سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

با اینکه شهر در حال مناسب‌سازی برای تردد معلولان و کم‌توانان حرکتی و جسمی است اما گاهی خود ما دست به حرکاتی می‌زنیم که مشکلات این قشر از جامعه چند برابر می‌شود.

معبر

برای نمونه همانطور که در تصویری که حمید‌احمدی برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید توقف یک موتور‌سیکلت در پیاده‌رو، جلوی محل عبور معلولان را مسدود کرده است. تمام این اتفاق‌ها در حالی روی می‌دهد که چندی پیش فقط در منطقه 4‌پایتخت 5‌هزارو437‌متر مربع پل همسطح روی انهار ایجاد شد و همسطح سازی51‌رفیوژ میانی، احداث 184‌متر مربع رمپ‌شیب‌دار در پیاده‌رو‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و احداث 300‌متر مسیر ویژه نابینایان صورت گرفت.

جدای از این هزینه‌ها چنانچه کمی به‌وجدان خود مراجعه کنیم فقط کافی است جانبازی را تصور کنیم که در جبهه‌های جنگ به خاطر اعتقادات خود و دفاع از ما دچار کم‌توانی جسمی شده است و می‌خواهد از این امکانات استفاده کند اما با این صحنه‌ها روبه‌رو می‌شود. در شکیبایی آنها شکی نیست اما بیشتر به وظایف خود بیندیشیم.

کلنگی‌های شهر

فعالیت‌های چشمگیر سازمان زیبا‌سازی شهرداری باعث شده در کنار زیبا‌شدن شهر نما‌های قدیمی و مخروب نیز بیشتر به چشم بیایند و این سؤال در ذهن مردم به وجود آید که چرا مسئولان قوانینی برای برخورد جدی‌تر با صاحبان این ساختمان‌ها وضع نمی‌کنند. برای نمونه، هدایت‌مفیدی تصویری از ساختمانی مخروبه در میدان فردوسی را برای ما ارسال کرده که به گفته اهالی محل، حسابی نمای این محدوده را نازیبا کرده است.

شاید تا زمانی که مراحل قانونی اصلاح وضعیت ‌ چنین ساختمانی‌هایی طی شود بتوان پوششی روی آنها کشید که این منظره را از بین ببرد. بسیاری از شرکت‌ها حتی برای نصب تبلیغات خود روی این ساختمان‌ها، حاضرند پول نیز بدهند و این درآمد بر اساس قوانین موجود یا قوانینی که باید وضع شود می‌تواند به صندوق عام‌المنفعه‌ای منتقل شود. به این ترتیب، هم فعالیت‌های زیباسازی شهر با سرعت بیشتری پیش می‌رود و هم درآمد مناسبی از محل این کلنگی‌ها به بیت‌المال منتقل می‌شود.

شیر زیر میزی

چتر سیاهی که روی پایتخت جا خودش کرده باعث شد امروز مدارس و ادارات تعطیل شوند. در این شرایط پزشک‌ها به مردم توصیه می‌کنند که شیر و میوه‌های تازه بیشتری مصرف کنند تا از تاثیر‌ هوای آلوده بر سلامت آنها‌ کاسته شود. اما بسیاری از شهروندانی که می‌خواهند از شیر‌های یارانه‌ای استفاده کنند گاهی به آن دسترسی ندارند.

دلیل این موضوع نیز نوع عملکرد برخی فروشنده‌هاست. آنها شیر یارانه‌ای را به‌عنوان جایزه‌ای برای خریدار‌های خاص نگاه می‌دارند و آن‌را به قول ‌معروف به‌صورت زیرمیزی توزیع می‌کنند؛ بنابراین چنانچه شما به‌اصطلاح‌ مشتری همیشگی فروشنده نباشید از شیر یارانه‌ای خبری نیست.

با‌وجود این چنانچه کمی در همان حوالی قدم بزنید مشاهده می‌کنید که مشتری‌های خاص شیر‌های یارانه‌ای را از همان فروشنده دریافت می‌کنند. به‌هر حال بهتر است در صورت مشاهده خودداری فروشنده‌ها از توزیع شیر یارانه‌ای مراتب را به شماره 124‌آگاهی دهید تا مسئولان به این تخلف رسیدگی کنند.

تخفیف پنجاه‌درصدی

گویا این روز‌ها نوع جدیدی از تخفیف‌گرفتن برای جریمه‌های احتمالی رایج شده که می‌تواند مبلغ آن‌را تا 50درصد کاهش دهد. در این شیوه نو راننده 2پلاک روی خودرو نصب می‌کند که یکی از آنها جعلی یا قدیمی است. مطابق تصور راننده‌، این شیوه باعث می‌شود احتمال 50درصدی یادداشت پلاک جعلی توسط پلیس، حسابی صرفه اقتصادی داشته باشد حال‌آنکه پلیس به‌محض مشاهده چنین تخلف‌هایی خودرو را جریمه می‌کند و برای انجام تحقیقات بیشتر اتومبیل توقیف می‌شود.

کد خبر 121530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز