همشهری آنلاین: پسر بزرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی می‌گوید مخالف به قدرت رسیدن برادر کوچک خود بعد از پدرش است

kim jong nam

 

به گزارش بی‌بی‌سی، کیم جونگ اون پسر کوچک‌ کیم جونگ ایل در مراسم سالگرد تأٰسیس حزب حاکم در کنار پدر خود حاضر و به عنوان رهبر آینده کره شمالی معرفی شد.

 اکنون پسر بزرگ رهبر کره شمالی، کیم جونگ نام 39 ساله که در چین و ماکائو زندگی می‌کند در گفتگو با تلویزیون ژاپن می‌گوید مخالف موروثی بودن قدرت در کشورش است. با وجود محدودیت‌های سیاسی اجتماعی شدید در کره شمالی چنین سخنانی بسیار غیر عادی است ولی جونگ نام در داخل کره هیچ قدرت و نفوذی ندارد.

 گفتنی‌است پیشتر تصور می‌شد که کیم جونگ نام جانشین پدر خود خواهد شد ولی بعد از دستگیری وی در حال فرار به ژاپن با پاسپوت قلابی در سال 2001 وی از خانواده رهبر کره شمالی کنار گذاشته شد.

 وی که سال گذشته در مصاحبه‌ای در چین گفته بود به قدرت علاقه‌ای ندارد اکنون در مصاحبه با تلویزیون آساهی ژاپن می‌گوید: "شخصاً مخالف موروثی بودن رهبری هستم و فکر می‌کنم عواملی داخلی در این بین دست دارند. اما حاضرم هر وقت لازم باشد به برادر کوچکم از خارج از کشور کمک بکنم."

 کیم جونگ ایل، رهبر فعلی کره شمالی در 1994 بعد از مرگ پدرش کیم ایل سونگ قدرت را بدست گرفت. هفته گذشته در مراسمی در پیونگیانگ پسر 27 ساله وی که ماه پیش نیز یکی از سمت‌های کلیدی حزب حاکم را بدست گرفت، به ژنرال چهار ستاره ارتقاء یافت.

 

کد خبر 118216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز