همشهری آنلاین: یک گزارش دولتی در کره جنوبی می‌گوید مردم کره شمالی عمدتا به علت سوء‌تغذیه که اثرات زیانباری بر نوزادان دارد و باعث مرگ زودرس افراد بیشتری می‌شود، به طور تخمینی 11 سال کمتر از ساکنان کره جنوبی عمر می‌کنند.

North Korea

به گزارش خبرگزاری فرانسه امید به زندگی (یا میانگین طول عمر) در این کشور کمونیستی 69 سال است، که نسبت به اوائل دهه 1990، پیش از شروع قحطی در این کشور، پایین‌تر آمده است.

این گزارش بر اساس داده‌‌های سازمان ملل و دولت پیونگ یانگ، تخمین می‌زند که در کره شمالی امید به زندگی برای مردان 64.9 سال و برای زنان 71.7 سال است- که به ترتیب 11.3 و 11.2 سال کمتر از ارقام مشابه در امسال در مردم کره جنوبی است.

این گزارش تخمین می‌زند حدود 610000 نفر در طول یک دهه، پس از شروع قحطی در میانه دهه 1990، از جمعیت کره شمالی کاسته شده است، که 482000 نفر آن مربوط به مرگ و میر بیشتر از معمول و 128000 نفر آن مربوط به زاد و ولد کمتر است.

سازمان آمار کره جنوبی در این گزارش می گوید: "بحران غذا در کره شمالی یک "قحطی با حرکت آهسته" است که اثرات آن برای مدت درازی باقی می‌ماند... به نظر می رسد که قحطی اثر زیانباری بر کل چرخه زندگی همه مردم کره شمالی گذاشته است."

این سازمان می‌گوید کمبود غذا باعث سوء‌تغذیه شدید به خصوص در میان زنان، نوزادان و سالمندان شده است، و به شدت میزان مرگ و میر در میان زنان در سن زاد و ولد و کودکان کم‌سن را افزوده است.

بر اساس این گزارش اوضاع در چند سال اخیر به خاطر افزایش کمک‌های بین‌المللی و افزایش تولید مواد غذایی بهبود یافته است.

اما یک گزارش سازمان ملل در ماه گذشته هشدار داد که کره شمالی به سوی یک بحران غذایی جدید پیش می‌رود، که خشکسالی و سیلاب در بخش‌های مختلف این کشور و کاهش کمک‌های بین‌المللی آن را به وجود آورده است.

سازمان جهانی غذا نیز هشدار داده است که بیش از یک سوم کودکان در برخی از بخش‌های کره شمالی دچار سوء‌تغذیه هستند.

کد خبر 121384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز