گروه بورس: عرضه سهام بیمه پارسیان یک روز پس از فروش ناموفق پالایشگاه تبریز با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شد.

بورس

این شرکت پس از عرضه و قیمت‌گذاری در بورس از نظر ارزش بازار، به بزرگ‌ترین بیمه تجاری حاضر در بازارسرمایه تبدیل شد.
روز یکشنبه، نماد معاملاتی بیمه پارسیان برای عرضه اولیه 55 میلیون سهم، از طریق ایستگاه‌های معاملاتی، باز و با قیمت 3300‌ریال برای هر سهم به فروش رسید.

این تعداد سهم توسط کارگزاری بانک پارسیان و از طریق 660 ایستگاه معاملاتی عرضه شد. سهام بیمه پارسیان طی 5 دقیقه به فروش رفت. مدیر بازار شرکت بورس در این باره گفت: 4‌سهامدار عمده این تعداد از سهام بیمه پارسیان را به‌عنوان چهارمین شرکت بیمه‌ای حاضر در بورس، به فروش رساندند.

علی صحرایی ادامه داد: بانک پارسیان 17 میلیون و 550 هزار سهم، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت 16 میلیون و 800 هزار سهم، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو 13‌میلیون و 300‌هزار سهم و بانک سینا 7 میلیون و 350‌هزار سهم بیمه پارسیان را عرضه کردند.

مدیر بازار شرکت بورس، تصریح کرد:‌ ارزش سهام معامله‌شده بیمه پارسیان 18‌میلیارد و 200‌میلیون تومان بود که با درنظر گرفتن سرمایه 110‌میلیارد تومانی این شرکت و همچنین قیمت 330‌تومانی هر سهم آن، 363‌میلیارد تومان به ارزش روز بازار سهام تهران افزوده شد.

ارزش بازار سهام بیمه

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران هم بلافاصله پس از عرضه موفق بیمه پارسیان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:‌ ارزش بازار سهام بیمه با ورود بیمه پارسیان به بورس به یک هزار میلیارد تومان رسید. با عرضه سهام بیمه پارسیان، صنعت بیمه 1.1 درصد ارزش بازار سهام تهران را به‌خود اختصاص داد. او افزود:‌ پارسیان نخستین بیمه خصوصی است که وارد بورس تهران شده است و با قیمتی که این سهام عرضه شد، ‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه را از آن خود کرد.

دیدگاه مدیران بیمه

مدیرعامل بیمه پارسیان هم با حضور در تالار بورس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد، او اعلام کرد:‌ ورود بیمه‌ها به بورس اوراق بهادار ضریب اطمینان سهامداران، کارکنان و بیمه‌گذاران را افزایش می‌دهد.حسین کریم خان زند گفت:‌ با ورود بیمه‌ها به بورس، این شرکت‌ها تحت نظارت بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می‌گیرند که این امر آسایش خیال ذینفعان این شرکت‌ها را به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه بیمه‌پارسیان 3 هزار سهامدار حقیقی دارد، تاکید کرد:‌ با عرضه 5 درصد سهام این شرکت، سهام شناور بیمه‌پارسیان به 22 درصد رسید. کریم خان زند گفت: افق جدیدی برای صنعت بیمه با آزاد‌سازی‌ تعرفه ایجاد خواهد شد که امیدواریم در آینده نزدیک توسعه مطلوبی یابد.

صنعت بیمه یکی از معیارهای عمده در سنجش شاخص رفاه هر کشوری است که به همین علت سه قوه (مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه) نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارند. او با بیان اینکه بیمه پارسیان هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد، گفت:‌ این شرکت بعد از بیمه‌ایران و ملت بیشترین سرمایه را در اختیار دارد.

به‌وجود آمدن مشکل در سیستم

ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان و کارگزار عرضه‌کننده بیمه پارسیان هم در مورد ایجاد مشکل در سیستم معاملاتی در زمان عرضه بیمه پارسیان گفت: بیمه پارسیان جزء معدود شرکت‌هایی بود که 4عرضه‌کننده داشت، بنابراین دستور خرید زیاد برای این سهم وارد شد و سیستم معاملاتی برای مدتی دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه330 تومان قیمت مدنظر کارگزاری بانک پارسیان بود، گفت: بعد از به‌وجود آمد ن مشکل با کمک ناظر بازار و مدیر معاملات شرکت‌های کارگزاری بانک پارسیان مشکل به‌وجود آمده برطرف شد و 55 میلیون سهم بیمه‌پارسیان به قیمت330‌تومان به فروش رفت.

عنایت با بیان اینکه قیمت کشف شده برای این سهم مناسب بود، اعلام کرد: اگر وقت معاملات بیشتر بود مسلما قیمت بیمه پارسیان از 330‌تومان بالاتر می‌رفت زیرا تقاضا برای این سهم تا قیمت340‌تومان نیز وارد شد ولی در نهایت با قیمت 330 تومان به فروش رفت.

کد خبر 120709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز