همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در تشریح آخرین مسائل سیاست خارجی کشور به سفر وزیر خارجه به مصر و حضور رئیس جمهور سوریه در تهران اشاره کرد.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به نخستین سوال مبنی بر لغو سفر رئیس جمهور به پاکستان، آیا این خبر صحت دارد، گفت: برنامه سفر رئیس جمهور به پاکستان برای بررسی نزدیک ابعاد سیل اخیر در این کشور در دستور کار قرار دارد هر گاه شرایط فراهم شد انجام می شود.

 بشار اسد به تهران می‌آید

 وی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون سفر بشار اسد به تهران بعد از ماه رمضان نیز گفت: سفر بشار اسد به ایران به صورت طبیعی در چارچوب رفت و آمدهای مقامات کشورهای منطقه صورت می‌گیرد و در شرایطی که کشورها با یکدیگر رابطه استراتژیک دارند این رفت و آمدها طبیعی است.

 نشست سازش توفیق ندارد

 مهمانپرست در رابطه با گفتگوهای سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین بیان داشت: بارها اعلام کردیم به نظر نمی‌رسد این گفتگوها موضوع جدیدی باشد و یا توفیقی داشته باشد. برای حل مشکل فلسطین این موضوع نیاز به ریشه یابی دارد و برای حل این پدیده باید علت بروز مشکل تکلیفش مشخص شود.

 متکی در خانواده دولت نظرش را می‌گوید

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دولتی نسبت به پرهیز از موازی کاری در سیاست خارجی توصیه‌هایی داشته اند و آیا انتصاب نمایندگان ویژه از سوی رئیس جمهور مصداق موازی کاری در سیاست خارجی است، گفت: در رابطه با مسائل سیاست خارجی کاملا مسائل روشن است.

 وی تاکید کرد : فرمایشات رهبر انقلاب نیز به خوبی خطوط اصلی کار را روشن کرد.

 مهمانپرست یادآور شد: رویه روحیه آقای متکی وزیر خارجه اینگونه است که اگر نظراتی داشته باشد ترجیح می‌دهد در خانواده دولت مطرح شود و در ادامه بهترین تصمیم اخذ می‌شود.  سخنگوی وزارت خارجه افزود: تلاش این است که سیاست خارجی با قوت به حرکت خود ادامه دهد.

 لزوم توجه 1+5 به ملاحظات ایران

 وی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون شکل گیری ساختار جدید 1+5 و احتمال شکل گیری این گفتگوها بیان داشت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه معروف به 1+5 در زمان مقتضی در صورت رعایت ملاحظاتی که جمهوری اسلامی ایران دارد به ویژه ملاحظات پیرامون ساختار این گروه برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی پیرامون اظهارات جان بولتون مبنی بر لزوم حمله به ایران، گفت: اظهارات بولتون قابلیت توجه، تحلیل و اظهار نظر ندارد، ایشان زیاد صحبت می‌کند.

 متکی به مصر سفر می‌کند

 وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اظهار نظر ابوالغیظ وزیر خارجه مصر مبنی بر سفر منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور تاکید کرد: اظهارات آقای ابوالغیظ به نشست اعضای تروئیکای عدم تعهد اشاره دارد. مطلع هستید ایران، مصر و کوبا اعضای تروئیکای عدم تعهد هستند و مصر ریاست این تروئیکا رابر عهده دارد.

 مهمانپرست افزود: طبیعی است مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین اعضای تروئیکا به منظور تحرکات بیشتر و بررسی برنامه‌های بعدی عدم تعهد صورت بگیرد. احتمالا این برنامه قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام می‌شود. پیشنهاد این بود که این نشست در تهران یا قاهره برگزار شود با توجه به ریاست مصر بر تروئیکای عدم تعهد ممکن است اجلاس در قاهره برگزار شود.

 هجوم پاکستانی‌ها سمت ایران تائید نشده

 سخنگوی دستگاه سیاست خارجی برخی ادعاها مبنی بر هجوم آوارگان و سیل زدگان پاکستانی به سمت مرزهای ایران را رد کرد و گفت: خبری مبنی بر هجوم عده‌ای از مردم پاکستان به سمت مرزهای ایران دریافت نکرده‌ایم. مقامات امنیتی وزارت کشور نیز این اخبار را تایید نکردند. آنچه اهمیت دارد این است که همه باید برای کمک به مردم پاکستان بشتابند.

 وی یادآور شد: ابعاد سیل پاکستان و وضعیت ناهنجار آن بسیار گسترده است و همت مردم کشورهای اسلامی و دیگر کشورها برای نجات مردم پاکستان را می طلبد و حرکت های گسترده مردمی در این راستا باید شکل گیرد.

خبرنگاری با اشاره به فرا رسیدن روز قدس نظر مهمانپرست را پیرامون تاثیرگذاری این روز پرسید که وی تصریح کرد: روز قدس بزرگترین یادگاری حضرت امام در رابطه با دفاع از مردم مظلوم جهان به ویژه مردم فلسطین است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بزرگداشت قدس جزء اولویت‌های سیاست خارجی ماست.

 موضع ما درباره مسئله ارامنه و ترکیه تغییر نکرده است

 مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون اظهارات یکی از مقامات ایرانی مبنی بر اینکه کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی نسل کشی بوده است، و تاثیر این اظهارات بر روابط ایران و ترکیه گفت: متاسفانه خبری که منعکس شده بود دقت کافی در آن مد نظر قرار نگرفته بود و بلافاصله توسط معاون رئیس جمهور و دفتر ایشان مطلب تصحیح شد. مطلبی که نقل شده به این شکل درست نبود و اصولا تغییری در مواضع ما نسبت به مسئله‌ای که به آن اشاره شده صورت نگرفته و انتشار خبر بدون دقت بوده است.

 راکتور جدید به جای راکتور تهران

 خبرنگار یک رسانه چینی در رابطه با راه اندازی یک رآکتور هسته‌ای دیگر در ایران و خروج نیروهای آمریکایی از عراق سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه، اظهار داشت: در خصوص ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای اعلام کرده‌ایم که برنامه بلند مدتی داریم و همه برنامه‌ها در جهت اهداف صلح آمیز و همکاری و نظارت آژانس و زیر نظربازرسان است.

 وی افزود: رآکتور جدید تحقیقاتی با توجه به قدمت رآکتور تهران در دستور کار بوده است و آژانس در جریان برنامه‌های ایران قرار می‌گیرد.

 خروج امریکایی‌ها از عراق مفید است

 مهمانپرست در رابطه با سئوال دوم این خبرنگار تصریح کرد: خروج نیروهای آمریکایی از عراق توافق بین این دو کشور است و فکر می‌کنیم اگر نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای خارجی در منطقه به کشورهایشان بازگردند و امنیت و ثبات به مردم منطقه سپرده شود ثبات و امنیت سریعا برقرار می‌شود و این اقدام می‌تواند مفید باشد.

 صهیونیست‌ها باید منزوی شوند

 دستیار ویژه وزیر خارجه در پاسخ به سئوالی درباره تحریم کالاهای صهیونیستی و اقدامات وزارت خارجه در این باره گفت: مقابله با رژیم صهیونیستی باید در دستور کار همه کشورهای مستقل قرار گیرد و در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد. باید کشورهای حامی رژیم صهیونیستی متوجه شوند با ادامه حمایت از این رژیم نفرت ملت‌ها در اذهان را پرورش می‌دهند و همکاری کشورها در انزوای صهیونیست‌ها باید در دستور کار همه باشد.

 امریکایی‌ها متناقض حرف می‌زنند

 وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه فرمانده نظامی نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرده که همچنان به حضور نظامی آمریکا در عراق نیاز است،  تصریح کرد: اظهارات مقامات آمریکایی و اقدامات آنان همچنان با تناقض روبروست اینکه بزرگ نمایی می‌کنند که نیروهای نظامی در حال خروج هستند به مسائل داخلی آمریکا و انتخابات آتی این کشور بر می‌گردد اما در عمل می‌بینیم به بهانه‌های مختلف خروجی صورت نمی گیرد و اقدامی جدی برای خروج از عراق دنبال نکرده‌اند.

 انتقاد از توهین به دیگران

 خبرنگار خبرگزاری فرانسه از مهمانپرست پرسید روزنامه کیهان اخیرا عبارتی ناشایست نسبت به همسر رئیس جمهور فرانسه بکار برده، نظر شما در این باره چیست، که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: توهین به مقامات سایر کشورها و بکاربردن کلمات نادرست مورد تایید نظام نیست و ما اگر چه سیاست‌ها، رفتار و اظهارات را نقد می‌کنیم و نسبت به عملکردها اعتراض نیز داریم و خواستار تجدید نظر در اقدامات هستیم اما فکر نمی‌کنیم بکار بردن ادبیات نادرست و توهین آمیز درست باشد.

مهمانپرست در آغاز نشست خبری خود فرا رسیدن سالروز شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) را تسیلت گفت و روز قدس را نیز گرامی داشت.

 وی در پایان این نشست نیز از همه دعوت کرد که با حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس اعتراض خود را نسبت به تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

کد خبر 115212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز