همشهری آنلاین: کمیسیون اتحادیه‌ اروپا به پرونده‌ شکایت از گوگل رسیدگی می‌کند. رقبای گوگل شکایت کرده‌اند که این شرکت از موقعیت خود در بازار رقابت موتورهای جستجو سوء‌استفاده می‌کند

google

مقامات ناظر بر رقابت آزاد اتحادیه‌ اروپا در بروکسل اعلام کردند که پرونده‌ای برای رسیدگی به شکایت از گوگل گشوده شده است. طبق این شکایت، گوگل نه تنها از موقعیت مسلط خود در بازار رقابت‌های اینترنتی سوء‌استفاده می‌کند، بلکه همچنین شرایط خود را به شرکای تبلیغاتی‌اش تحمیل می‌کند.

اگر در جریان رسیدگی به این پرونده برای مقامات اتحادیه‌ اروپا آشکار شود که چنین تخلفاتی صورت گرفته، گوگل با جریمه‌ی نقدی سنگینی روبرو خواهد شد.

به گزارش رادیو دولتی آلمان، کمیسیون اتحادیه‌ اروپا اعلام کرد که شکایت‌ها از سوی چند رقیب گوگل ارائه شده است و همه آن‌ها خود را متضرر می‌بینند. بر پایه‌ی این شکایت‌ها، گوگل محتملا سایت‌های دیگر سرویس‌های جستجوگر را به هنگام جستجو با گوگل، به عمد در ردیف‌های پایین قرار می‌دهد.

افزون بر این، مقامات اتحادیه‌ی اروپا باید به این اتهام رسیدگی کنند که گفته می‌شود گوگل هنگام بستن قراردادهای تبلیغاتی، شرکای خود را مجبور می‌کند برای رقبای این کنسرن در سایت‌های خود تبلیغ نکنند.همکاری برای "رفع شبهه"

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا تاکید کرد که تا کنون ثابت نشده از گوگل رفتاری غیرقانونی سرزده باشد. کنسرن گوگل نیز اتهامات رقبای خود را تکذیب کرده است. کای اوبربک، سخنگوی این کنسرن در آلمان اطمینان داد که گوگل برای "رفع هرگونه شبهه‌ای" با کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا بطور تنگاتنگ همکاری خواهد کرد.

بدین منظور قرار است گوگل برای کارشناسان کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا، امکان نگاهی از درون به آلگوریتم خود و فرمول مخفی جستجویی را فراهم آورد که تعیین می‌کند سایت‌ها به هنگام جستجو با چه معیاری دسته‌بندی می‌شوند. سخنگوی گوگل ابراز اطمینان کرده که در راه این تحقیق هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

در ایالات متحده‌ی آمریکا نیز پرونده‌ی مشابهی علیه گوگل گشوده شده است. دادستان کل ایالت تگزاس در حال بررسی این شکایت است که احتمال می‌رود کنسرن گوگل، هنگام نمایش نتایج جستجو، در مورد سایت‌های معینی تبعیض قائل می‌شود.

سختگیری کمیسیون اتحادیه‌ اروپا

برپایه‌ی قواعد رقابت آزاد در اتحادیه‌ی اروپا، شرکت‌های بزرگی که بخش اعظم بازار را در زمینه‌ی معینی در کنترل دارند، اجازه ندارند از موقعیت خود به ضرر دیگر شرکت‌ها سوء‌استفاده کنند.

کمیسیون اروپا در رسیدگی به چنین مواردی، بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. این کمیسیون در گذشته نیز اثبات کرده که دانش و توانایی لازم را دارد تا به شکایت‌هایی که علیه غول‌های اینترنتی می‌شود رسیدگی و در صورت اثبات قانون‌شکنی، آن‌‌ها را جریمه کند.

برای نمونه می‌توان به شرکت عظیم اینتل اشاره کرد که از سوی کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا به یک جریمه‌ی بیش از یک میلیارد یورویی محکوم شد. این کمیسیون همچنین تا کنون بارها کنسرن غول‌آسای مایکروسافت را به جریمه‌های بسیار سنگین محکوم کرده است.

کد خبر 122137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز