سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تنها چند ساعت پس از انتصاب جوان‌ترین فرزند رهبر کره‌شمالی به‌عنوان ژنرال 4ستاره ارتش، حزب حاکم این کشور بزرگ‌ترین نشست خود را در 30سال گذشته آغاز کرد.

کره شمالی

درحالی‌که از مدت‌ها پیش شایعه جانشینی کیم جونگ اون به جای پدرش وجود داشت روز گذشته رسانه‌های کره‌شمالی چند ساعت پیش از آغاز نشست حساس حزب حاکم از اعطای درجه ژنرالی به او خبر دادند که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال انتخاب وی به‌عنوان رهبر جدید این کشور را به‌شدت افزایش داد. این برای نخستین بار است که رسانه‌های دولتی در کشور پر از حدس و گمان کره‌شمالی از پسر سوم کیم جونگ ایل نام می‌برند.

نشست حزب کارگران که هدف آن انتصاب یک تیم رهبری تازه اعلام شده است روز گذشته کار خود را آغاز کرد و در شروع آن کیم جونگ ایل، بار دیگر به‌عنوان رهبر و دبیر کل این حزب انتخاب شد.به عقیده بسیاری، انتصاب کیم جونگ اون به‌عنوان ژنرال ارتش قدم مهمی برای معرفی وی به‌عنوان رهبر جدید کره‌شمالی به حساب می‌آید و کیم جونگ ایل قصد دارد با انتصاب پسرش به‌عنوان جانشین، حاکمیت خانواده‌اش را بر این کشور همچنان ادامه دهد. از کیم جونگ‌اون اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.

گفته می‌شود کوچک‌ترین پسر رهبر کره‌شمالی 27سال دارد و در سوئیس تحصیل کرده است. 3فرزند پسر کیم جونگ ایل زندگی کاملا محرمانه‌‌ای دارند و عکس‌های انگشت‌شماری از آنها منتشر شده است. از مدت‌ها پیش شایعات مختلفی درباره سلامتی رهبر 64 ساله کره‌شمالی وجود داشته است و گفته می‌شود وی از چندین بیماری رنج می‌برد. گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که او 2سال قبل دچار سکته مغزی شده و چندین بار برای معالجه به‌صورت مخفیانه به چین سفر کرده است.

با وجود این، بعید به‌نظر می‌رسد که در نشست حزب حاکم این کشور چندان اشاره‌ای به کیم‌جونگ اون شود. روز گذشته رسانه‌های کره‌شمالی با اعلام انتخاب قاطع و مجدد کیم جونگ ایل به‌عنوان دبیر کل حزب حاکم، این مسئله را نشانه اعتماد کامل به رهبری وی دانستند.

معرفی جانشین رهبر کره‌شمالی معمولا در مدتی طولانی و به‌صورت تدریجی صورت می‌گیرد و کوچک‌ترین فرزند رهبر کره‌شمالی اکنون در نشست حزب حاکم نخستین حضورش در عرصه سیاسی این کشور را تجربه می‌کند. فرایند به قدرت رسیدن کیم جونگ ایل در کنفرانس قبلی این حزب در سال 1980 شروع شد. اودر آن زمان به چند پست مهم منصوب شد و سرانجام وقتی پدرش کیم ایل سونگ در سال 1994 به‌علت عارضه قلبی درگذشت به رهبری رسید.

به همین خاطر برگزاری نشست حزب حاکم مدت کمی پس از انتصاب کیم جونگ اون به‌عنوان ژنرال به‌عنوان گام مهمی برای هموارکردن مسیر جانشینی وی به حساب می‌آید. علاوه بر این رهبر کره‌شمالی کیم کیونگ هویی، تنها خواهرش را هم به‌عنوان یک ژنرال ارتش خلق کره منصوب کرده است.

برخی عقیده دارند که خواهر کیم جونگ ایل نقش هماهنگ‌کننده را برای تضمین این انتقال قدرت ایفا خواهد کرد. کره‌شمالی از لحاظ سیاسی یکی از مرموزترین کشورهای جهان به حساب می‌آید و به همین خاطر کشورهای مختلف تغییر و تحولات در آن را با دقت خاصی پیگیری می‌کنند. انتخاب جانشین کیم جونگ ایل بدون شک تاثیر گسترده‌‌ای در وضعیت سیاسی و امنیت شبه‌جزیره کره خواهد داشت.

کد خبر 117164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز