آرش نهاوندی: نتایج یک تحقیق جدید حکایت از آن دارد که افراد مسنی که پیاده روی می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال ذهنی و فراموشی قرار می‌گیرند.

پیاده روی

به گزارش بی‌بی سی، اسکن‌های مغزی نشان داد افراد مسنی که در طول هفته 8 تا 12کیلومتر راه می‌روند قطر سطح مغزشان بیش از سایر افرادی که چندان پیاده روی نمی‌کنند، است. تحقیقات انجام شده محققان دانشگاه پتسبورگ که روی 299نفر انجام گرفته حکایت از آن دارد که این دسته از افراد به‌دلیل پیاده‌روی کمتر، دارای سطح مغز کمتری هستند که این امر با مشکلاتی که برای افراد در زمینه حافظه و به خاطر سپردن مطالب و مسائل پیش می‌آید مرتبط است.در این تحقیق از مشارکت‌کنندگان که به‌طور میانگین 78سال سن داشتند آزمایش‌هایی در زمینه شناسایی و فراموشی به عمل آمد.

اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه پتسبورگ همچنین به آزمایش‌های انجام شده بر این افراد در ارتباط با سطح حجم خاکستری مغز دسترسی داشتند.

در جریان این آزمایش‌ها از هر یک از این افراد درباره تعداد بلوک‌های ساختمانی و میزان خیابان‌هایی که به‌طور روزمره در پیاده روی‌های خود می‌پیمودند سؤالاتی پرسیده شد.

در نتیجه این پرسش‌ها و آزمایش‌ها مشخص شد که افرادی که به‌طور میانگین 72بلوک ساختمانی در هفته یا 8 تا 12کیلومتر در هفته پیاده روی می‌کردند دارای سطح بیشتری از حجم خاکستری در مغز خود بودند.4سال پس از انجام اسکن‌های مغزی مشخص شد افرادی که بیشتر پیاده روی می‌کردند 50درصد کمتر از افرادی که پیاده روی نمی‌کردند در معرض ابتلا به امراض مرتبط با فراموشی یا نوع پیشرفته‌تر از آن موسوم به آلزایمر قرار ‌گرفته‌اند.

دکتر کرک اریکسون، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: با مشخص شدن این مسئله که تمرینات ورزشی و پیاده‌روی می‌تواند به سلامت مغز و حافظه انسان کمک کند، دلیلی دیگر بر اهمیت انجام حرکات ورزشی در سنین بزرگسالی ، میانسالی و پیری و تأثیر آن در بهداشت و سلامت عمومی افراد ارائه شده است که نمی‌توان به هیچ وجه آن را نادیده گرفت.سوزان سورنسن از انجمن آلزایمر نیز می‌گوید: نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک قلب سالم می‌تواند منجر به داشتن مغزی سالم نیز بشود.

علاوه بر ورزش نیز راه‌های دیگری برای تقویت فراموشی و مقابله با پدیده نسیان یا نوع پیشرفته‌تر آن، آلزایمر وجود دارد.ورزش ذهنی نیز می‌تواند در کنار ورزش جسمانی به سلامت ذهن و جلوگیری از ابتلای افراد به فراموشی کمک کند.

راه‌های پیشگیری از فراموشی و زوال عقل

با استفاده از سلول‌های خاکستری مغز و وادار کردن آنها به فعالیت در زمینه‌های مختلف، مغز را ورزش دهید. با راه‌های بسیار ساده می‌توانید به رشد و ترمیم سلول‌های عصبی و افزایش شاخه‌های سلول‌های عصبی (دندریت) کمک کنید. فکر کردن به چیزهای زیبا و مثبت یک راه است.

استفاده از کلمات جدید و تجربه مزه‌ها و بوهای جدید، تغییر مسیر هر روزه و رفتن از یک راه جدید و... همه باعث می‌شود که اعمال شما در کورتکس مغز تجزیه و تحلیل شود. کورتکس عالی‌ترین لایه مغز است که کارهایی را که نیاز به درک دارد انجام می‌‌دهد. اعمالی که برای ما به‌صورت عادت در می‌آیند، از سطح کورتکس پایین آمده و در بصل‌النخاع انجام می‌شوند. پس با تغییر عادت می‌توانیم کورتکس خود را از بی‌فعالیتی خارج کرده و از آن کار بکشیم.

شاید برخی از ما به غذاهای دریایی علاقه نداشته باشیم اما باید بدانیم که روغن امگا-3 که در گردو، دانه‌کتان و غذاهای دریایی به وفور وجود دارد، تقویت‌کننده قلب و مغز شناخته شده است. امگا-3 دارای خواص و اثرات مفید فراوانی در بدن انسان است. یکی از این فواید تسهیل جریان خون در مغز است. تجربه نیز ثابت کرده است کسانی که موجودات دریایی قسمت عمده غذای آنها را تشکیل می‌دهد، کمتر در معرض سکته، فشارعصبی، کمبود تمرکز و حافظه هستند.تخم‌مرغ‌ حاوی امگا-3 نیز می‌تواند تا حدودی تأمین‌کننده این ماده مهم برای بدن باشد.

اما برای جلوگیری از فراموشی تنها مصرف یک سری مواد غذایی کافی نیست و در برخی از موارد پرهیز از برخی مواد غذایی نیز ضروری است. چربی‌ها قادرند حواس ذهنی شما را کاهش دهند. پژوهشی در دانشگاه تورنتو نشان دادکه مهارت‌های ذهنی مانند حافظه، هوشیاری، تشخیص فاصله و یادگیری قوانین، در موش‌هایی که رژیم غذایی با چربی 40درصد داشته‌اند، فروکش کرده است. این علائم با مصرف چربی‌های اشباع شده تشدید یافت.

افزایش چربی می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم گلوکز که منبع عمده انرژی سلول و تنها منبع انرژی سلو‌ل‌های مغزی است، شود. چربی‌های اشباع در گوشت و مواد لبنی یافت می‌شوند.بنابراین بهتر است ازگوشت بدون چربی و مواد لبنی کم چرب استفاده کنید. ماهی و حبوباتی مانند لوبیا و عدس و بنشن زیاد مصرف کنید. سعی کنید نیاز روزانه بدن به چربی را با خوردن روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، کانولا(کلزا)، آفتابگردان سویا و دانه‌های روغنی مانند گردو و فندق تأمین کنید و تا حد امکان از مصرف روغن‌های جامد و مواد غذایی سرخ شده به خصوص چیپس، پرهیز کنید.

مصرف سبزیجات نیز می‌تواند به تقویت حافظه و جلوگیری از زوال عقل کمک کند. سبزیجات برگ سبز تأمین‌کننده ویتامین هستند. افزایش مصرف این ویتامین از طریق غذا می‌تواند تأخیر در تحریک سلول‌های عصبی را در افراد آلزایمری (فراموشی دوران پیری) بهبود دهد. همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، فلفل و مرکبات می‌تواند از آسیب رشته‌های عصبی جلوگیری کند.

کد خبر 118643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان