همشهری آنلاین: کره شمالی که در روزهای اخیر به علت حمله توپخانه‌ای به یک جزیره مرزی کره جنوبی در کانون توجه بین‌المللی قرار دارد، دوشنبه ادعا کرد به فناوری پیشرفته جوش هسته‌ای دست پیدا کرده است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه رودونگ سینمون، ارگان حزب حاکم کره شمالی، روز دوشنبه در گزارشی در این باره اعلام کرد پیونگ یانک در عرصه فناوری‌های پیشرفته همچون جوش هسته‌ای، زیست مهندسی و نانوتکنولوژی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.

در فرایند جوش هسته‌ای، اتم‌ها به جای جدا شدن به یکدیگر می‌پیوندند و انرژی عظیمی منتشر می‌کنند. مشابه این فرایند در ستارگان و بمب‌های هیدروژنی به وقوع می‌پیوندد. دانشمندان امیدوارند به منظور تولید انرژی پاک در سطح محدود، به گونه‌ای کنترل شده به این فناوری دست پیدا کنند.

پیونگ یانگ هفته گذشته در اقدامی غیر منتظره یک جزیره مرزی کره جنوبی را هدف آتشباری توپخانه قرار دارد که طی آن چهار تن کشته و هجده تن دیگر زخمی شدند.

اوایل ماه کنونی نیز کره شمالی از احداث یک تاسیسات مدرن فراوری اورانیوم پرده برداشت. همچنین گفته می‌شود این کشور از پلوتونیوم کافی برای تولید شش تا هشت بمب کوچک هسته‌ای برخوردار است.

کره شمالی نخستین بار ماه مه گذشته ادعا کرد یک واکنش جوش هسته‌ای به انجام رسانده است.

کره جنوبی، امریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، چین، ‌هند و روسیه از اعضای پروژه بین‌المللی راکتور تجربی حرارتی هسته‌ای هستند که قرار است فعالیت آن تا اواسط دهه 2030 به احداث یک نیروگاه جوش هسته‌ای بینجامد.

کد خبر 121926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز