همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه کویتی الانباء بر تمایل ایران برای تقویت همکاری کامل با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه کویتی الانباء بر تمایل ایران برای تقویت همکاری کامل با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد و گفت : ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و همکاری آنها با یکدیگر به نفع مصالح منطقه و ثبات آن است.

وی در بخشی دیگری از این گفتگو هشدار داد : در صورتی که رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه حمله کند، تمام کشورهای منطقه از جمله ایران در کنار بیروت و دمشق خواهند ایستاد.

متکی درباره عراق و مواضع ایران و سوریه دراین زمینه گفت : ایران و سوریه از ثبات عراق حمایت می کنند و تسریع در تشکیل دولت را یکی از عوامل برقراری ثبات در این کشور می دانند.

وی هدف اوباما برای ازسرگیری مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را پیروزی حزب متبوعش در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا دانست.

متکی بر ضرورت برقراری روابط حسنه و بسیار خوب با تمام کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

مشروح گفتگوی روزنامه الانباء که امروز منتشر شد با متکی به این شرح است :

لزوم پذیرش حقوق هسته ای ایران پیش شرط مذاکرات با غرب

متکی درباره استقبال دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با کشورهای غربی درباره موضوع هسته ای و اینکه آیا اساس این مذاکرات بر اسسا توافقنامه سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه خواهد بود؟ گفت : طبیعی است که هر مذاکراتی باید چارچوب قانونی و حقوقی داشته باشد و محور اساسی آن پذیرش حق مشروع و قانونی ایران در دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز است که این مسئله به صراحت در بیانیه تهران ذکر شده است.

هدف از سفر اسد به تهران

متکی درباره سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران و ارتباط آن با تحولات سیاسی عراق به ویژه دستیابی اعضای اتحاد ملی به توافق درباره نخست وزیری نوری المالکی خاطر نشان کرد : مقامات سوری و ایرانی همواره با یکدیگر برای بررسی تحولات منطقه ای دیدار می کنند که یکی از مسائل مهم منطقه ای، مسئله عراق است و رئیسان جمهوری دو کشور درباره عراق گفتگو کردند، ما همواره تاکید کرده ایم که تصمیم گیری باید از سوی نمایندگان ملت عراق و بر اساس قانون اساسی صورت گیرد، ایران و سوریه از ثبات و امنیت عراق حمایت می کننند و تسریع در تشکیل دولت را یکی از عوامل ثبت این کشور می دانند، ما همچنین از همکاری رو به رشد میان سوریه و عراق حمایت می کنیم.

منافع راهبردی مشترک ایران با کشورهای عربی منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روابط کشورمان با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و به طور مشخص با عربستان اظهار داشت : ما منافع راهبردی مشترکی با کشورهای منطقه در خلیج فارس داریم و راهبرد ما تقویت همکاری دوجانبه با هر یک از اعضای شورای همکاری خلیج فارس را مورد تاکید قرار می دهد، بهترین روابط را با قطر داریم و به سفرهای متقابل ادامه می دهیم، ما همچنین با عربستان سعودی در تماس هستیم و تعداد دیدارهایمان به طور نسبی افزایش یافته است و اکنون برنامه هایی برای کاهش فاصله دیدارهایمان در دست داریم، ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و همکاری میان آنها به نفع منطقه و جهان اسلام است و همکاری دو کشور به ثبات و آرامش منطقه کمک می کند، راهبرد ما برقراری بهترین روابط با کشورهای منطقه به ویژه عربستان است.

هدف اوباما از مذاکرات سازش انتخاباتی است

متکی درباره این سئوال که آیا فرصتهای صلح در خاورمیانه بر خلاف احتمالات جنگ به سبب مخالفت اسرائیل با صلح عادلانه و فراگیر ناچیز است؟ خاطر نشان کرد : ما می بینیم که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از گذشت دو سال به موضوع صلح خاورمیانه پرداخت و برای برگزاری نشست فوری برای ازسرگیری مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان تلاش کرد، البته اقدام اوباما عجولانه بود و در سخنرانی اش در سازمان ملل متحد نشان داد که خیلی از این اقدام خوشحال است، مسلما جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا هم همان اقدام اوباما را انجام داد و کنفرانس فراگیری را در آناپولیس برگزار کرد و دو نکته مشترک در اظهارات بوش و اوباما وجود دارد، نکته اول : اعلام دولت یهودی در منطقه، نکته دوم اینکه بحران خاورمیانه طی یک سال حل خواهد شد، بوش با مسئله انتخابات ریاست جمهوری روبرو بود و اوباما هم انتخابات میان دوره ای کنگره را در مقابل خود می بیند، بنابراین هدف بوش و اوباما از مذاکرات سازش صرفا انتخاباتی است.

مقاومت تنها راه اعاده حقوق غصب شده مردم فلسطین

به گزارش مهر، متکی در ادامه این گفتگو با روزنامه کویتی افزود : هدف سوم از اعلام دولت یهودی، اخراج یک میلیون و پانصد هزار فلسطینی از مناطق اشغالی 1948 است، مسلما رژیم صهیونیستی قادر به اجرای چنین طرحی نخواهد بود، اما کشورهای منطقه باید هوشیار باشند، رژیم صهیونیستی بر روی زمین تشکیل نشد تا صلح برقرار شود، این رژیم به خاطر شعله ور کردن شعله های جنگها و ترورها و اشغالگری و طمع ورزی توسعه طلبانه است، حرف زدن از صلح با چنین رژیمی بیهوده است، بر اساس دلایل موجود، ملتهای منطقه اعتقادی به دورنمای صلح ندارند و مردم فلسطین معتقدند تنها راه، مقاومت است تا حقوق و سرزمین غصب شده خود را که به زور و به ناحق از آنها گرفته پس بگیرند.

 

 

کد خبر 117595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز