یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

اگر در حال عبور از کنار پل پارک‌وی یا دیگر پل‌های پایتخت متوجه تکان‌خوردن اشیاء رنگی‌ای شدید که از زیر پل آویزان هستند و مانند عروسک باران به این سو و آنسو می‌روند شک نکنید که آنها چای‌‌کیسه‌ای یا همان تی‌بگ هستند.

دیوارهای پل

البته آنها را برای دَم‌کشیدن آنجا نگذاشته‌اند. بلکه 2‌صنفی که محل کارشان زیر پل است چای‌های کیسه‌ای مورد اشاره را با دارت و زیر پل را با سیبل‌پرتاب آن اشتباه گرفته و به‌قول معروف صبح و ظهر و عصر و شام مشغول این کار هستند.

نکته‌ قابل توجه ماجرا اینجاست که این رفتار در حالی صورت می‌گیرد که به‌طور حتم زمان و هزینه قابل توجهی برای رنگ‌آمیزی پل، صرف شده است. از سوی دیگر از کودکانی که شاهد چنین صحنه‌‌هایی هستند دیگر نمی‌‌توان در مورد خط‌خطی نکردن دیوار‌ها و دیگر حرکاتی که نمای شهر را نازیبا می‌‌کند انتظار زیادی داشت.

مسافربر سه‌در یک

هر‌قدر هم سنتی و پایبند به نوشیدنی‌های وطنی باشید دست‌کم یک‌بار نسکافه‌های سه‌دریک را دیده‌اید. نسکافه، شکر و کافی‌میت در یک بسته موجود است و دیگر نیازی به مخلوط کردن آنها نیست(هرچند انواع بدون شکر آن بیشتر توصیه می‌شود). حال به نمونه‌ای دیگر از «سه‌در یک»‌ها این بار در سطح شهر توجه کنید.

در این تصویر 3تخلف را داخل یک خودرو مسافربر مشاهده می‌کنید. مطابق مشاهدات نگارنده در بدو ورود به یکی از خودرو‌های مسافربر نبود رودری باعث می‌شود لباس مسافر لک شود. بعد از حرکت نیز هنگامی که باد سرد به صورت‌تان می‌خورد با جای خالی بالابر شیشه روبه‌رو می‌شوید و آن‌را جلوی فرمان راننده مشاهده می‌کنید.

ماجرا به‌همین‌جا ختم نمی‌شود و راننده کبریتی را که زیر فرمان است برمی‌دارد و سیگاری روشن می‌کند که دود آن نیز با آلودگی هوا آمیخته می‌شود و به‌صورت مسافر می‌زند. البته چنانچه زاویه دوربین اجازه می‌داد خدمات دیگر این دست راننده‌ها نیز درپی می‌آمد.

یادگار باغبان

می‌گویند هر کسی به تناسب شخصیت و روحیه‌ای که دارد بود و نبودش نشانه‌های خاص خود را دارد. برای نمونه در موسسه محل کار نگارنده هر جا گل و گیاه خوشبویی باشد می‌گویند این کار، سفارش فلان مدیر و دست‌پرورده باغبان، مهندس یا آقای فلانی است. درمحل زندگی نیز همین است؛ باغچه‌های زیبای جلوی منزل را اغلب اهالی محل می‌دانند هنر دست کیست.

حال آنکه برخی نیز به‌محض عبور از کنار پوست‌تخمه‌ها و پاکت‌سیگار کنار این باغچه‌های زیبا می‌دانند آنها متعلق به چه کسانی است. به‌هرحال برای این که نشانه‌های خوبی از خود به جای بگذاریم بهتر است در گام نخست از آلوده‌کردن فضای سبز و مسیر عبور دیگران خودداری کنیم و سعی کنیم در شهر و محل زندگی خود نشانه‌های مثبت برجای بگذاریم.

عتیقه‌ها در گوشه خیابان

با اینکه امروزه انواع خودروهای جدید در خیابان‌های شهر زیاد دیده می‌شود اما گاهی هم شهروندان نه به‌خاطر دیدن یک‌خودروی جدید بلکه از دیدن یک‌خودوری عتیقه در گوشه‌ خیابان شگفت‌زده می‌شوند. این خودروها که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد گاهی خاطرات سی‌چهل سال پیش را برای افراد مسن تداعی می‌کنند.

البته تداعی شدن این خاطرات در ذهن افراد لذت‌بخش نخواهد بود چراکه این خودروها آنقدر فرسوده‌اند که سیمای هر کوچه و خیابانی را حسابی نازیبا می‌کنند. به‌ هر حال از آنجا که این خودروها از یک‌طرف محل تجمع زباله و حشرات موذی را فراهم کرده و از طرف دیگر جای پارک‌ سایر خودروها را بی‌جهت اشغال می‌کنند، شهروندان می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری آنها با سامانه 137‌تماس بگیرند.

کد خبر 120714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز