گروه بین‌الملل: درحالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای انجام سفری رسمی به آمریکا رفته‌ است وزارت داخلی این رژیم از توسعه شهرک‌های غیرقانونی با ساخت 1300واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی خبر داد؛ مسئله‌ای که ادعاهای نتانیاهو درباره تلاش برای نجات مذاکرات سازش را نقش بر آب کرد.

شهرک سازی

سخنگوی وزارت داخلی رژیم صهیونیستی به‌صورت رسمی اعلام کرد که مراحل نهایی طرح ساخت 1300 واحد مسکونی در بیت‌المقدس شرقی طی شده است. درحالی‌که مسئله ساخت و ساز شهرک‌های صهیونیست نشین مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی را به بن بست کشانده است، همزمانی اعلام ساخت واحدهای مسکونی جدید با سفر نتانیاهو به آمریکا به عقیده بسیاری بار دیگر نیت واقعی مقام‌های رژیم صهیونیستی را در این رابطه نشان می‌دهد.

در 2 سپتامبر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود هشدارهای گروه‌های مقاومت پس از 20 ماه به میز مذاکره مستقیم با رژیم صهیونیستی بازگشت. مخالفت رژیم صهیونیستی با درخواست‌های جامعه‌جهانی برای تمدید توقف موقت ساخت و سازهای غیرقانونی این رژیم باعث شد که این مذاکرات به بن‌بست برسد.

اتحادیه عرب با وجود این در نشست سران خود تصمیم گرفت که بار دیگر مهلتی یک ماهه به آمریکا برای احیای این مذاکرات اعطا کند. این در حالی است که اعلام ساخت این واحدهای مسکونی جدید همزمان با سفر نتانیاهو حتی واکنش مقام‌های آمریکا را به‌دنبال داشت. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته با محکوم کردن اعلام ساخت واحدهای جدید این مسئله را مایه نا‌امیدی عمیق دانست.

وی گفت: این مسئله با تلاش‌های صورت گرفته برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین فلسطین و اسرائیل در تضاد است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ابراز ناامیدی نسبت به این اقدام اسرائیل اعلام کرد: ما در دوره‌ قبل از دوطرف خواستیم از انجام اقدامات یکجانبه و مواردی که باعث سنگ اندازی در روند اعتمادسازی می‌شود، بپرهیزند. کراولی تاکید کرد که این مسئله محور گفت‌وگو‌های هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته پس از دیدار با بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مقابل پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره این اقدام نتوانست پاسخ قانع کننده‌ای ارائه کند. وی گفت: من و کلینتون روزپنجشنبه درباره این موضوع بحث خواهیم کرد، بهتر است پس از این دیدار سؤال‌های خود را در این رابطه بپرسید!

دولت اوباما در ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا با قانع کردن مقام‌های رژیم صهیونیستی برای تمدید توقف موقت ساخت و سازهای غیرقانونی خود به هر شکلی مسیر را برای ادامه مذاکرات سازش آماده کند. شکست کامل این مذاکرات یک آبروریزی برای دولت اوباما به حساب می‌آید و به همین خاطر گزارش‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته در نامه‌ای ویژه به نتانیاهو امتیازهای متعدد و گسترده‌ای را به وی در مقابل تنها توقف 60 روزه شهرک‌سازی‌ها پیشنهاد کرده است.

اعلام ساخت 1300 واحد مسکونی جدید تنها چند روز پس از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا صورت می‌گیرد. بسیاری اعتقاد دارند که کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان توسط جمهوریخواهان و بهبود وضعیت این حزب در مجلس سنا، مقام‌های رژیم صهیونیستی را برای علنی‌کردن اقدامات‌ خود گستاخ‌تر کرده است.

اوباما پیش از این در تلاش بود که با اعطای امتیازهای مختلف به رژیم صهیونیستی در مقابل توقف شهرک‌سازی‌ها حمایت لابی صهیونیستی آمریکا را برای موفقیت در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بیاورد که موفق به این کار نشد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم هفته گذشته در سفر به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر خواستار جلوگیری از ادامه ساخت و ساز این شهرک‌ها شد و اعلام کرد که مذاکرات سازش در مرحله خطرناکی قرار دارد.

نتانیاهو روز گذشته همچنین پیش از نشست با بیل کلینتون با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در مقر این سازمان دیدار کرد. دبیر کل سازمان ملل هم در این دیدار نگرانی خود را درباره ازسرگیری ساخت و ساز شهرک‌های این رژیم و اعلام ساخت واحدهای مسکونی جدید ابراز داشت. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان هم با محکوم‌کردن این اقدام رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین هشدارهای لازم را به اتحادیه اروپا و دولت آمریکا درخصوص پیامدهای ساخت این واحدهای مسکونی اعلام کرده است. وی گفت: نتانیاهو مصمم است تا مذاکرات مستقیم را از بین ببرد. مقام‌های اسرائیل طی حضور وی در آمریکا چنین طرحی را اعلام کردند و این مسئله باعث بسته شدن تمام درها به روی مذاکرات می‌شود.

عریقات همچنین تاکید کرد: نتانیاهو مسئول مستقیم شکست مذاکرات است؛ صلح و شهرک‌سازی‌ها 2 مسیر کاملا جدا از یکدیگر هستند.نبیل ابوردینه، دستیار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم تاکید کرد که بازگشت به مذاکرات سازش با ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

وی گفت: اسرائیل مانع‌تراشی برای مذاکرات را ادامه می‌دهد. درحالی‌که اسرائیل شهرک‌سازی‌های خود را پیگیری می‌کند، بازگشت به مذاکرات قابل تصور نیست. نبیل ابوردینه همچنین تاکید کرد: نتانیاهو با این اقدام به آمریکایی‌ها نشان داد که اسرائیل به هیچ عنوان حاضر به توقف شهرک‌سازی‌های خود نخواهد بود. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با محکوم‌کردن طرح گسترش شهرک‌ها خواستار توقف این اقدام شد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که ساخت این واحدهای مسکونی جدید بر روند مذاکرات نتانیاهو در آمریکا درخصوص روند صلح تاثیر نخواهد گذاشت. سال گذشته هم رژیم صهیونیستی طرح مشابهی را همزمان با سفر جوبایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به بیت‌المقدس اعلام کرد که موجب خشم واشنگتن شد. هر چند مقام‌های رژیم صهیونیستی سال گذشته در ظاهر اعلام کردند که همزمانی اعلام این مسئله با سفر بایدن به‌صورت اتفاقی بوده است اما هیچ‌کس شکی در مورد تعمدی بودن این اقدام نداشت.

افزایش تسلیحات آمریکا در انبارهای رژیم صهیونیستی


گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرحی در کنگره آمریکا تصویب شده است که براساس آن واشنگتن می‌تواند میزان تسلیحات خود در انبارهای رژیم صهیونیستی را افزایش دهد.

به گزارش یک نشریه نظامی آمریکا، کنگره این کشور چندی پیش قانونی را تصویب کرده است که به دولت اوباما اجازه می‌دهد میزان تسلیحات و تجهیزات جنگی این کشور در انبارهای رژیم صهیونیستی را تا پایان سال 2012 به سقف 2میلیارد و 100 میلیون دلار برساند. هدف از انبار این تسلیحات در خاورمیانه، استفاده از آنها در مواقع ضروری اعلام شده است.

به موجب این مصوبه میزان سلاح‌های آمریکایی موجود در انبارهای رژیم صهیونیستی تا پایان سال آینده میلادی به سقف یک میلیارد دلار و تا پایان سال 2012 به بیش از 2میلیارد دلار خواهد رسید. گفته می‌شود رژیم صهیونیستی نیز اجازه استفاده از این تسلیحات را دارد. در حال حاضر میزان تسلیحات آمریکا در انبارهای رژیم صهیونیستی به میزان 800 میلیون دلار است.

کد خبر 120382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز