همشهری آنلاین: آخرین رقابت در صنعت تکنولوژی اطلاعات هفته آینده کانون کنفرانس شناخته‌شده‌ای در سانفرانسیسکو خواهد بود. در کنفرانس سه‌‌روزه وب 2 گوگل و فیس بوک دیدگاه‌های رقیب خود در مورد خلق نسل جدیدی از سرویس‌های وب را ارائه خواهند کرد.

google facebook

به گزارش خبرگزاری فرانسه رابطه میان این دو شرکت مشهور اینترنتی به طور فزاینده‌ای به مقابله کشیده شده است، و احتمالا این پیکار روز دوشنبه 15 نوامبر هنگامی شدت خواهد یافت که انتظار می‌رود فیس‌بوک نسخه اصلاح‌شده تکنولوژی پیام‌رسانی‌‌اش را که ممکن است چالشی برای جی‌میل گوگل باشد، ارائه می‌کند.

هم مدیرعامل فیس‌بوک مارک زوکربرگ و هم رئیس گوگل اریک اشمیت به همراه چندین چهره بانفوذ صنعت اینترنت در صحنه کنفرانس سه‌روزه وب 2 که از روز دوشنبه در سانفرانسیسکو آغاز می‌شود، ظاهر می‌شوند.

همچنین گزارش‌های داده شده است که شرکت یاهو در انتظار تصاحب مالی بوسیله شرکت‌های سرمایه‌گذار خصوصی احتمالا در هماهنگی با شرکت AOL یا News Corp.است. سخنرانی مدیرعامل یاهو در روز سه‌شنبه در این کنفرانس به دقت مورد توجه قرار خواهد داشت.

و سرمایه‌گذاران امیدوار به ظهور موج نهایی ارائه سهام عمومی بوسیله شرکت‌های تازه در وب که رشد سریعی دارند، مدیران توئیتر، زینگا و لینکدین را زیر نظر خواهند داشت.

اما همه نگاه‌ها به زوکربرگ و اشمیت، و پیکار سخت آنها بر سر زمان آنلاین وب‌گردها، دلارهای آگهی‌ها و استعدادهای به طور فزاینده در حال گران‌شدن دره سیلیکون دوخته شده است.

سرمایه‌گذاران در انتظار شنیدن جزئیات راهبرد شبکه‌‌سازی اجتماعی گوگل هستند. گوگل چندین شرکت کوچک شبکه‌سازی اجتماعی را در ماه‌های اخیر تصاحب کرده است و اشمیت گفته است این شرکت شروع به افزودن "لایه‌های" اجتماعی به فراورده‌های موجودش در فصل پاییز خواهد کرد.

موتور جستجوی اینترنتی گوگل و سرویس شبکه‌سازی اجتماعی فیس‌بوک به کسب و کارهای میلیارد دلاری بدل شده‌اند و شمار هنگفتی از کاربران را به خود جلب کرده‌اند.

اما اکنون این دو به طور فزاینده در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

یک کارشناس آشنا با نحوه تفکر فیس‌بوک می‌گوید: "هنگامی شما کاربران بسیاری داشته باشید، می‌خواهید به عبارتی همه چیزها را برای همه افراد امتحان کنید.. و به نظر من همه چیز به این نکته مربوط می‌شود."

به گفته او گوگل هم آرزوها و اهداف مشابهی دارد.

به نظر می‌رسد آخرین نقطه برخورد این دو در ای‌میل باشد؛ به گفته این منبع قرار است فیس‌بوک روز دوشنبه تغییرات "گسترده" را در سرویس پیام‌دهی‌اش ایجاد کند.

بلاگ تک‌چرچ روز جمعه گزارش داد که فیس‌بوک یک سرویس‌ تمام‌عیار ای‌میل وبی را با آدرس‌های ای‌میل @facebook.com برای کاربران ارائه خواهد داد و یادآور شد که این محصول درون این شرکت "جی‌میل کش" نامیده می‌شود.

سخنگوی فیس‌بوک در این مورد اظهار نظری نکرد.

هفته گذشته گوگل شروع به مسدود کردن یک برنامه فیس‌بوک کرد که به کاربران اجازه می‌داد به طور خودکار داده‌های تماس‌های خود را وارد این سرویس شبکه‌سازی اجتماعی کنند. گوگل فیس‌بوک را متهم کرد که داده‌های گوگل را بالا می‌کشد، بدون اینکه در مقابل اجازه دهد اطلاعات کاربران فیس‌بوک وارد و خارج شوند.

این دو شرکت به طور فزاینده‌ای برای جلب استعدادهای مهندسی در دره سیلیکون نیز در رقابت هستند. به گزارش رسانه‌ها این هفته گوگل به طور داخلی اعلام کرد که قصد دارد حقوق‌ها را 10 درصد افزایش دهد، اقدامی که تلاشی برای مقابله با رفتن مهندسان و مدیران به فیس‌بوک شمرده می‌شود.

اما شبکه اجتماعی روز جمعه یکی از ستاره‌های مهندسی‌‌اش را از دست داد؛ پل بوچت اعلام کرد فیس‌بوک را ترک می‌کند تا به Y Combinator بپیوندد، شرکتی که سرویس‌هایی برای ارائه به شرکت‌های تازه وارد شده به عرصه وب فراهم می‌کند و در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

بوچت که در سال‌های 1999 تا 2006 برای گوگل کار می‌کرد،‌ به عنوان خالق جی‌میل گوگل شناخته می‌شود. اما او روز جمعه در مورد طرح‌های فیس‌بوک برای ارائه سرویس ای‌میل اظهارنظری نکرد.

کد خبر 120648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز