همشهری آنلاین: جمعیت سالخورده در کشور طی 30 سال گذشته(85 ـ 1355) 9.2 برابر شده و این مقیاس از 800 هزار نفر به بیش از 2.3 میلیون نفر یعنی حدود چهار برابر افزایش یافته است.

پیر

 به گزارش ایسنا، براساس گزارش بررسی ویژگی‌های اقتصادی و جمعیتی سالمندان در «ایران گذشته، حال و آینده» که از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است، افزایش جمعیت سالمندان در مناطق روستایی کشور متفاوت از مناطق شهری بوده به طوری که این جمعیت از یک میلیون نفر در سال 1355 به 8.1 میلیون نفر در سال 1375 رسیده است.

 نسبت سالمندان در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است که علت آن مهاجرت جمعیت جوان روستایی به شهرها است و پیش‌بینی جمعیت سالمند کشور نشان می‌دهد که در تمام استان‌های کشور جمعیت سالمندان طی 15 سال پیش‌بینی (1400ـ 1385 ) همواره روند افزایشی خواهد داشت.

 همچنین جمعیت سالمندان مرد بین سال‌های 1385 تا1390 در اکثر استان‌ها بیشتر از زنان سالمند بوده است اما در سال‌های1390 تا1400 تعداد زنان سالمند در تمام استان‌ها بیشتر از مردان سالمند خواهد بود که حاکی از زنانه شدن جمعیت سالمند در سال‌های آتی است.

 گیلان و خراسان جنوبی و مرکزی سالخورده‌ترین استان‌ها هستند

روند سالخوردگی و نسبت جمعیت 65 ساله و بیشتر به کل جمعیت در سالهای مختلف استان‌ها به طور تقریبی الگوی یکسانی خواهند داشت و طبق تعریف سازمان ملل از جمعیت سالمند(هفت درصد و بیشتر) در سال 1385 تنها در استان گیلان و خراسان جنوبی است که به سن سالخوردگی رسیده است. تعداد هفت استان از استان‌های کشور در سال‌های آتی به سن سالخوردگی (بیش از هفت درصد) خواهند رسید.

 براساس نتایج آخرین سرشماری در کشور، هم‌اکنون 19.5 درصد جمعیت کشور را افراد 65 سال به بالا تشکیل داده که این میزان برای مردان 38.5 و زنان 99.4 درصد است.

 بر اساس این گزارش استان‌های گیلان با30.7،خراسان جنوبی با 03.7 و مرکزی با 86.6 در مرتبه‌های اول تا سوم از نظر بیشترین تعداد جمعیت سالخورده قرار دارند.

 همچنین استان سیستان و بلوچستان با 95.2 درصد دارای کمترین جمعیت سالخورده در کشور است.

 بر اساس گزارش جمعیت برای سال 2010 میلادی،هم‌اکنون هشت درصد جمعیت جهان سالخورده هستند که این میزان در کشورهای در حال توسعه 6 درصد و در کشورهای توسعه یافته 16 درصد گزارش شده است.

 همچنین امید به زندگی در جهان 69 سال، در کشورهای توسعه یافته 77 سال و در کشورهای در حال توسعه 67 سال است و تغییر ساختار سنی جمعیت طی دهه‌های آینده در کشور عمیق‌تر خواهد شد، به طوری که بر جمعیت سالخورده افزوده می‌شود و گریزی از آن نیست.

 کشورهای توسعه یافته که هم‌اکنون بیش از 15 درصد از جمعیت آنها سالخورده است تدابیری برای این مهم اندیشیده‌اند و کمتر از نظر این نوع ساختار سنی دچار مشکل هستند اما جامعه جوان ایران می‌رود که این موضوع را در سال‌های آتی تجربه کند و باید از همین امروز برای آن روز تمهیدات لازم را فراهم کرد.

کد خبر 139438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز