دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کره‌شمالی با وجود هشدارهایی که پیش از این درباره برگزاری رزمایش از سوی همسایه جنوبی خود داده بود به این مسئله واکنشی نشان نداد تا امیدها برای بازگشت آرامش به این منطقه افزایش پیدا کند.

سربازان کره ای

کره‌جنوبی  با نادیده گرفتن تهدیدهای پیونگ‌یانگ رزمایش خود را همراه با شلیک گلوله‌های جنگی به داخل آب‌های نزدیک مرز دریایی با کره‌شمالی به اجرا گذاشت و نگرانی‌ها درباره رخ دادن یک درگیری جدید در این منطقه افزایش پیدا کرد.

ساکنان جزیره یونپیونگ به دستور مقام‌های نظامی کره‌جنوبی همزمان با برگزاری این رزمایش مجبور شدند به پناهگاه بروند تا از حمله احتمالی کره‌شمالی در امان باشند. کره‌شمالی تهدید کرده بود که اگر ارتش کره‌جنوبی از اجرای این رزمایش چشم‌پوشی نکند، به اقدامات تلافی‌جویانه شدید دست خواهدزد.

این کشور پیش‌ازاین هشدار داده بود درصورت اجرای این رزمایش، «یک ضربه دفاعی غیرقابل پیش‌بینی» به کره‌جنوبی وارد خواهد کرد که بدون شک «مرگبارتر» از گلوله باران جزیره یونپیونگ خواهد بود. ماه گذشته پیونگ‌یانگ در آستانه رزمایش مشترک سئول و واشنگتن جزیره مرزی یونپیونگ را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد که تنش در این منطقه را به‌شدت افزایش داد.

رزمایش  کره‌جنوبی ساعاتی پس از آن آغاز شد که شورای امنیت سازمان ملل‌متحد نشستی اضطراری را برای بحث درباره افزایش تنش در شبه‌جزیره کره تشکیل داد اما این جلسه به راه حلی دست نیافت. ویتالی چرکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، پس از 8 ساعت بحث در شورای امنیت، از کره‌جنوبی خواست رزمایش خود را لغو کند و گفت: در شرایط کنونی بهتر است که این رزمایش انجام نشود. وی گفت: سازمان ملل متحد نتوانسته است به توافقی برای حل این بحران برسد اما مذاکره قدرت‌های بزرگ در این زمینه ادامه خواهد یافت.

سرانجام با وجود اینکه این رزمایش جنجالی در مدت 90 دقیقه برگزار شد، دولت کره‌شمالی بر خلاف تهدیدهای گذشته خود اعلام کرد که قصد واکنش نشان دادن به این مسئله را ندارد. همزمان با این موضوع شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم از موافقت دولت کره‌شمالی با بازگشت بازرسان آژانس به تاسیسات اتمی خود خبر داد تا امیدها برای بازگشت آرامش به شبه‌جزیره کره جان تازه‌ای بگیرد.

ساعاتی پس از پایان رزمایش کوتاه مدت کره‌جنوبی، مقام‌های نظامی پیونگ‌یانگ با تاکید بر تحریک‌آمیز بودن این رزمایش اعلام کردند که این موضوع ارزش واکنش متقابل آنها را ندارد. به گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، فرمانده ارشد ارتش کره‌شمالی اعلام کرد: ما احساس می‌کنیم ارزش ندارد که به تحریک‌های ‌نظامی به‌طور یک‌به‌یک واکنش نشان دهیم. گفته می‌شود در نشست شورای امنیت، چین و روسیه مصرانه از کره‌جنوبی خواسته‌اند که رزمایش خود را متوقف کند اما در مقابل آمریکا به‌عنوان متحد اصلی سئول تاکید کرده که کره‌جنوبی حق دارد برای «کسب آمادگی لازم در برابر تحریکات همیشگی» تلاش کند.

همچنین پس از پایان رزمایش کره‌جنوبی، دولت چین خواستار جلوگیری از تقابل نظامی دوطرف شد. چین به‌عنوان متحد اصلی کره‌شمالی نقش زیادی در تحولات شبه‌جزیره کره دارد و به همین خاطر، مقام‌های آمریکا امید زیادی به این کشور برای قانع کردن پیونگ‌یانگ جهت بازگشت به مذاکرات هسته‌ای دارند.

روز گذشته ولف بلیتزر، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که با بیل ریچاردسون فرماندار ایالت نیومکزیکوی آمریکا به کره‌شمالی سفر کرده است در گزارشی اعلام کرد: کره‌شمالی با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای خود و گفت‌وگو درباره فروش 12هزار میله سوختی و ارسال آنها به کشوری دیگر موافقت کرده است. خبرنگار سی‌ان‌ان با اعلام اینکه این میله‌های سوختی برای ساخت 6 تا 8 بمب هسته‌ای کافی هستند از احتمال ارسال‌ آنها به کره‌جنوبی خبر داد.

کره‌شمالی در سال 2003 بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج و همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف کرد. در سال 2007، باردیگر این کشور به بازرسان آژانس بین‌المللی اجازه داد تا به‌منظور نظارت بر برچیدن نیروگاه اتمی یونگ بیون به این کشور بازگردند اما با تعلیق مذاکرات شش جانبه در سال 2008، مجددا همکاری با آژانس را لغو و بازرسان را اخراج کرد.

خبر توافق احتمالی کره‌شمالی با بازگشت بازرسان آژانس انرژی اتمی پس از دیدار غیررسمی بیل ریچاردسون از پیونگ یانگ و ملاقات او با چندمقام ارشد این کشور انتشار یافت. گفته می‌شود فرماندار ایالت نیومکزیکوی آمریکا از مقام‌های کره‌شمالی درخواست کرده که برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه نسبت به رزمایش کره‌جنوبی واکنش نشان ندهند.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز جمعه اعلام کرد که بازرسان آژانس نقشی حیاتی در مسئله هسته‌ای شبه‌جزیره کره دارند و آژانس حاضر است بازرسان خود را یک بار دیگر به کره‌شمالی اعزام کند. بحران شبه‌جزیره کره، دولت باراک اوباما را در وضعیت دشواری قرار داده است و آمریکا به همین خاطر تلاش می‌کند به هر شکل ممکن پیونگ‌یانگ را به میز مذاکرات بازگرداند. تایید بازگشت بازرسان آژانس به تاسیسات اتمی کره‌شمالی بدون‌شک قدم مهمی در از سرگیری مذاکرات شش جانبه خواهد بود.

کد خبر 123646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز