گروه بین‌الملل: روز گذشته همزمان با آغاز بزرگ‌ترین رزمایش‌‌ مشترک نظامی آمریکا و ژاپن ، سئول، کره‌شمالی را به حمله هوایی تهدید کرد تا آتش تنش در شبه‌جزیره کره همچنان شعله‌ور باقی‌ بماند.

مانور کره جنوبی

کیم کوان جین، نامزد معرفی‌شده از سوی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای دراختیار گرفتن پست وزارت دفاع این کشور، در جلسه تایید صلاحیت خود در پارلمان اعلام کرد: درصورتی که کره‌شمالی بار دیگر حمله مشابهی همانند حمله توپخانه‌ای اخیر به یک جزیره این کشور انجام دهد، جنگنده‌های ارتش کره‌جنوبی همسایه شمالی خود را بمباران خواهند کرد.

این هشدار شدید اللحن در حالی اعلام شد که دولت لی میونگ باک، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، با انتقادهای شدیدی درباره پاسخ ضعیف به حمله اخیر کره‌شمالی مواجه شده است. کره‌شمالی هفته گذشته بیش از 200 گلوله توپ به سمت یک جزیره مرزی کره‌جنوبی شلیک کرد که کشته‌شدن 2 تفنگدار دریایی این کشور و 2غیرنظامی را به‌دنبال داشت. رئیس سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی به تازگی اعلام کرد که احتمال انجام حمله قریب‌الوقوع دیگری از سوی پیونگ یانگ بسیار زیاد است.

کیم کوان جین در نشست پارلمان تاکید کرد: درصورت هر نوع حمله دشمن به کشور و مردم ما‌، ما هم اقدام متقابل انجام خواهیم داد تا این موضوع تضمین شود که دشمن دیگر نمی‌تواند اقدام تحریک‌آمیز انجام دهد. تهدید کره‌جنوبی برای بمباران هوایی کره‌شمالی یک روز پس از آن صورت گرفت که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کره‌شمالی یک تهدید برای منطقه و جهان به حساب می‌آید.

آمریکا متحد نزدیک کره‌جنوبی به حساب می‌آید که بیش از 17 هزار نیروی نظامی خود را در این کشور مستقر کرده است و بسیاری برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی را عامل اصلی تنش‌های اخیر در شبه‌جزیره کره می‌دانند. این رزمایش که با حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا به رهبری ناو هسته‌ای یو‌اس‌اس جورج واشنگتن در آب‌های غربی شبه‌جزیره کره برگزار شد انتقاد شدید مقام‌های کره‌شمالی را به‌دنبال داشت.

کره‌شمالی و جنوبی از زمان پایان جنگ شبه جزیره کره در سال 1953 به‌صورت رسمی در حالت جنگی به سر می‌برند و هیچ توافقنامه صلحی میان دو‌کشور امضا نشده است. هر چند 60 سال است که درگیری‌های پراکنده میان دوطرف ادامه داشته است اما حملات اخیر جدی‌ترین مورد از زمان پایان جنگ به حساب می‌آید.

این در حالی است که روز گذشته آمریکا و ژاپن بزرگ‌ترین رزمایش مشترک خود را در نزدیکی جزایر جنوبی ژاپن آغاز کردند. این رزمایش بی‌سابقه با حضور بیش از 44 هزار نظامی و شرکت 40 ناو جنگی ژاپن و 20 ناو جنگی آمریکا و صدها جنگنده برگزار شده است. برای نخستین بار نیز ناظران نظامی از کره‌جنوبی در این رزمایش حضور دارند که نشان‌دهنده نزدیکی روابط میان 3کشور است. رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن که به آن عنوان «شمشیر برنده» داده شده، به مناسبت پنجاهمین سالگرد اتحاد 2کشور و تنها چند روز پس از پایان رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی برگزار شده است.

برگزاری این رزمایش با انتقاد شدید چین به‌عنوان متحد اصلی کره‌شمالی روبه‌رو شد. وزیر امور خارجه چین روز گذشته اعلام کرد که نمایش قدرت نظامی نمی‌تواند درگیری اخیر میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی را حل کند. وی در مقابل خواستار تلاش و فعالیت تمامی کشورها برای برقراری ثبات و امنیت در شبه‌جزیره کره شد.

رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن در حالی برگزار شده است که در روزهای گذشته مقام‌های آمریکا فشار خود بر پکن را برای قانع کردن مقام‌های کره‌شمالی جهت بازگشت به میز مذاکرات 6جانبه افزایش داده‌اند. چین پس از تنش‌های اخیر خواستار برگزاری نشست اضطراری کشورهای حاضر در مذاکرات 6جانبه شده است اما هنوز برگزاری این نشست در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود قرار است روز دوشنبه وزرای امور خارجه آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برای گفت‌وگو درباره کره‌شمالی در واشنگتن نشست مشترکی برگزار کنند.

کد خبر 122185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز