همشهری آنلاین: محققان می‌گویند جستجوی بعضی کلمات در موتورجستجوهای اینترنت می‌تواند شاخص خوبی برای پیش‌بینی موفقیت فیلم‌ها، آلبوم‌ها موسیقی و بازی‌های کامپیوتری باشد

internet search crystal ball

به گزارش بی‌بی‌سی، این مطالعه که توسط بخش تحقیقاتی شرکت یاهو انجام شده و در ژورنال آکادمی ملی علوم منتشر شده‌است نشان می‌دهد مقایسه میزان جستجوهایی که شامل یک کلمه خاص مانند نام یک فیلم سینمایی است با موفقیت آن بعد از اکران دارای همبستگی است.

 در این مطالعه نتیجه مشابهی برای بازی‌های کامپیوتری و همچنین آلبوم‌های موسیقی بدست آمده‌است.

 در هر سه مورد میزان همبستگی حتی تا شش هفته قبل از اکران فیلم و یا پخش آلبوم موسیقی و بازی کامپیوتری بسیار بالا بود.

 دونکن واتس یکی از همکاران این مطالعه می‌گوید: "پیش‌بینی‌ها همیشه در ارتباط با شاخص‌های دیگر خوب و بد هستند. برای پیش‌بینی موفقیت فیلم‌ها اطلاعات دیگری به غیر از جستجوی‌های اینترنتی نظیر تعداد سینماهایی که آن فیلم را قرار است پخش کنند و یا میزان بودجه صرف شده برای ساخت فیلم می‌توانند کاربرد داشته باشند."

 وی ادامه می‌دهد: "برای هر کدام از موارد مورد مطالعه ما یک مدل مبنا طراحی کردیم که شامل اطلاعاتی به غیر از داده‌های بدست آمده از جستجوی اینترنتی‌است. سپس با ترکیب این مدل با پیش‌بینی‌های بدست آمده از جستجوی اینترنتی میزان ارتقای پیش‌بینی‌ها براساس مدل را قبل و بعد از این ترکیب مشاهده کردیم."

نتیجه‌ای که به دست آمد این بود که اگر اطلاعات غیر از جستجوی اینترنتی بسیار متنوع و کامل باشد، پیش‌بینی بدست آمده از جستجوی اینترنتی در ارتقای کلی پیش‌بینی موثر نیست ولی وقتی داده‌های قبلی در موردی مانند بازی‌های کامپیوتری محدود است آن وقت پیش‌بینی بدست آمده از جستجوی اینترنتی می‌تواند شاخص خوبی برای موفقیت آن بازی باشد.

جیک هافمن، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید:‌ "در بعضی شرایط اطلاعات قابل اطمینانی برای پیش‌بینی شرایطی مانند انتشار بازی‌های کامپیوتری تک اپیزودی وجود ندارد. در این مواقع اطلاعات بدست آمده از بررسی جستجوی اینترنتی می‌تواند کارامد باشد."

برناردو هابرمن از شرکت HP یکی از محققانی است که پیش‌تر مطالعه مشابهی در مورد موفقیت فیلم‌های سینمایی و میزان پست‌ها توییتر انجام داده بود. وی می‌گوید گوگل هم قبلاً در مطالعه خود برروی قیمت مسکن و اطلاعات استخراج شده‌ از جستجوی اینترنتی به میزان همبستگی مشابهی دست یافته بود."

دکتر هابرمن البته در مورد توانایی شرکت‌ها برای استفاده از رفتار مشتریان که جستجوی اینترنتی نیز بخشی از آن است، نگرانی‌هایی دارد و می‌گوید: "در اصل شرکت‌ها از توانایی خود برای پیش‌بینی رفتار مشتریان برای افزایش سود و فروش خود استفاده می‌کنند و بحثی که باید در این مورد شود این است که آیا دسترسی به چنین اطلاعاتی نیاز به محدود شدن دارد یا خیر."

کد خبر 117145
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز