سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه درباره تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به نیروگاه بوشهر گفت: بر اساس مقررات بین‌المللی، نمی‌توان به تاسیساتی که دارای سوخت هسته‌یی باشد صدمه‌ای وارد کرد.

میهمان پرست

 به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در مورد حمله به نیروگاه بوشهر، خاطرنشان کرد: این تهدیدات دیگر تکراری شده و خاصیت خود را از دست داده است.

 او ادامه داد: بر اساس مقررات بین‌المللی، نمی‌توان به تاسیساتی که دارای سوخت واقعی هسته‌ای باشد صدمه‌ای وارد کرد و به دلیل تبعات فراوان انسانی که دارد این موضوع تاکید شده است. سوخت واقعی نیروگاه بوشهر هفته‌ آینده شروع به تزریق می‌شود و عملا ظرف مدتی که حدود سه ـ چهار هفته طول می‌کشد تمامی سوخت لازم وارد قلب نیروگاه بوشهر خواهد شد و از هم‌اکنون که سوخت در مجاورت نیروگاه قرار گرفته هر نوع تعرض به این نیروگاه می‌تواند عکس‌العمل‌های شدیدی را داشته باشد.

 مهمان‌پرست گفت: معتقدیم این‌گونه مطالب در حد حرف و شعار و برای فرار رو به جلو توسط سران رژیم صهیونیستی اظهار می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشان می‌دهد ایران نیازی به غنی‌سازی ندارد، گفت: حتما وی متوجه نیست که اگر تاسیسات هسته‌ای در یک کشور فعالیت خود را آغاز کند به معنی این است که به سوخت نیاز دارد. تا زمانی که تاسیساتی وجود نداشته باشد ممکن است سوختی لازم نباشد و همین که تاسیسات هسته‌ای از جمله نیروگاه بوشهر فعالیت خود را شروع می‌کند به معنی این است که باید حتما تدارک بلندمدت برای سوخت این نیروگاه و نیروگاه‌های بعدی در آینده در نظر گرفته شود.

  پروژه‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به منظور فروش سلاح دنبال می‌شود

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آمریکا مصوب کرده به بهانه مقابله با نفوذ ایران در منطقه بیش از 60 میلیارد دلار سلاح به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس فروخته شود، توصیه شما به کشورهای منطقه چیست؟ گفت: همواره تاکید کرده‌ایم اصولا تهدیداتی که در منطقه صورت می‌گیرد و پروژه‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی که توسط مسئولان آمریکایی و برخی کشورهای غربی یا رژیم نامشروع صهیونیستی دنبال می‌شود، با هدف ایجاد رعب و وحشت و برای آماده کردن شرایط برای فروش سلاح‌های غربی است.

 وی تاکید کرد: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند ضمن این‌که باید آمادگی همکاری برای دفاع از منطقه خود را داشته باشند و امنیت در منطقه را با مشارکت یکدیگر تضمین کنند باید مراقب توطئه‌های مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی باشند تا بی‌دلیل ثروت‌های ملت مسلمان این منطقه به جیب کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکایی ریخته نشود.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که اخباری در مورد دعوت ایران از بنگلادش برای حضور در پروژه‌ خط لوله ایران ـ پاکستان مطرح شده بود، آیا این را تایید می‌کنید؟ گفت: پروژه‌های اقتصادی‌مان به ویژه در حوزه نفت و گاز طبق برنامه پیش می‌رود، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید صورت بگیرد تامین امنیت انرژی منطقه و سایر کشورهاست که به این انرژی نیاز دارند.

 او ادامه داد: طرح‌های مختلفی در حال اجراست و خط لوله گاز ایران و پاکستان کارهای خود را به صورت رسمی دنبال می‌کند، اگر احیانا کشورهای دیگری علاقمند باشند این مسیر تداوم یابد و بتواند به سایر مناطق گازرسانی صورت گیرد و امنیت آن تضمین شود، توسط مقامات وزارت نفت بررسی و پیگیری می‌شود.

 هر کشوری می‌تواند در پروژه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران شرکت کند

 خبرنگار دیگری پرسید روز گذشته علاءالدین بروجردی در مورد مشارکت آمریکایی‌ها در ساخت نیروگاه هسته‌ای اعلام آمادگی کرده بود، رویکرد دولت در این رابطه چیست؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: وقتی ما برای برنامه‌های آینده کشور، تامین انرژی هسته‌ای مصوب مجلس را در حد 20 هزار مگاوات در سال دنبال می‌کنیم به معنای این است که باید گام‌های بلندتری را برداریم. نیروگاه‌های مورد نیاز ما باید در ظرف زمانی مشخصی ایجاد شود و حتما رقابت‌هایی وجود خواهد داشت. ما آمادگی داریم هر کشور و هر شرکتی از هر کشور چه دولتی و خصوصی اگر توانایی داشته باشد و با استاندارد بالا این تاسیسات را ایجاد کند در شرایط رقابتی بتوانند برنده پروژه‌ها شوند و کارشان را آغاز کنند.

  رژیم صهیونیستی به دنبال فرصتی می‌گردد تا امنیت منطقه را به هم بزند

 خبرنگار دیگری پرسید که رژیم صهیونیستی با بودجه‌ای که کنگره آمریکا در اختیارش قرار داده است، مانور نظامی در منطقه در مرز فلسطین اشغالی و سوریه انجام داده است. موضع شما در این رابطه چیست؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: رژیم صهیونیستی به دنبال فرصتی می‌گردد تا نسبت به کشورهای منطقه تعرضی صورت دهد و با ایجاد تنش و درگیری امنیت منطقه را به هم بزند.

 او گفت: تا جایی که اطلاع داریم کشورهای منطقه آمادگی لازم و کافی برای مقابله با هر گونه تنش و درگیری دارند و با توجه به این آمادگی و رایزنی‌ها بعید می‌دانیم این تصور به صورت عملی اجرا شود. از این گونه مانورها زیاد انجام می‌دهند می‌توانند باز هم ادامه دهند.

درادامه خبرنگاری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر دخالت برخی از کشورهای عربی به ویژه عربستان در حوادث پس از انتخابات پرسید که مهمان‌پرست پاسخ داد: برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای تصور اشتباهی داشتند و فکر می‌کردند با دخالت در امور داخلی کشور ما می‌توانند اوضاع اجتماعی و سیاسی داخلی کشور را تحت تاثیر قرار دهند این گونه اقدامات ناشی از اشتباهاتی است که در شناخت ملت بزرگ ما دارند و اشتباهاتی در محاسبه انجام می‌دهند و می‌بایست هزینه‌های اشتباهات خود را بپردازند.

 وی تاکید کرد: به هر گونه مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور کشورهای این منطقه به شدت پاسخ خواهیم داد. همه کشورهای منطقه این هوشیاری را دارند و باید داشته باشند. این که از برخی افراد یا جریانات بخواهند به صورت عامل خودشان استفاده کنند ممکن است مواردی وجود داشته باشد و این‌که کشورهای منطقه بخواهند وارد این بازی‌ها شوند چنین حرکتی به صلاح هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست. ما رویکرد همکاری، مشارکت و هم‌گرایی در منطقه خود به ویژه با کشورهایی که در این منطقه می‌توانند نقش تاثیرگذار داشته باشند را دنبال می‌کنیم و اجازه‌ی اجرا شدن این توطئه‌ها را به کشورهای فرامنطقه‌ای نخواهیم داد.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا زمانی برای برگزاری نشست گروه وین از سوی آمانو مشخص شده است، گفت: منتظریم و آمادگی کامل داریم به محض این‌که جزییات مربوط به زمان و مکان مذاکرات وین روشن شود مذاکرات را آغاز کنیم و بحث تبادل سوخت به نتیجه برسد، اگر این اقدام هر چه سریع‌تر و با دقت و براساس بیانیه تهران انجام شود می‌تواند فضای تعاملی را بیش‌تر فراهم کند و اعتمادسازی میان طرف‌ها ایجاد کند.

 حمایت از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به رویه طبیعی تبدیل شده است

 خبرنگار دیگری پرسید که رئیس‌جمهور آرژانتین اخیرا از برنامه هسته‌ای ایران اعلام حمایت کرده است، آیا شرایط برای شروع روابط مستحکم میان دو کشور فراهم است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: این که کشورهای مختلف از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان دفاع کنند موضوعی است که به رویه طبیعی تبدیل شده است، همه کشورهایی که به معاهده ان.پی.تی و به بندهای آن معتقدند که باید با سلاح‌های هسته‌ای مقابله شود و از منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای حمایت شود، از حقوق کشورها برای داشتن دانش هسته‌ای در جهت اهداف صلح‌آمیز حمایت می‌کنند. طبیعی است که اگر کسی حمایت نکند جای سوال دارد.

 وی ادامه داد: مگر می‌شود کشوری عضو یک سازمان بین‌المللی باشد به تعهداتش عمل کرده باشد و بخواهد از حقوقش بهره‌مند شود و با مخالفت برخی از کشورها روبه‌رو شود.

 مهمان‌پرست گفت: آن کشورهایی که مخالفت می‌کنند و مانع‌تراشی می‌کنند باید به جامعه بین‌الملل پاسخ گو باشند که دلیل این تخلفات‌شان چیست؟

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که فهرست العراقیه اعلام کرده منافقین تهدیدی برای ایران نیستند، گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که اعضای گروهک تروریستی منافقین به عنوان یک گروه تروریستی هم برای امنیت منطقه خطرناکند و هم برای آسایش و امنیت مردم و ملت عراق و هم با کشتار بزرگی که از ملت ایران داشته‌اند هیچ‌گونه جایگاهی میان مردم ایران و منطقه ندارند و باید در اولین فرصت تکلیف‌شان روشن شود.

 خبرنگار دیگری پرسید که پاسخ رسمی ایران و وزارت خارجه به اظهارات برخی کشورها به‌خصوص برزیل در مورد لزوم آزادی و دادن پناهندگی به سکینه آشتیانی چیست؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: کشورهای غربی پس از این‌که نتوانستند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را متوقف کنند و با وجود فشارهای زیادی که وارد کردند در موضوع بیانیه تهران و حضور رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه با بحران جدی روبه‌رو شدند، احساس کردند کشورهای مستقل و بزرگ دنیا رویه جدیدی حاکم کرده‌اند و دیگر به آن‌ها اجازه نمی‌دهند یک جانبه هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند و بر دیگران حاکم کنند. ناراحتی حاصل از بیانیه تهران و نقش مهمی که کشورهای مستقل ایران، ترکیه و برزیل در این صحنه بازی کرده‌اند کشورهای غربی را دچار نوعی آشفتگی کرد. از تصویب عجولانه قطعنامه و حمله رژیم صهیونیستی به کشتی‌های کمک‌رسانی متوجه خواهید شد که تا چه اندازه فضای جدید همکاری‌های کشورهای بزرگ و مستقل در زمینه هسته‌ای برای آن‌ها سنگین تمام شده بود.

  می‌خواهند با طرح موضوعات مختلف میان ایران، ترکیه و برزیل مشکلاتی ایجاد کنند

 او ادامه داد: از همان زمان فشارها بر روی ترکیه و برزیل آغاز شد، آن‌ها را به اشکال مختلف تهدید کردند و سعی کردند برای‌شان مشکلاتی ایجاد کنند و آخرین ترفندی که رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای غربی دنبال می‌کنند این است که موضوعاتی مختلفی طرح کنند تا میان دولت‌های دوست و صمیمی ایران، ترکیه و برزیل مشکلاتی ایجاد کنند. همه باید هوشیار باشند و بدانند که این یک توطئه است و جبهه‌ای است که کشورهای غربی آن را دنبال می‌کنند.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: روی کردن به این گونه پرونده‌ها پاسخی از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکستی است که در بیانیه تهران داشته‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: این‌که فردی در کشور ما به خاطر جرمی که مرتکب شده محاکمه شود امری طبیعی است؛ به ویژه این‌که مرتکب قتل شده باشد. این‌که از یک قاتل کسی حمایت کند و موضوع پناهندگی مطرح شود هر چند که یقین داریم مقامات کشور برزیل با رویکرد انسانی و روابط نزدیک و صمیمی که با کشور ما دارند این درخواست را مطرح کرده‌اند اما با اطلاع‌رسانی در مورد جزییات پرونده آن‌ها به این نتیجه خواهند رسید که حرکتی که توسط رسانه‌های غربی و مقامات کشورهای غربی دنبال می‌شود بیش‌تر توطئه‌ای برای ایجاد مشکل در روابط بسیار نزدیک ما و کشورهای برزیل و ترکیه است.

 مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: پرونده‌های قضایی در کشور ما مراحل خود را به طور دقیق دنبال می‌کند به خصوص اگر موضوع پرونده مربوط به قتل باشد. هر چقدر سطح محکومیت بالاتر باشد تایید آن پیچیدگی‌های خود را دارد. این موضوع زمان را بالاتر می‌برد و باید با نظر مقامات عالی قضایی صورت گیرد. این کار در دست اجراست ضمن این‌که همه کشورهای مستقل دنیا اجازه‌ی دخالت در امور داخلی خود را به کشورهای دیگر نمی‌دهند؛ از جمله کشور ما و برزیل که هر دو به عنوان دو کشور مستقل اجازه‌ دخالت در امور داخلی را به سایر کشورها نمی‌دهیم.

او ادامه داد: این‌که برخی از کشورهای غربی تلاش می‌کنند با حمایت از کسانی که جرم‌های سنگین انجام داده‌اند یا مرتکب قتل‌های بزرگ شده‌اند جریان سیاسی‌ ایجاد کنند، داستانی است که موجب کاهش اعتبار حقوقی کشورها خواهد شد. اگر قرار باشد در جامعه امروز بشری افرادی که مرتکب قتل و جرم‌های سنگین می‌شوند آزاد شوند تا به ادامه فعالیت‌های مجرمانه خود بپردازند امنیتی برای بشر نخواهند داشت. اگر این گونه است ما هم درخواست می‌کنیم دولت‌های غربی همه کسانی که مرتکب قتل شده‌اند و جرایم سنگین داشته‌اند از زندان‌های خود آزاد کنند چرا انسان‌های مرتکب جرایم سنگین را در زندان‌ها نگه می‌دارند. وی تاکید کرد: این خواسته، خواسته‌ای منطقی نیست و بیش‌تر مبتنی بر رویکردی سیاسی است.

 وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سالانه حدود 50 هزار عراقی وارد ایران می‌شوند اما اخیرا نرخ ویزا بیش از دو برابر شده است، علت افزایش نرخ ویزا چیست؟ گفت: اگر به صورت رسمی و قانونی نرخ‌های صدور روادید تغییر کند توسط مقامات کنسولی دو کشور مبادله می‌شود و در مذاکراتی که با یکدیگر انجام می‌شود مبالغ جدید تعیین می‌شود؛ این موضوعی مربوط به عمل متقابل است که با توافق مقامات کنسولی دو کشور دنبال می‌شود.

 خبرنگار دیگری پرسید اخیرا یکی از مقامات آمریکایی که طراح دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران بوده است، اعلام کرده آمریکا باید راه‌های دورزدن تحریم‌ها برای ایران را ببندد. موضع شما در این رابطه چیست؟ که مهمان‌پرست تصریح کرد: استوارت لوی از این فرمایشات زیاد می‌فرمایند، تحرکاتش زیاد شده و به کشورهای مختلف سفر می‌کند تا اقدام غیرقانونی که توسط شورای امنیت دنبال شد و اقدام غیرقانونی دیگر توسط آمریکا برای ایجاد تحریم‌های بیش‌تر نسبت به ملت ما صورت گرفت را ادامه دهند. این حرکت را در راستای تحریک و تشدید فعالیت لابی صهیونیست‌ها می‌دانیم. وی اضافه کرد: بهتر است رویکرد انسانی و احترام به حقوق ملت بزرگ ما را جایگزین این روش‌های غلط کنند.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: این روش‌ها پاسخ و نتیجه نهایی نخواهد داشت. هیچ زمان هیچ ملت بزرگی به دلیل فشارهایی که کشورهای دیگر وارد می‌کنند تا خواسته نامشروعی را به آن‌ها تحمیل کنند حاضر نخواهد شد دست از حقوق خود بردارد.

 او ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم در طول 30 سال گذشته مقامات آمریکایی نسبت به دشمنی با ملت ما هرگونه اقدامی که توانسته‌اند تاکنون انجام داده‌اند و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند و نتوانسته‌اند مانع پیشرفت ملت بزرگ ما باشند باز هم توفیقی به دست نخواهند آورد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در مورد این ‌که ونزوئلا اعلام کرده به‌زودی محموله بنزین خود را به ایران صادر می‌کند گفت: ضمن این‌که اصل قطعنامه 1929 غیرقانونی می‌دانیم، اعلام می‌کنیم این قطعنامه اشاره مستقیمی به خیلی از تحریم‌ها ندارد و این‌که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های جداگانه علاوه بر آن چه که خودشان در شورای امنیت به تصویب رسانده‌اند دنبال می‌کنند مورد اعتراض بسیاری از کشورهایی است که حتی در چارچوب قطعنامه شورای امنیت فعالیت‌های‌شان را دنبال می‌کردند.

 وی تاکید کرد: این گونه اقدامات مورد توجه بسیاری از کشورها نخواهد بود و آن‌ها حاضر نیستند در مسیر دنبال کردن اقدامات یک جانبه آمریکایی‌ها حرکت کنند. کشورهای زیادی آمادگی دارند روابط تجاری خود را با ایران حفظ کنند و آن را ارتقا بخشند.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر این تحریم‌ها موثر بود این همه اظهار ناراحتی از سوی مقامات آمریکایی یا برخی کشورهای غربی نسبت به بی‌نتیجه بودن این اقدامات اظهار نمی‌شد.

 خبرنگار دیگری در مورد آخرین وضعیت پیگیری قضایی باغ قلهک پرسید که مهمان‌پرست پاسخ داد: حتما حکم عادلانه در این رابطه صادر خواهد شد اما مسیر پرونده‌های مختلف ممکن است وقت‌گیر باشد. به محض این‌که به نتیجه برسد اعلام خواهد شد.

 مقدمات پیگیری دریافت غرامت جنگ جهانی دوم آغاز شده است

 در ادامه خبرنگار دیگری در مورد آخرین پیگیری‌ها برای دریافت غرامت جنگ جهانی دوم پرسید که سخنگوی وزارت خارجه گفت: خساراتی که به یک ملت وارد می‌شود هیچ گاه مشمول مرور زمان نخواهد شد و همواره در دست پیگیری خواهد بود و در زمان مناسب باید اقدامات جدی به عمل آید. مقدمات این پیگیری آغاز شده است.

خبرنگار دیگری به موضوع هشدار اوباما به اردوغان مبنی بر این‌که در صورت ادامه تیرگی روابط با رژیم صهیونیستی و همراهی با ایران کمک‌های ایالت متحده به ترکیه قطع خواهد شد، اشاره کرد که مهمان‌پرست پاسخ داد: این اظهارات نمونه‌ای از بزرگ‌بینی بیش از حد مقامات آمریکایی است و این احساس مالکیتی که نسبت به همه کشورهای دنیا می‌کنند.

 او تاکید کرد: آن‌ها بدانند آن دوره گذشته است و کشورهای مستقل به اندازه کافی توانایی تصمیم‌گیری در حیطه منافع ملی خود را دارند و احتیاج به توصیه‌ها و نصیحت کشورهای خاص ندارند. حتما منافع ملی کشورهای منطقه از طریق مشارکت و همراهی و هم‌گرایی بیش‌تر تامین خواهد شد تا دنبال رویه کشورهای خاصی در بیرون از منطقه.

 ادامه تولید سوخت 20 درصد بستگی به نیازمان دارد

 در ادامه خبرنگار دیگری پرسید روز گذشته رئیس‌جمهور قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را ابلاغ کرده است، آیا احتمال دارد که این به بهانه‌ای برای گروه وین یا 1+5 تبدیل شود تا جهت مذاکرات با ایران را عوض کنند زیرا در آن تاکید شده ایران باید غنی‌سازی تا 20 درصد را در هر شرایطی ادامه دهد که مهمان‌پرست پاسخ داد: مباحث مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی کشور ما کاملا روشن است، در چارچوب همکاری ان . پی. تی و با همکاری آژانس فعالیت‌های ما دنبال می‌شود و کاملا تحت نظارت و بازرسی‌هایی که به صورت منظم توسط آژانس انجام می‌شود دنبال شده و به همین شکل ادامه می‌یابد.

 او ادامه داد: نیازهایی که در داخل کشور داریم به صورت برنامه بلندمدت تعریف شده است؛ مجلس مصوب کرده باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی تولید کنیم. این بدان معناست که حداقل 20 نیروگاه در حد نیروگاه بوشهر باید در کشور فعالیت کند. برای ساخت این نیروگاه ها باید برنامه‌ریزی شود و مکان‌یابی صورت گیرد و سوختش پیش‌بینی شود. این که چرخه سوخت هسته‌ای در داخل کشور داریم بدان معناست که می‌توانیم خودمان بدون نگرانی از این که نسبت به تامین سوخت مشکلاتی ایجاد شود طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

 وی گفت: تولید سوخت 5/3 درصد یا حتی 20 درصد جزو فعالیت‌های صلح‌آمیز شناخته می‌شود بنابراین دلیلی ندارد خود را متعهد به متوقف کردن آن کنیم. این حق ایران است که اگر تشخیص داد به این سوخت نیاز دارد نسبت به تولید آن اقدام کند. اما این که حتما بخواهیم تولید سوخت 20 درصد را ادامه دهیم بستگی به نیازمان دارد. اگر نیازمان تامین شده باشد و بخش دیگری نیاز داشته باشیم که بیش‌تر شامل سوخت 5/3 درصد باشد طبیعتا بیش‌ترین وقت یا انرژی را به تولید آن بخش از انرژی خواهیم گذاشت.

 مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: اتفاق جدیدی نیفتاده است. همه پیگیری‌ها به خاطر صیانت از حقوق مسلم‌مان هست و حاضر نیستیم کشوری آن را محدود کند. بعید می‌دانیم دفاع از حقوق خودمان چارچوب مباحث آتی‌مان با اتحادیه اروپا یا کشورهای 1+5 را بخواهد تحت الشعاع خود قرار دهد. این دیدگاه ما از ابتدا بوده است و تا پایان نیز این دیدگاه ها را خواهیم داشت.

مهمان‌پرست در ابتدای این نشست خبری گفت: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت کشور دوست و برادر و همسایه پاکستان به خاطر سیلی که در آن‌جا آمده و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ی بزرگ است ابراز هم‌دردی می‌کند.

 وی هم‌چنین کشته شدن تعدادی از مردم پاکستان به دلیل جاری شدن سیل را تسلیت گفت و افزود: آمادگی‌مان را برای کمک‌رسانی به مردم پاکستان اعلام کرده‌ایم و تاکنون هم محموله‌هایی به صورت هوایی و زمینی برای نیازهای ضروری و فوری آن‌ها ارسال شده است؛ امیدواریم مردم کمک کنند تا برادران و خواهران دینی‌شان از این حادثه سریع‌تر رهایی یابند.

کد خبر 114128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز