همشهری آنلاین: یک فوق تخصص کبد و گوارش اطفال گفت سوء‌ تغذیه علت مستقیم و غیر مستقیم ‌٦٠ درصد از مرگ کودکان ایرانی است.

 دکتر علی اکبر سیاری افزود: براساس نتایج مطالعات سال ‌٧٤ در ایران، ‌٢٠ درصد کودکان به کوتاهی قد ‌١/٧ درصد به لاغری (وزن برای قد) و ‌٦/١٦ درصد به کم وزنی (وزن برای سن) و در مجموع ‌٧/٤٣ درصد به سوء تغذیه و عوارض آن دچار بوده‌اند.

به گزارش ایسنا دکتر علی اکبر سیاری در پنجمین سمینار انجمن کبد و گوارش اطفال با بیان این که در مطالعه دیگری در سال ‌٧٧ کوتاهی قد کودکان ایرانی براثر سوء تغذیه ‌١٤ درصد، لاغری ‌٣/٥ درصد و کم وزنی ‌٥/٩ درصد و در مجموع حدود ‌٢٠ درصد کودکان مبتلا به سوء تغذیه برآورد شده است، افزود: در کودکان ایرانی کوتاهی قد، لاغری و کم وزنی خفیف مطرح است.

وی توانمندی‌های ذهنی کودکان را هم متاثر از سوء تغذیه برشمرد و افزود: کمبود دریافت آهن ‌٩ امتیاز، تولد با وزن کم ‌٥ امتیاز، محرومیت از شیر مادر هشت امتیاز و کمبود دریافت ید مناسب ‌١٣ امتیاز از بهره هوشی کودکان کم می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علل بیشتر این کمبودها را غیرعضوی دانست و در ادامه بر ضرورت اندازه‌گیری پارامترهای آنتروپومتری یا بدن‌سنجی (اندازه دور سر، قد و وزن) تاکید کرد و افزود: پایش رشد قد، وزن و دور سر و ترسیم منحنی رشد کمک ارزنده‌ای در جهت تشخیص سوء تغذیه کودکان به شمار می‌آید.

سیاری با انتقاد از بی توجهی به منحنی رشد کودکان، گفت: پایش رشد از طریق اندازه‌گیری قد وزن و دور سر ابزار مناسبی برای سنجش سلامت کودکان است.

وی با بیان این که تاخیر رشد کودکان در سنین چهار تا شش ماهگی ماندگار خواهد بود به ورود منحنی BMI به مطب پزشکان طی ‌١٠ سال اخیر اشاره کرد و افزود: برخی کودکان فقط به کاهش وزن، عده‌ای افزون بر کوتاهی قد و کاهش وزن با دور سر بزرگ به آکندروپلازی و اختلالات استخوانی دچارند.

این فوق تخصص کبد و گوارش اطفال نوع دیگری از اختلال رشد کودکان را کاهش یکنواخت قد، وزن و دور سر کودکان دانست و افزود: در سوء تغذیه حاد وزن به یک باره کاهش می‌یابد.

دکتر سیاری با بیان این که اندازه قد کودک متاثر از سوء تغذیه مزمن ناشی از عدم دریافت ناکافی غذا، ابتلا به اسهال و بیماری‌های مزمن است، افزود: کودک مبتلا به سوء تغذیه شدید باید در بیمارستان بستری شود این در حالیست که نوع خفیف تا متوسط با درمان سرپایی معالجه می‌شود.

وی در خصوص نوزادان نارس هم گفت: دور سر این نوزادان تا ‌١٨ ماهگی، وزن آنان تا ‌٢٤ ماهگی و قد نوزادان نارس تا ‌٤٠ ماهگی همانند همسالان خود خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هم اکنون ‌٢٢٦ میلیون کودک در دنیا به کوتاهی قد (سوء تغذیه مزمن) ‌١٧٠ میلیون کودک به کم وزنی (وزن برای نامناسب سن) و ‌٦٧ میلیون کودک به لاغری (وزن به قد نامناسب) دچارند.

دکتر سیاری با بیان این که تشخیص عدم رشد کودک توسط مادر دیرهنگام است، گفت: شرح حال، معاینه جسمی، اندازه‌گیری پارامترهای آنتروپومتری یا بدن‌سنجی (دور سر ، وزن و قد) ارزیابی میزان دریافت غذا و در نهایت انجام تست‌های آزمایشگاهی میتواند در شناسایی و تشخیص کودکان مبتلا به سوء تغذیه کمک‌کننده باشد.

کد خبر 108406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز