همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه که برای دیدار با مراجع به قم سفر کرده بود به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

mehmanoarast

به گزارش خبرنگار مهر ، رامین مهمانپرست که برای دیدار با مراجع تقلید قم به این شهر سفر کرده بود، شامگاه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد علت اعلام خروج نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان اظهار داشت: اوباما با شعار تغییر - نسبت به سیاست های غلط بوش که هشت سال در پی آتش افروزی در منطقه بوده است - توانست رای مردم آمریکا را به دست آورد.

وی گفت: لشکر کشی به منطقه خاورمیانه و رویکرد نظامی گری که بوش داشت مردم آمریکا را به سمت اوباما سوق داد.

اوباما نیز شعار تغییر را سر داد ولی در عمل در طول یک سال گذشته همان مسیر را طی کرد و یا اطرافیان او به گونه ای طراحی کردند که شعار تغییر در گوشه ای از سیاستهای او در حد حرف باقی ماند.

مهمانپرست به نزدیک بودن انتخابات آینده آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: اوباما برای اینکه رای نمایندگان دموکرات را به خود اختصاص دهد نمایشی برای تغییر سیاستها اجرا کرد و بر روی بیرون رفتن نیروهای آمریکایی بزرگنمایی می کنند.

وی تصریح کرد: آمریکاییها تعدادی از نیروهای خود را از عراق بیرون بردند ولی 50 هزار نیروی آمریکایی در قالبهای مختلف در این کشور باقی ماندند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برنامه هایی که آمریکایی ها در عراق دارند نشان دهنده این است که آنها از عراق خارج شدنی نیستند.

سیاست خارجی در دولت نهم و دهم بلوغ بهتری پیدا کرد

وی با اشاره به تغییر دیپلماسی در سیاست خارجی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دوره های متفاوتی را پشت سر گذاشته ایم و در هر دوره ای با ویژگیهای خاص خودش مواجه بوده ایم و به تناسب این ویژگیها رفتار می کردیم.

مهمانپرست ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی هر چه جلوتر آمدیم رفتارها بلوغ بهتری پیدا کرد و توانست تواناییهای خودش را بیشتر ثابت کند و اتفاقی که در سیاست خارجی در دولتهای نهم و دهم روی داد به نوع رویکردی بود که نسبت به جهان بیرونی داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دنیای امروز بر اساس زور و قدرت تصمیم می گیرد، تصریح کرد: در دنیای امروز همه رفتارها با نوعی بی عدالتی و پایمال کردن حقوق ملتها مواجه است، در چنین دنیایی باید قدرتمند باشید و توانایی دستیابی به حقوق مردم را داشته باشید و بتوانید از استقلال کشورتان دفاع کنید، اگر این توانایی وجود نداشته باشد آنها حقوق ملت را پایمال می کنند و برایشان فرقی هم نمی کند که چه اتفاقی افتاده است.

مهمانپرست اضافه کرد: برای ادعای غلطی که در مورد انرژی هسته ای ایران در دولتهای قبل می کردند ما را تحت فشار قرار دادند و بیش از دو سال همه فعالیت های هسته ای در کشورمان متوقف شد، ولی ما هر چه بیشتر همراهی می کردیم آنها ادعاهای بیشتری را مطرح می کردند و حتی کار به جایی رسید که ما وقتی درخواست چند سانتریفیوژ را برای انجام تحقیقات علمی نیاز داشتیم آنها می گفتند که این تجهیزات خطرناک است و امکان ندارد در اختیار شما قرار دهیم.

بی حیاگری در سیاست دنیای امروز حاکم است

وی ادامه داد: اگر واقعا علت برخوردهای خصمانه غربی ها با کشور ما فقط بر سر مسئله هسته ای بود پس چرا در طی 31 سال پیروزی انقلاب اسلامی هر روز ما را تحریم و تهدید می کردند، مگر فعالیتهای هسته ای کشور ما چند سال شروع شده است.

وی با بیان اینکه اگر ما مسئله هسته ای را کنار بگذاریم آنها به مسئله حقوق بشر و پس از آن به موضوع دموکراسی در ایران ایراد می گیرند، یادآور شد: این قدر بی حیاگری در سیاست دنیای امروز حاکم است که اگر همه خواسته های آنان را برآورده کنیم می گویند به چه دلیل در کشورتان همجنس گرایی منع شده است، یعنی اینها بر روی همه اصول ما پا می گذارند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم سیاست جدیدی جایگزین شد و بر روی حقوقمان ایستادگی کردیم و با این تهدیداتی که داشتند هیچ هراسی در بین ملت ما ایجاد نشد.

وی گفت: ما برای دستیابی به حقوق ملت مرحله به مرحله با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری و پافشاری بر اصول اعتقادی و خواسته های ملت پیش می رویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جدیت در دستیابی حقوق ملت و کوتاه نیامدن در برابر خواسته های غیرمشروع غرب را از ویژگی های دیپلماسی ایران برشمرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای اینکه پیام ملت ایران را به همه جهان ابلاغ کند استفاده می کند و شرکت رئیس جمهوری در جلسات سازمان ملل طی پنج سال گذشته نمونه بارز این رویکرد بوده است.

منحنی حمایت کشورهای مختلف از آمریکا سیر نزولی دارد

وی با بیان اینکه در رویکردهای بین المللی شاهد شکل گیری جریان جدیدی هستیم، گفت: در گذشته اگر قرار بود در موضوعی تصمیم بگیرند فقط لازم بود آمریکا یا آن موضوع را تائید کند یا در برابر آن موضع بگیرد ولی در سال گذشته در شورای حکام آخرین قطعنامه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شد 35 نفر عضو آن جلسه بودند که 10 عضو حاضر به رای دادن نبودند.

مهمانپرست اظهار داشت: اگر منحنی رفتار کشورهای دیگر در قبال حمایت از آمریکا را در نظر بگیریم متوجه می شویم که سیر این منحنی در حال نزول است و میزان عدم همراهی این کشورها با آمریکا افزایش یافته است که این منحنی برای آمریکایی ها خطرناک است.

وی این اتفاقات را به عنوان یک رویداد جدید دانست و افزود: نتیجه این اتفاقات منجر به این می شود که عرصه ای برای کشورهای مستقل ایجاد می شود تا حرفهای خودشان را مطرح کنند.

تاکید بر دیپلماسی دینی و ارتباط تنگاتنگ با مراجع

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی در مورد رویکرد دستگاه دیپلماسی در استفاده از ظرفیتهای حوزه و مراجع تقلید چگونه خواهد بود، اظهار داشت: ما در سیاست خارجی قرار است حقانیت ملت را ثابت کنیم و از منافع کشورمان دفاع کنیم، کشوری که بزرگ ترین آرمان آن آرمان اسلامی و مهم ترین پیام آن پیام انقلاب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مگر می شود که در سیاست خارجی تلاش کرد و از آرمانهای اعتقادی مردم دفاع نکرد؟ حتما باید با مبانی این پایگاه های اعتقادی که مراجع تقلید و حوزه های علمیه هستند ارتباط تنگاتنگی داشت.

وی ادامه داد: ما ارتباط تنگاتنگی با بزرگان حوزه داریم و سعی می کنیم آخرین رویدادهای سیاسی را برای آنها مطرح و از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم.

مهمانپرست دیپلماسی دینی را یکی از سنجش موثر و مهم در دیپلماسی عنوان کرد و افزود: نقش حوزه های علمیه و علما در مطالبی که قرار است توسط دستگاه سیاست خارجی در افکار عمومی دنیا مطرح شود بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سفر رئیس جمهوری به پاکستان

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در خصوص رویکرد جمهوری اسلامی در مورد تجمع تعداد قابل توجهی از سیل زدگان پاکستان در پشت مرزهای ایران و استمداد از مقامات ایرانی برای ورود به خاک کشورمان، تصریح کرد: رئیس جمهوری شخصا این موضوع را پیگیری می کنند، وزیر کشور هم از طریق ستادی که تشکیل شد در حال بررسی عمق فاجعه سیل در پاکستان است و در هر موردی که لازم باشد از آوراگان پاکستان حمایت می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کشور پاکستان غیر از اینکه کشور همسایه است و مردم مسلمان هم دین ما در این کشور حضور دارند، در صحنه های مختلف از اسلام دفاع می کنند و حمایت خود را از جمهوری اسلامی اعلام کرده اند.

وی با اشاره به آواره شدن 20 میلیون پاکستانی در حادثه سیل اخیر اظهار داشت: رئیس جمهوری شخصا ابراز تمایل کرد که از مناطق سیل زده پاکستان بازدید کند که این نشان دهنده اوج توجه مسئولین نظام به مسائل انسانی است.

مهمانپرست گفت: پس از اینکه مسائل اداری و دیپلماتیک آماده شد، رئیس جمهوری با مقامات کشور پاکستان نیز دیدار می کند.

احمدی نژاد به نیویورک می رود

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر احمدی نژاد به آمریکا جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال مناظره مستقیم با اوباما پرسید که مهمانپرست گفت: احمدی نژاد طبق برنامه طراحی شده به سفر نیویورک می رود و در مجمع سازمان ملل متحد سخنرانی می کند و همچنین از این فرصت برای دیدار با مقامات سایر کشورهای شرکت کننده در این مجمع استفاده می کند.

وی ادامه داد: این سفر خیلی مهم است و فرصت بزرگی است که مطالب ما از طریق بالاترین مقام اجرایی کشور به مردم دنیا منتقل شود.

غرب آمادگی مناظره با احمدی نژاد ندارد

مهمانپرست در مورد اعلام آمادگی احمدی نژاد برای مناظره با اوباما تصریح کرد: اینکه احمدی نژاد اعلام آمادگی کرد که در حضور رسانه ها با اوباما مناظره کند و منطق خودمان را برای اینکه دنیای امروز دنیای سخت و حاصل آن به تفکرات قدرت های بزرگ بر می گردد، با عکس العمل های مختلف مقامات آمریکایی مواجه شد.

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم که آمادگی برای رودررویی با مقامات ما برای طرح مسائل مختلف جهان وجود ندارد، چون اگر این فرصت بدون سانسور و با حضور رسانه ها در اختیار ما باشد، منطقی را طراحی می کنیم که حتما با همراهی ملت های جهان با ملت ایران مواجه خواهد شد.

انگشت نگاری از اتباع انگلیسی

سخنگوی دستگا دیپلماسی با انگشت نگاری اتباع ایران در فرودگاه ها انگلستان اشاره کرد و افزود: انگشت نگاری در انگلیس به عنوان یک قانون درآمد و برای انجام رفتار متقابل، به سفارت ما در لندن دستور داده شد که همه اتباع انگلیسی باید انگشت نگاری کنند.

وی با اشاره به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت تشکیل کنسرسیوم سوخت هسته ای گفت: پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم سوخت هسته ای از سوی رئیس سازمان انرژی کشورمان به مقامات روسیه داده شد که آنها در حال بررسی موضوع هستند.

وی همچنین به درخواست مقامات لبنان برای تجهیز ارتش این کشور توسط ایران گفت: اگر این درخواست به صورت رسمی از طرف مقامات لبنان صادر شود ما پدافند هوایی لبنان را تقویت می کنیم.

بقایی تکذیب کرد

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در مورد درج مطلبی از سوی بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در برخی رسانه ها که در مورد جنگ تاریخی عثمانی ها و نسل کشی در ارمنستان اشاره کرده بود اظهار داشت: بقایی انتشار مطلب به این صورت را تکذیب کرده بود و حتی گفته بود که نوار سخنرانی موجود است.

وی ادامه داد: بقایی همچنین گفته بود که در این سخنرانی موضع خاصی نداشته است و صرفا به اصل موضوعی بین دو طرف اشاره کرده بود که برای طرفهای متقابل روشن شد.

 

 

کد خبر 114969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز