‌سالگی می‌تواند به میزان زیادی در کاهش استرس و خستگی ناشی از یک عمر کار و فعالیت مؤثر باشد.

در این تحقیق دکتر هوگو وسترلند و همکارانش در دانشگاه استکهلم به‌مدت 15‌سال وضعیت سلامت کارمندان فرانسوی را پیش و پس از درخواست بازنشستگی زودتر از موعد در سن 55‌سالگی مورد بررسی قرار دادند. یک سال پیش از بازنشستگی در یک‌چهارم این افراد، علائم افسردگی دیده می‌شد و یک نفر از هر 10‌نفر آنها دچار بیماری‌هایی نظیر قند و عوارض قلبی بودند.

اما پس از بازنشستگی زودتر از موعد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ذهنی و جسمی این افراد مشاهده شد؛ در نتیجه این اقدام از میزان افسردگی این افراد نیز به مقدار کمی‌کاسته شد.دکتر وسترلند در این باره می‌گوید: اگر کار و شرایط کاری برای برخی از افراد مسن خسته‌کننده است، کاهش میزان خستگی در افراد می‌تواند باعث کاهش میزان مشکلات ذهنی و جسمانی آنها شود. شاید بتوان گفت که بازنشستگی زودتر از موعد بتواند فرصتی را برای افراد برای تمدد اعصاب ایجاد کند.

با این حال در تحقیق مذکور که به درخواست مجله پزشکی انگلیس انجام گرفته است، مشخص شده که بازنشستگی زودتر از موعد تأثیرات مطلوب جسمانی به‌جای نمی‌گذارد و تأثیر مثبت بازنشستگی زود‌تر از موعد تنها محدود به اثرات ذهنی می‌شود. این تحقیق نتایج بسیار پیچیده‌ای در پی آورده است چرا که همزمان برخی از محققان معتقدند که بازنشستگی زودتر از موعد می‌تواند برای سلامت جسمانی مضر نیز باشد.

بر همین مبنا نتایج یک تحقیق که در سال گذشته انجام گرفته حکایت از آن دارد که آن دسته از افرادی که به‌طور کامل در سن بازنشستگی دست از کار می‌کشند در معرض خطر فزاینده سکته قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های حاد دیگر قرار می‌گیرند و در مقایسه، آن دسته از افرادی که پس از بازنشستگی به کارهای پاره وقت می‌پردازند یا به‌طور مثال به‌طور نیمه وقت در مؤسسه‌ای مشغول به کار می‌شوند کمتر در معرض بیماری‌های حاد قرار می‌گیرند.پزشکان معتقدند درصورتی که فرد به کار مناسب حال خود اشتغال داشته باشد سلامت جسمانی و شادابی در وی ارتقا می‌یابد. در مقابل نیز اشتغال به کار‌های نامناسب و استرس‌زا می‌تواند باعث اثر‌گذاری منفی در سلامت فرد شود.

این تحقیق به ما نشان می‌دهد که باید تحولی را در زندگی کاری ایجاد کنیم و شرایط مطلوب‌تری را برای افراد مسنی که ناگزیرند تا سنین بالا به کار بپردازند فراهم کنیم. شرایط برای افراد مسن باید به‌گونه‌ای باشد که آنها در صورت کار بیشتر بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

یکی از راهکارهای مؤثر در این میان می‌تواند ارائه کار پاره وقت به جای کار تمام وقت باشد. البته برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که نباید بازنشستگی زودتر از موعد را اجباری کرد زیرا در این صورت ممکن است ضربه روحی به افراد وارد شود و می‌توان از این نظر بازنشستگی زودتر از موعد اجباری را به نوعی به اخراج از کار تعبیر کرد که می‌تواند اثرات بدی را از نظر روحی و روانی بر افراد بگذارد.

در نتیجه به‌نظر می‌رسد افراد باید در پروسه‌ای نسبتا طولانی به اختیار خود و به مرور زمان اقدام به درخواست بازنشستگی زودتر از موعد کنند تا از این طریق بتوانند در دوران پس از بازنشستگی از آرامش بهره ببرند و به تمدد اعصاب بپردازند. در واقع هدف از بازنشستگی زودتر از موعد جلوگیری از بروز بیماری‌های ذهنی، روحی و بیماری‌های جسمی حاد در افراد است نه ایجاد شرایط استرس‌زا یا وضعیتی که افراد در نتیجه آن مستعد ابتلا به بیماری‌های حاد جسمی شوند.

افزایش حافظه با مصرف تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی انواع ویتامین‌های گروه B است و برای ارتقای نیروی حافظه مفید است.
احمدرضا درستی‌مطلق، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایسناگفت: تغذیه مناسب علاوه بر اثر بر عملکرد جسمی، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر عملکرد روانی و مغزی انسان دارد. کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند بیماری‌های روانی و روحی را ایجاد یا تشدید کند و به همین ترتیب ناراحتی‌های روحی نیز با تأثیر بر مقدار دریافت مواد‌غذایی اثرات جسمی را بر فرد تحمیل می‌کند.

وی افزود: بیوتین یا ویتامینB1 از جمله ویتامین‌هایی است که در تمام مواد‌غذایی یافت می‌شود و درصورتی که غذای افراد به‌طور عمدی کمبود داشته باشد، علائم کمبود شامل بی‌حالی شدید، افسردگی و پرخوابی ظاهر می‌شود. منابع غذایی ویتامینB1
از قبیل تخم‌مرغ، جگر، گل کلم، قارچ، موز، هندوانه، توت‌فرنگی و بادام زمینی هستند. در سفیده تخم‌مرغ نپخته ماده‌ای به نام آویدین وجود دارد که از جذب این ویتامین جلوگیری می‌کند و لازم است تخم‌مرغ به‌خوبی پخته و سپس مصرف شود.

وی اضافه کرد: تخم‌مرغ حاوی انواع ویتامین‌های گروهB است و برای ارتقای نیروی حافظه مناسب است و باعث تمرکز بهتر حواس می‌شود. ضمنا بهتر است تخم‌مرغ با نان سبوس‌دار خورده شود، زیرا این نان به فراوانی ویتامین‌های گروه‌B را دارا بوده و باعث تقویت قوای ذهنی می‌شود.

کد خبر 121861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز