اگر تصور می‌کنید سرویس‌کردن کولر ساختمان فقط اختصاص به چند هفته مانده به تابستان دارد سخت در اشتباهید.

کولر

چنانچه هر از گاهی به پشت‌بام سر زده و علاوه بر بررسی سیستم‌های حرارتی ساختمان مانند منبع‌انبساط و غیره، به کولر‌ها هم نگاهی بیندازید نه تنها ضرری ندارد بلکه از چندین هزینه غیرضروری جلوگیری می‌کنید. برای نمونه در تصویری که متین‌خاکپور از پشت‌بام یکی از منازل شهروندان برای ما ارسال کرده­ است می‌بینیم که با گذشت زمان زیادی از تابستان، کولر‌آبی آنها دچار نشتی‌آب است.

این مشکل علاوه بر هدردادن مقدار قابل توجهی از آب گرانبهای تصفیه‌­شده شهری و افزایش اعداد فیش آب‌بهای ساختمان، وضعیت قیروگونی یا ایزوگام پشت‌بام خانه را نیز به هم می‌ریزد. البته در وهله نخست ساکنان آخرین طبقه ساختمان دچار مشکل شده و سقف منزل آنها مرطوب و معیوب می‌شود. شب‌های زمستان نیز این آب‌ها، یخ لغزنده‌ای را تشکیل می‌دهند که در نبود دید کافی هر شخصی را دچار حادثه می‌کند.

گردشگری پاکیزه

آنقدر دوستداران محیط‌زیست با کیسه‌های خالی به کوه و دشت رفتند و با کیسه‌های پر از زباله‌هایی که دیگران به زمین ریخته‌بودند بازگشتند که دیگران نیز متوجه کار نادرست خود شدند. نمونه‌ای از این تغییر مثبت را می‌توانید در دره ستاره‌ها واقع در جزیره قشم مشاهده کنید.

تصویری که محمد‌علی باقی‌زاده برای ما فرستاده به علاوه مشاهدات وی از این منطقه، نشان می‌دهد که گردشگران در این محدوده وسیع نیز زباله‌ها را تا رسیدن به سطل زباله پیش خود نگه داشته و زیبایی‌های این منطقه را با زباله آلوده نمی‌کنند. به‌طور حتم تلاش‌های دیگر افراد و سازمان‌های مربوط در رسیدن به این پیشرفت محیط‌زیستی و فرهنگی تاثیر داشته است. با وجود این خود افراد جامعه نیز با دقت بیشتر می‌توانند این فعالیت‌ها را سرعت ببخشند.

اطلاع‌رسانی

گاهی آن دسته از افرادی که توصیه سامانه137 را بابت اطلاع‌رسانی به‌موقع ساخت‌وسازهای غیرمجاز به این مرکز جدی نمی‌گیرند بعدها متوجه می‌شوند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند. مثلاً ساخت‌وسازهایی که اغلب غیراصولی شکل می‌گیرند، علاوه بر خطراتی که می‌توانند در پی داشته باشند جلوه محله‌های شهر را نیز حسابی نازیبا می‌کنند.

شاید در بسیاری از موارد ساکنان محله‌ها با مشاهده اینگونه ساخت‌وسازها موضوع را مربوط به خود ندانسته و هیچ کاری برای جلوگیری از آنها انجام نمی‌دهند اما کافیست سازه بدقواره‌ای‌ روی یک‌خانه‌ شکل بگیرد؛ به‌طور حتم همان شهروندی که اطلاع‌رسانی را وظیفه خود نمی‌دانست با دیدن هرروزه این ساختمان نازیبا به‌اصطلاح دندان‌هایش را روی هم خواهد فشرد. به‌هر حال با مشاهده این ساخت‌وسازهای غیرمجاز که هم ایمنی خانه‌های همسایگان و افراد عبوری از کنار آنها را به خطر می‌اندازد و هم جلوه شهر را نازیبا می‌کند مراتب را هرچه سریع‌تر به مرکز سامانه 137‌اطلاع دهید.

پاک کردن قیمت

یکی از اقدامات خوبی که در چندسال اخیر صورت گرفته درج قیمت روی بسته‌بندی موادغذایی است. اما گاهی اوقات بوفه‌های برخی از مراکز تفریحی این قیمت را دستخوش تغییر که چه عرض کنیم، به‌کلی از روی بسته‌بندی پاک می‌کنند تا خریداران قیمتی بالاتر از آن چیزی که باید باشد را بپردازند.

اغلب اوقات هم والدین برای اینکه درخواست فرزندشان را در این مراکز رد نکنند محصولات را با همان قیمت ارائه شده از سوی فروشنده خریداری می‌کنند. شاید تنها دلیل یا بهتر بگویم عذر بدتر از گناه این فروشندگان اجاره بهایی باشد که بابت مکان بوفه می‌پردازند. به‌هر حال با مشاهده اینگونه موارد بهتر است مسؤلان مربوطه را آگاه کنید.

کد خبر 121622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز