چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: درباره کره شمالی، شیوه حکومتی آن و زندگی مردم، اطلاعات زیادی در دست نیست. پیونگ‌یانگ خودش می‌خواهد که چنین باشد اما گاهی اطلاعات و گزارش‌ها و اخباری از این کشور درز می‌کند که تصویری تازه از شیوه حکومت و زندگی مردم آن به دست می‌دهد.

سرباز کره شمالی

 گفت‌وگوی یک زندانی سیاسی سابق کره‌شمالی با یک خبرنگار انگلیسی از جمله این اخبار و اطلاعات گاه به گاه است.
«کانگ چئول هوان» یکی از زندانیان سیاسی کره شمالی است که به تازگی به سراغ خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی در سئول- پایتخت کره جنوبی- رفته و اطلاعاتی درباره زندان‌های سیاسی این کشور داده‌است. «چئول هوان» چند عکس ماهواره‌ای از جایی که او قبلا در آنجا زندانی بوده را ارائه داده‌است.

زندان مخوف کره شمالی که در منطقه «یودوک» قرار دارد و مخصوص نگهداری از زندانیان سیاسی است، به «اردوگاه کار اجباری شماره 15» مشهور شده است و یکی از مکان‌های کاملا سری در جهان به حساب می‌آید. «چئول هوان» در این باره می‌گوید: نگهبانان آن اردوگاه ترسناک، زندانیان را مجبور می‌کنند که کارهای اجباری انجام دهند. 30 درصد از زندانیان جدید به خاطر شکنجه‌های زیادی که بر آنها اعمال می‌شود، می‌میرند. زندانی‌ها آنقدر گرسنگی می‌کشند که سرانجام مجبور می‌شوند موش‌ها و کرم‌های خاکی را بخورند تا بتوانند زنده بمانند.

«چئول هوان» یک دهه در «یودوک» زندانی بود و بهای «جرائم سیاسی» را که خانواده‌اش مرتکب شده بودند، می‌پرداخت. مقامات سازمان عفو بین‌الملل در این رابطه می‌گویند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد افرادی که به اردوگاه‌های زندانیان سیاسی کره شمالی فرستاده می‌شوند، در حال افزایش است و نقشه‌های جدید ماهواره‌ای بیانگر این است که تعداد این زندان‌ها در کره شمالی روز به روز بیشتر می‌شود.

انتشار گزارش‌هایی از شکنجه زندانیان

«چئول هوان» با انگشتش مکان اردوگاه زندانیان را روی نقشه نشان می‌دهد. مسیر ورود به این زندان از مناطق کوهستانی کره شمالی عبور می‌کند. ردیف‌های جدیدی از ساختمان‌ها در یک بخش از این اردوگاه دیده می‌شود. این ساختمان‌ها در عکس‌های مربوط به 10 سال پیش وجود نداشتند. سازمان عفو بین‌الملل با همکاری مرکز «دیجیتال گلوب» در تاریخ 7آوریل 2011 میلادی از اردوگاه زندانیان «یودوک» تصاویر ماهواره‌ای تهیه کرد. «چئول هوان» در این رابطه می‌گوید: ساختمان‌های جدیدی که در این بخش از اردوگاه ساخته شده به نگهبان‌ها تعلق دارد و تعدادشان بیشتر شده است.

من فکر می‌کنم که آنها اکنون به حضور نیروهای امنیتی بیشتری نیاز دارند. او به ردیفی از خانه‌های جعبه‌ای شکل اشاره می‌کند که چند صد متر با ساختمان نگهبان‌ها فاصله دارد و فقط یک راه است که می‌شود به آن خانه‌ها داخل یا از آنها خارج شد. محل حبس هوان همین خانه‌های جعبه‌ای شکل بوده‌است. خبرها و گزارش‌هایی که از داخل این اردوگاه به خارج درز پیدا می‌کند، بسیار اندک است. اما بسیاری از کسانی که حرف‌هایشان را صریح و بی‌پرده می‌گویند به حقایق وحشتناکی مانند شکنجه‌های جسمی و روحی، گرسنگی شدید و اعدام‌های سریع زندانیان سیاسی در رژیم کره شمالی اشاره می‌کنند.

گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل به جزئیات شکنجه زندانیان اشاره می‌کند که شامل روش‌های غرق مصنوعی، محرومیت طولانی از خواب، قرار دادن چوب‌های بامبو لای انگشتان دست و زندانی کردن به مدت چندین ماه در داخل سلول‌های مربعی شکلی با طول و عرض یک متر و 22سانتی‌متر است.

هوان، ساختمان زندان داخل اردوگاهش را به خوبی به یاد می‌آورد. آنجا مکانی بود که زندانیان دردسر ساز را نگه می‌داشتند و آنها را شکنجه می‌کردند و شلاق و کتک می‌زدند. زندانیان فراری از کشور امکان بازگشت ندارند. در حالی که سرکوب گسترده زندانیان در کره شمالی ادامه دارد، اخبار مربوط به این سرکوب‌ها در میان پناهجویان آن کشور که اکنون در سئول زندگی می‌کنند، دهان به دهان نقل می‌شود.

خبرهای رسیده از کره شمالی نشان می‌دهد که میزان شنود و استراق سمع از زندانیان افزایش یافته و طول حصارهای اطراف زندان و اعدام‌ها در ملأعام بیشتر شده است. هوان اکنون مدیریت کلیسایی در سئول را بر عهده دارد که میزبان زندانیان فراری و پناهجویان کره شمالی است. در هر ماه افراد جدیدی به او مراجعه می‌کنند. او در این رابطه می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد که اوضاع مردم کره شمالی روز به روز بدتر می‌شود.

او همچنین می‌افزاید: من همیشه اعترافات تکان‌دهنده‌ای را از زبان کسانی که از کره شمالی فرار کرده‌اند، می‌شنوم. این اعتراف‌ها نشان می‌دهد که سرکوب‌ها بیشتر و وضعیت غذایی مردم بدتر شده است و مقامات پیونگ یانگ به‌طور صریح به مردم هشدار داده‌اند که اگر زندانیان و هر کس دیگری از کره شمالی فرار کند، هرگز اقبالی برای بازگشت به کشور نخواهد داشت. امروزه اگر کسی را در یکی از این اردوگاه‌ها زندانی کنند، هرگز امکان خلاص‌شدن از آنجا برایش وجود نخواهد داشت.

اما انتشار گزارش‌هایی از این قبیل، مشکلاتی را برای کره جنوبی به وجود آورده است؛ به صورتی که دولت سئول باید تصمیم بگیرد که چگونه آنها را حل و فصل کند. اکنون در کره جنوبی عده‌ای بر این باورند که دولت سئول باید به مسئله نقض حقوق بشر در کره شمالی بپردازد و برخی دیگر هم می‌گویند که پرداختن به این موضوع به سادگی می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و سئول شود. این موارد می‌تواند تمام اقداماتی را که کره جنوبی برای بهبود روابط با همسایه شمالی خود انجام داده است، از بین ببرد. «ون جائه چون» یکی از فعالان حقوق بشر در کره جنوبی در این باره می‌گوید: عده‌ای از مردم کره جنوبی با این موضوع موافق هستند که باید به مسئله نقض حقوق بشر در کره شمالی رسیدگی شود. با وجود این، حداقل به‌نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ و سئول در پشت پرده سعی می‌کنند که تنش‌های 2 کشور را کاهش دهند. دولت کره جنوبی از «ون جائه چون» درخواست کرده است که مرکز جدیدی را برای نگهداری اسناد آرشیوی تاسیس کند تا نقض گسترده حقوق بشر در کره شمالی ثبت شود. او در این رابطه می‌گوید:10سال پیش کره جنوبی فقط به مسئله نقض حقوق بشر در کره شمالی می‌پرداخت. اما اکنون به‌نظر می‌رسد که سئول آماده کمک به پیونگ‌یانگ است.

او همچنین می‌افزاید: کره جنوبی در گذشته از کاربرد سیاست هویج یا چماق در قبال کره شمالی یکی را انتخاب می‌کرد اما اکنون از سیاست چماق و هویج به صورت ترکیبی استفاده می‌کند. در حالی که دولت سئول به مسئله نقض حقوق بشر در کره شمالی می‌پردازد اما همزمان به آن کشور کمک هم می‌کند. مردم کره جنوبی به این نتیجه رسیده‌اند که باید از تمام امکانات برای تغییر وضعیت در کره شمالی استفاده کنند.

«ون جائه چون» می‌گوید: یکی از دلایلی که کره شمالی باید تغییر کند افزایش خبرهای رسیده از آن کشور است. 20هزار پناهجوی کره شمالی اکنون در کره جنوبی زندگی می‌کنند.

پناهجویان کره شمالی پیام‌ها و اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر در کشورشان را برای مقامات سئول افشا کرده‌اند اما این موضوع باعث خشم و ناراحتی مقامات پیونگ‌یانگ شده است. همچنین مقامات کره شمالی از پیام‌هایی که پناهجویان به کشورشان می‌فرستند هم دل خوشی ندارند.

بی بی‌سی

کد خبر 134684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز