شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

ترجمه - راحله فاضلی : پیش از آنکه نشست حزب حاکم کارگران کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ برگزار شود، کیم جونگ اون، کوچک‌ترین پسر رهبر این کشور نشان ژنرالی ارتش را دریافت کرد تا بیش از پیش آشکار شود که او رهبر آینده کره‌شمالی خواهد بود.

کره شمالی - تغییر رهبری


درصورتی که گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب سومین پسر کیم جونگ ایل به‌عنوان جانشین پدرش درست باشد باید برای این پسر جوان ابراز تأسف کرد.

کیم جونگ اون که هنوز دهه دوم زندگی‌اش را به پایان نرسانده است، بسیار کم تجربه به حساب می‌آید. در واقع وی هنوز به درستی محک نخورده و به همین خاطر برای ترغیب هموطنانش به جشن گرفتن شروع حکومت نسل جدیدی از خاندان کیم، کار دشواری در پیش دارد.

بسیاری از مردم کره‌شمالی به‌شدت نیاز به تغییر را احساس می‌کنند و روز به روز به تعداد کره‌ای‌هایی که گمان می‌کنند برای مقابله و مهار بحران اقتصادی این کشور که تقریبا به فاجعه تبدیل شده است، باید از الگوی دنگ شیائوپینگ، سیاستمدار چینی استفاده کنند، افزوده می‌شود. آنها بر این عقیده‌اند که برای تحقق این خواسته باید مرحله تازه‌ای آغاز شود که این مستلزم تغییر است. از این‌رو کیم جونگ اون جوان درصورت جانشینی پدرش، با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود.

یکی از دلایلی که کره‌ای‌ها خواستار تغییر در شرایط اقتصادی کشورشان هستند این است که در ماه دسامبر گذشته، در پی تعریف دوباره واحد پول این کشور، بخش قابل توجهی از اموال قشر در حال رشد تاجران بازار در واقع از بین رفت. این حرکت موجی از خشم و نفرت همگانی ایجاد کرد و اوضاع به قدری وخیم شد که دولت کره‌شمالی تحت فشار گسترده قرار گرفت. به‌طوری که برای رهایی از این فشارها نه تنها از مردم عذرخواهی شد بلکه یکی از مقامات بلندپایه مرتبط با این ماجرا هم به‌عنوان سپر بلا محاکمه شد.

با وجود اینکه حکومت تلاش می‌کند سیاست‌های اقتصادی‌اش را ضد‌جهانی شدن، ضد‌کاپیتالیست و متکی به‌خود معرفی کند اما به‌نظر نمی‌رسد نسل سوم خاندان کیم هم بتوانند به اوضاع نابسامان اقتصادی کره‌شمالی پایان دهند.

رابرت کالینز، مشاور برنامه‌ریزی استراتژیک یگان نظامی آمریکا مستقر در سئول که به تازگی بازنشسته شده در مورد آینده کره‌شمالی می‌گوید: باید منتظر شکست‌ها و ناکامی‌های بیشتر در تحقق سیاست‌های این کشور باشید. این شکست‌ها و بدبیاری‌ها زنگ خطر را برای هر سرویس اطلاعاتی و همه تحلیلگران به صدا در خواهد آورد.

کره‌شمالی هنوز به‌صورت رسمی به جهان خارج اعلام نکرده است که رهبر فعلی این کشور، کیم جونگ اون را به‌عنوان جانشین خود درنظر گرفته است. جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به تازگی اعلام کرد که کیم جونگ ایل به ون جیابائو، نخست‌وزیر چین گفته است داستان جانشینی کیم جونگ اون، ساخته و پرداخته دروغین مقام‌های غربی و رسانه‌های آنهاست.

این صحبت‌های کیم جونگ ایل 69 ساله که گفته می‌شود در سال 2008 دچار سکته قلبی شده است شاید به این معنا باشد که وی می‌خواهد مانند قبل کشورهای غربی را به بازی گرفته و ذهن آنها را منحرف کند. با وجود این کسانی که توانسته‌اند مدتی در کره‌شمالی باشند و اخبار و اطلاعات را از داخل این کشور به دست بیاورند می‌گویند مطالعات و تلاش گسترده‌ای صورت گرفته تا در سراسر کره‌شمالی چهره محبوبی از کیم جونگ اون ارائه شود. مقامات این کشور در واقع تلاش می‌کنند با خطاب قرار دادن کیم جونگ اون با عنوان‌های کاپیتان جوان یا ژنرال جوان از او یک بت بسازند. همچنین به شهروندان آموزش داده می‌شود در ستایش او آواز بخوانند.

به‌نظر می‌رسد این تبلیغات و آموزش‌ها بی‌نتیجه نبوده و روی اقشار مختلف جامعه تاثیر گذاشته است. حتی جوانان تحصیل کرده و آگاه جامعه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برخی از آنها بر این باورند که پس از کیم جونگ ایل، پسرش پس از برگزاری انتخابات هدایت کشور را به دست خواهد گرفت. این افراد در رویارویی با خارجی‌ها هم تلاش می‌کنند این افکار را منتقل کنند.

معمولا مردم کره‌شمالی در مقابل افراد خارجی کیم جونگ‌اون را برنده انتخابات آینده معرفی می‌کنند. این گروه کیم جونگ اون را مانند پدرش یک نابغه و فردی هوشمند می‌دانند و ادعا می‌کنند در فهرست نامزدها فرد دیگری نیست که شایسته رقابت با او باشد.

حقیقت این است که فراسوی مرزهای کره‌شمالی، اطلاعات کمی درباره سومین پسر کیم جونگ ایل، رهبر این کشور در دست است. بر خلاف بسیاری از چهره‌های مطرح دنیا، تصویر او برای بسیاری از مردم دنیا ناشناخته است. کیم‌جونگ اون ظاهرا در سوئیس تحصیل کرده است و سرآشپز سابق پدرش او را فردی عصبی و پرخاشگر معرفی می‌کند.

شاید همین خلق و خو موجب شده او موفق شود در رقابت برای دیکتاتوری گوی سبقت را از 2برادر بزرگ‌ترش برباید. گفته می‌شود او و برادر وسطی‌اش یک دوره 5ساله نظامی - سیاسی را در کالج گذرانده‌اند که برای آینده آنها طراحی شده تا درصورت به دست گرفتن قدرت به کارشان آید.

می‌توان گفت بعید به‌نظر می‌رسد کیم جونگ‌اون بتواند در وضعیت فعلی کشورش تغییر جدی ایجاد کند و با از این‌رو به آن رو کردن رژیم حاکم موفق شود مدل اقتصادی دنگ شیائوپینگ را برای اصلاحات اقتصادی پیاده کند. دنگ در زمان حکومت مائو نتوانست کار چندانی از پیش ببرد و ناچار شد برای تحقق اهدافش تا مرگ مائو صبر کند اما پیش از آنکه بتواند برنامه‌های اقتصادی‌اش را ادامه دهد دستگیر و محاکمه شد.

ظاهرا یکی از افرادی که کیم جونگ اون کم تجربه می‌تواند روی او حساب کند شوهر عمه‌اش جانگ سونگ تائک است. او که از مقامات ارشد و عالی‌رتبه ارتش است و در عرصه‌های امنیت داخلی و فعالیت‌های حزبی پست‌های حساسی دارد. گویا از طرف برادرزنش به‌عنوان مشاور و راهنمای کیم جونگ‌اون جوان درنظر گرفته شده است و اعطای قدرت به او در واقع وسیله‌ای برای رسیدن به این هدف است.

خبر خوب برای کره‌ای‌ها و اقتصاد بحران زده آنها این است که جانگ سونگ تائک، با تجارت بسیار آشناست و در این زمینه تجربه‌های قابل توجهی دارد. او از تجارت بین‌المللی به‌خوبی آگاه است و رابطه خوبی نیز با مقامات چینی دارد که این می‌تواند برای آنها که در انتظار اصلاحات اقتصادی هستند امیدبخش باشد.

اما خبر بد این است که جانگ سونگ تائک در زمینه فساد مالی هم پرونده قطوری دارد و بنابراین نمی‌توان به این دلخوش کرد که او بتواند در زندگی مردم معمولی کره شمالی تغییر قابل توجهی به‌وجود بیاورد. با این حساب نه کیم جونگ اون و نه شوهر عمه‌اش نمی‌توانند به دنگ شیائوپینگ کره‌‌شمالی تبدیل شوند.

گلوبال پست

کد خبر 118483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز