چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

سمیه شرافتی: «حمایت‌های تغذیه‌ای در قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب ارتقای سلامت مردم‌ می‌شود».

گوشت

این خبری بود که طی روزهای گذشته دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و افزود: ممکن است سرپرست خانوار پول یارانه را صرف خرید مواردی دیگر کند و از نظر غذایی، خانواده خود را تأمین نکند که در این زمان سلامت خانواده دچار مشکل می‌شود.

دکتر کیمیاگر گفت: هدفمند‌کردن یارانه‌ها زمانی خوب است که خانواده از نظر اقتصادی حمایت شود و کار فرهنگی مناسب در این زمینه صورت گیرد.

اما این متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری معتقد است که برای اینکه هدفمند‌شدن یارانه‌ها ضرری به سلامت مردم نرساند، هم مردم و هم دولت باید همراه با هم دست به اقداماتی بزنند که با گران‌شدن اقلام غذایی، هیچکدام از آنها از سبد خرید خانوار حذف نشود چون تا قبل از این هم خیلی از مردم توانایی خرید یکسری از اقلام ضروری را به‌طور منظم نداشتند.

وی با اشاره به اینکه یک بخش این کار مردم هستند، می‌افزاید: به‌طور مثال یارانه‌ای که دولت به مردم داده، باید خرج تغذیه شود. بنابراین مهم این است که سعی شود نیازهای اولیه خانواده به‌خصوص برای کودکان و افراد آسیب‌پذیر و مادران باردار تأمین شود. به گفته وی، یک وظیفه هم بر عهده دولت است که سیاست‌های حمایتی را در این مورد اجرا کند؛ یعنی همانطور که دولت مدعی است که دارو‌ گران نمی‌شود و از قیمت آن حمایت خواهد شد، با استفاده از فرمول‌های مختلف در دنیا خانواده‌های نیازمند را حمایت کنند.

دکتر کیمیاگر در ادامه خاطرنشان می‌کند: اگر کودکی در خانواده هست که وزنش زیر استاندارد است و وضعیت او را خانه بهداشت هم تأیید می‌کند، سهمیه خرید مواد غذایی مورد نیاز به خانواده او داده شود. همیشه گفته شده وقتی اقتصاد را پولی می‌کنیم باید مراقب باشیم که این پول بیهوده خرج نشود.

پس لازم است که خانوارهای آسیب‌پذیر از سهمیه مخصوص خود استفاده کنند که در این جریان هدفمندسازی یارانه‌ها متضرر نشوند. در غیر این صورت باید منتظر هر چه بیشتر شدن سوء‌تغذیه، کم‌خونی، توقف رشد کودکان و خیلی از مصایب ناشی از سوء‌تغذیه باشیم.

کد خبر 124349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز