چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

برخی همسایه‌ها نه تنها بی‌آزارند بلکه به‌قدری حق همسایگی را به‌جا می‌آورند که نبود آنها برای بقیه حسابی محسوس است.

دودکش

برای نمونه هر همسایه‌ای اعلام آمادگی کند وی را در ماه مبارک رمضان برای سحری بیدار می‌کنند، در نبود همسایه‌ها به‌قول معروف هیچ سارقی به واسطه حضور آنها نمی‌تواند به خانه‌ها چپ نگاه کند و گاهی در روز‌های برفی و در نبود سرویس مدرسه همسایه‌های خوب فرزندان دیگران را نیز به موقع به‌مدرسه می‌رسانند.

با وجود این، تصویری که مشاهده می‌‌کنید نوع دیگری از همسایه‌ها را نشان می‌دهد که حق همسایگی را جور دیگری برای خود معنی می‌کنند. برای نمونه چنانچه دودکش آنها زیر پنجره که چه عرض کنیم زیر بینی همسایه‌های دیگر باشد از نظر آنها هیچ اشکالی ندارد. دود آن نیز به چشم همسایه‌ها می‌رود و با‌وجود این باز هم به دلیل حق همسایگی کسی نباید شاکی شود. بد نیست رفتار‌های خود را بیشتر زیر ذره‌بین بگذاریم تا ببینیم در کدام گروه همسایه‌ها قرار می‌گیریم.

کاسه داغ‌تر از آش باشیم

به‌محض اینکه به برخی والدین در مورد باید و نباید‌های نگهداری از فرزند تذکر دهید به کاسه داغ‌تر از آش بودن متهم می‌شوید. این در حالی است که چنانچه آنها در پی حفظ سلامت جسمی و روانی کودک خود باشند در نظر گرفتن برخی از این یادآوری‌ها می‌تواند موجب نجات جان فرزندشان نیز بشود.

برای نمونه تعدادی از شهروندان عادت دارند بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، کودک را ساعت‌ها به‌شکل نامناسبی روی موتور‌سیکلت نگه دارند. فقط کافی است تعادل راننده‌ به هم بخورد و سرنشینان به زمین بیفتند. به‌هرحال به نظر اغلب شهروندان بهتر است برای سوارکردن کودکان بر موتورسیکلت نیز قوانین تازه‌ای وضع شود تا با متخلفان و کسانی که سلامتی کودکان را به خطر می‌اندازند برخورد شود.

کل‌کل، مزاحم آسایش خیابان

یکی از مواردی که بسیاری از شهروندان را در روزهای‌ آخر هفته آن هم در ساعات پایانی روز آزرده خاطر می‌کند ترافیک سنگین برخی از خیابان‌های شهر است؛ ترافیکی که در بسیاری از موارد به‌خاطر سرگرمی عده‌ای از رانندگان جوان حاصل می‌شود. این رانندگان با خودروی خود در برخی از خیابان‌هایی که به‌اصطلاح پاتوق‌شان شده است جمع شده و یک‌مسیر را مدام دور می‌زنند.

این حرکت که هیچ پیامدی جز افزایش بار ترافیکی شهر ندارد با رقابت آنها در رانندگی و به‌اصطلاح خودشان «کل‌کل بازی» در رانندگی ادامه پیدا می‌کند تا سرانجام همه شاهد قفل‌شدن خیابان باشند. گاهی اوقات هم برای خودنمایی و نشان دادن قدرت ضبط نصب شده روی خودرو در جایی توقف کرده و صدای گوشخراش ضبط را تا آنجایی که می‌توانند زیاد می‌کنند. به‌هر حال از آنجا که این حرکت آسایش شهروندان را از بین می‌برد می‌توانید مسئولان نیروی انتظامی را برای بازگرداندن آسایش دوباره به خیابان‌ موردنظر آگاه کنید.

مسیر نان‌خشک

تفکیک نان‌خشک از زباله و رساندن آن به دست خودروی ویژه جمع‌آوری آن روش خاص و البته ساده‌ای دارد. با وجود این، گویا هنوز برخی از شهروندان به روش‌های سنتی خود علاقه خاصی دارند. برای نمونه یکی از شهروندان شهر که ‌به احتمال زیاد سرایدار مجتمعی در همان اطراف است هر روزه مقداری از نان‌خشک‌های‌ واحد‌ها را به‌خوبی در کیسه‌ای جداگانه جمع‌آوری می‌کند اما دست‌آخر کیسه موردنظر را همراه سایر زباله‌ها در گوشه خیابان قرار می‌دهد.

این در حالی است که این کیسه نان‌خشک می‌تواند به‌دست افراد دوره‌گردی بیفتد که آن را به مراکز غیربهداشتی تحویل می‌دهند. بنابراین به‌نظر می‌رسد باید این جمله تکراری را که زباله‌ تفکیکی را پس از جمع‌آوری به سطل‌ یا خودروی ویژه آن برسانید تکرار کنیم.

کد خبر 120966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز