همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به نگرانی‌ کشورهای غربی نسبت به توان دفاعی ایران تاکید کرد، توان بالای دفاعی ایران در جهت ایجاد ثبات و از بین بردن تهدیدها و برقراری امنیت است.

وزارت خارجه

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر تهدید بودن آزمایش جنگ‌افزارهای نظامی ایران گفت: مقاماتی که در رابطه با توان دفاعی ما ابراز نگرانی کردند با هر نیتی که این کار را انجام می‌دهند، برداشت درستی ندارند. کشورها وقتی از توانایی بالای دفاعی برخوردار می‌شوند در جهت ایجاد ثبات و بازدارندگی از هر نوع تعرض صورت می‌گیرد و در جهت از بین بردن تهدیدها و برقراری ثبات و امنیت موثرتر است.

 وی هم‌چنین در مورد اظهارات مقام کویت در مورد نگران کننده بودن نیروگاه بوشهر به دلیل مسائل زیست محیطی گفت: با توجه به استانداردهای بسیار بالای ایمنی نیروگاه بوشهر برای محیط زیست، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه، در پاسخ به پرسشی در مورد آغاز مذاکرات وین و درخواست حضور ترکیه و برزیل در این مذاکرات اظهار کرد: با توجه به این که موضوع نشست ایران و اعضای گروه وین در مورد تبادل سوخت انجام خواهد شد و در این رابطه اعلامیه تهران مبنا و چارچوب خواهد بود و ترکیه و برزیل به عنوان کشورهای مستقلی که در اعلامیه‌ی تهران نقش جدی و موثر داشته‌اند مسلما حضورشان می‌تواند بسیار مفید باشد.

جایگاه نمایندگان منطقه‌ای رئیس‌جمهور

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور نمایندگانی را به عنوان نمایندگان منطقه‌ای در حوزه سیاست خارجی معرفی کرده‌اند، جایگاه این نمایندگان چیست؟ گفت: این مساله نشان دهنده اوج توجه دستگاه اجرایی کشور به موضوعات مهمی است که در عرصه سیاست خارجی برای‌مان وجود دارد. معمول است که در کشورهای مختلف برای موضوعات گوناگون یا مناطقی که حساسیت بیش‌تری دارد نمایندگانی به صورت ویژه انتخاب می‌شود تا حضور جدی‌تر مسئولان رده بالای اجرایی در آن موضوعات بتواند موثر باشد.

 وی ادامه داد: ما معتقدیم با توجه به حساسیت رئیس‌جمهور کشورمان و حضور جدی‌تر و بیش‌ترش در موضوعات و مناطق مختلف، دستگاه سیاست خارجی با حمایت و حضور وی به توفیقات بیش‌تری دست پیدا خواهد کرد و این موضوع را گامی مثبت تلقی می‌کنیم.

 سرنوشت و پرونده امام موسی صدر هم‌چنان در دستور کار قرار دارد

 خبرنگاری با اشاره به سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر به گسترش روابط ایران و لیبی اشاره کرد و پرسید آیا ایران در ارتباط با پیگیری سرنوشت وی اقدام دیگری انجام خواهد داد؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: موضوع سرنوشت امام موسی صدر و پرونده وی هم‌چنان در دستور کار قرار دارد و معتقدیم همه باید تلاش کنند تا سرنوشت این شخصیت بزرگ اسلامی هر چه سریع‌تر مشخص شود. ضمن این که رابطه ما و کشور لیبی به عنوان دو کشور مستقل می‌تواند در ابعاد مختلف از ظرفیت‌های بالایی که دارد بهره‌مند شود.

  زمان مذاکرات با گروه وین و اشتون قطعی نشده است

 او هم‌چنین  در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: زمان مذاکرات با گروه وین و هم‌چنین مذاکره سعید جلیلی با کاترین اشتون نیز قطعی نشده است. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این مذاکرات همان‌طور که اعلام شده است در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر برگزار می‌شود اما باید در مورد تاریخ دقیق آن به توافق رسید.

او در عین حال تاکید کرد: ما برای نشست با اعضای گروه وین اعلام آمادگی کرده‌ایم. معتقدیم زمینه اکنون برای شروع گفت‌وگوها فراهم است و به محض این که آن‌ها جزییات را اعلام کنند و بتوانیم با یکدیگر در مورد زمان و مکان به توافق برسیم، این مذاکرات زودتر آغاز خواهد شد.

 حتما به غنی‌سازی سوخت برای تاسیسات هسته‌ای کشور نیاز داریم

 سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین تاکید کرد: این که بعضی مقامات غربی اظهار می‌کنند که به راه افتادن نیروگاه اتمی بوشهر به معنای این است که غنی‌سازی اورانیوم در ایران دیگر هیچ لزومی ندارد بسیار تعجب‌انگیز است. وقتی تاسیسات اتمی در یک کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند و قرار است در برنامه بلند مدت این فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز توسعه یابد، به معنای این است که حتما نیاز به غنی‌سازی سوخت برای این تاسیسات وجود دارد.

 وی با بیان این که ما برنامه بلند مدتی داریم و تعداد نیروگاه‌های اتمی‌مان برای تولید برق باید حداقل به 20 برابر ظرفیت موجود بوشهر برسد، تاکید کرد: در مباحث تحقیقاتی و موضوعات مربوط به پزشکی مانند راکتور تحقیقاتی تهران نیاز به تاسیسات جدیدی داریم و برای راه‌اندازی آن در حال برنامه‌ریزی هستیم و برای تامین سوخت آن باید به فکر باشیم تا این برنامه در دستور کار قرار گیرد.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که قرار بود رئیس‌جمهور در سازمان ملل سخنرانی کند؛ آیا اوباما نیز گفت‌وگویی با رئیس جمهور ما خواهد داشت؟ گفت: رئیس‌جمهور طبق برنامه مشخصی که دارد در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا خواهد کرد و مطالبش را عنوان خواهد کرد اما این که اوباما چه برنامه‌ای دارد را می‌توان از مسئول دفترش پرسید.

 خبرنگار دیگری پرسید آیا ایران با کشورهای دیگر برای راه‌اندازی یک نیروگاه جدید تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا کرده است؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: نیاز به ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی وجود دارد و مصوبه مجلس نیز بر آن تاکید داشته است. کشورهایی که آمادگی داشته باشند در ساخت و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها حضور یابند در رقابت بین‌المللی می‌توانند وارد بازار مهم و جذاب شوند. معتقدیم که توانایی‌های کشورهای مختلف در این پروژه‌های بسیار مهم می‌تواند به کار گرفته شود.

 توانایی دفاعی کشور با توجه به دانش بومی در حال افزایش است

 او هم‌چنین در مورد تحویل سیستم‌های دفاعی S-300 از جانب روسیه به ایران گفت: همان‌طور که شاهد صحنه‌های مختلف در روزهای گذشته بوده‌اید توانایی دفاعی کشور ما به سرعت با توجه به دانش بومی در حال افزایش است و رو نمایی از پروژه‌های بزرگ موجب می‌شود همه متوجه این توانایی و تکیه به نیروهای داخلی کشورمان کنند.

 مهمان‌پرست گفت: این که قراردادهایی که با کشور روسیه از جمله S-300 داشتیم امیدواریم با اجرای تعهداتی که کشورهای مختلف از جمله روسیه دارند بتوانیم به گسترش هرچه بیش‌تر روابط بپردازیم و از ظرفیت‌های بالای دو کشور استفاده کنیم.

  بحث موسویان بحثی قضایی است؛ ما اظهار نظر خاصی در این رابطه نداریم

 وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر نبودن جاسوس در تیم پیشین مذاکره کننده‌ی هسته‌ای ایران و اطلاعیه‌ی وزارت اطلاعات گفت: بحث موسویان بحثی قضایی است و پرونده آن را باید دستگاه‌ قضایی بررسی کند؛ ما اظهار نظر خاصی در این رابطه نداریم. مسلما دستگاه قضایی موضوعات شبیه به این پرونده را بررسی خواهد کرد.

  دلایل رد شدن تقاضای سفیر انگلیس برای ملاقات با علما

 سخنگوی وزارت خارجه در مورد رد شدن درخواست‌های سفیر انگلیس برای ملاقات با علما و یا شخصیت‌های کشورمان گفت: دلیل مخالفت علمای بزرگ ما با درخواست ملاقات سفیر انگلیس واضح است؛ عملکرد انگلیس و اظهارات مقامات آن‌ها و مداخلاتی که در زمینه مباحث داخلی کشورمان داشته‌اند این زمینه بسیار منفی را ایجاد کرده است. طبیعی است که به راحتی مقامات کشور به ویژه علمای بزرگ ما آمادگی‌شان را برای پذیرش این گونه افراد اعلام نمی‌کنند. اگر می‌خواهند این رویه تغییر کنند و فضا مثبت شود باید در عملکردها اظهارات تجدید نظر کنند. وقتی ملت ما احساس می‌کند که برخی کشورها اصرار دارند بر علیه منافع کشورمان قدم بردارند مسلما تاثیرش را بر همه اقشار جامعه خواهد داشت.

سرنوشت شهروند هلندی- ایرانی دستگیر شده

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که رسانه‌های هلند اعلام کرده‌اند که یک شهروند هلندی ـ ایرانی به نام خانم بهرامی در ناآرامی‌های روز عاشورا دستگیر شده است آیا در مورد درخواست دولت هلند مطلبی دارید؟ گفت: پرونده‌هایی که مربوط به افرادی می‌شود که غیر از تابعیت ایران تابعیت کشور دیگری را نیز اخذ کرده‌اند از آن‌جا که ما تابعیت مضاعف را قبول نداریم این افراد را ایرانی می‌شناسیم. بنابراین مانند همه‌ اتباع دیگر کشورمان اگر جرمی مرتکب شده باشند قوه قضاییه رسیدگی می‌کند و احکام عادلانه خود را در مورد اتهامات و جرایمی که احیانا صورت گرفته باشد صادر خواهد کرد.

 خبرنگاری در مورد کمک‌های ایران به پاکستان با توجه به سیلی که در این کشور رخ داده است، پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: فاجعه‌ای که در پاکستان رخ داده است ابعاد بسیار وسیعی دارد؛ متاسفانه حدود 20 میلیون نفر از هم‌کیشان و برادران و خواهران ما دچار بحران جدی شده‌اند و مشکلات زیادی آن‌ها را تهدید می‌کند. غیر از این که ایران کاروان‌های مختلف کمک‌رسانی خود را تاکنون به پاکستان ارسال کرده است، فعالیت‌های مختلفی در کنار آن داشته‌ایم.

 او ادامه داد: در میان اعضای سازمان کنفرانس اسلامی این موضوع را دنبال کردیم و مصوبه این سازمان برای کمک‌رسانی سریع‌تر به مردم پاکستان، بسیجی را به دنبال خواهد داشت. همان‌طور که در بین کشورهای عضو اکو که پاکستان نیز عضو آن است این موضوع مطرح شده و اعضا بنا دارند علاوه بر کمک‌های رسمی و دولتی بسیج مردمی برای این موضوع داشته باشند.

 مهمان‌پرست با اشاره به سفر وزیر کشور پاکستان به تهران گفت: موضوعات مختلفی میان وزیران کشور ایران و پاکستان انجام شد؛ از جمله موضوع مربوط به سیل اخیر و هیاتی از سوی ایران برای بازدید از ابعاد این فاجعه اعزام شدند. امیدوایم همه با بسیج مردمی اقدام کند تا هر چه سریع‌تر آوارگان این سیل از این گرفتاری نجات یابند.

 انتصاب جنایتکار جنگ 22 روزه‌ی غزه هشداری به بشریت است

 خبرنگاری پرسید مطرح شده است که انتصاب گالانت به عنوان ـ رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی ـ هشداری برای ایران است که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: این که گالانت جنایتکار و قصاب جنگ 22 روزه‌ غزه به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی انتخاب شده است هشداری به ایران نیست بلکه هشداری به بشریت است برای این که چه جنایتکارانی به این سمت‌ها گماشته می‌شود و امنیت جهان را تهدید می‌کنند و حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند. وی به عنوان مقصر اصلی جنایت جنگی غزه شناخته شده است و باید به حال دنیایی که این گونه صحنه‌ها را می‌بیند و اقدام جدی در مقابل آن صورت نمی‌دهد تاسف خورد. [کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در غزه]متاسفانه کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر حتی حاضر نیستند این جنایات را محکوم کنند. وقتی این جنایات در این ابعاد توسط آمریکایی‌ها و کشورهای غربی محکوم نمی‌شود مشخص است که به این گونه افراد پاداش و مدال می‌دهند و آنان را در سمت‌های بالا هم منصوب می‌کنند.

 مهمان‌پرست در واکنش به اظهارات جوبایدن مبنی بر این که ایران موجب بی‌ثباتی در عراق شده است گفت: این که دخالت برخی کشورها می‌تواند به بی‌ثباتی در عراق منجر شود حرف درستی است. توصیه‌ی ما به آمریکایی‌ها این است که هر چه سریع‌تر از دخالت‌هایی که در امور داخلی عراق می‌کنند، خودداری کنند و اجازه دهند مردم عراق با توجه به بلوغ سیاسی که دارند خود مشکلات‌شان را حل کنند.

 او تاکید کرد: احزاب فعال در داخل عراق می‌توانند با رایزنی‌ها و مشارکت‌هایی که خواهند داشت در تشکیل دولتی مردمی عراق در اسرع وقت اقدام کنند تا شاهد ثبات و امنیت در منطقه باشیم.

  مذاکرات سازش در فلسطین به نتیجه‌ای نمی‌رسد

 خبرنگار دیگری به اعلام تاریخ جدیدی برای مذاکرات سازش میان محمود عباس و رژیم صهیونیستی اشاره کرد که مهمان‌پرست گفت: این که همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه تلاش کنند تا ریشه‌های بحران‌های خاورمیانه را برطرف کنند، می‌تواند اقدام خوبی باشد. معتقدیم برای برطرف کردن تهدیدات امنیتی منطقه همه کشورها باید متوجه حرکات و رفتار رژیم صهیونیستی باشند زیرا عامل ایجاد ناامنی‌ها این رژیم نامشروع است؛ اما فکر نمی‌کنیم مذاکرات سازش به نتیجه برسد زیرا ریشه‌ مشکلات موجود در فلسطین باید حل شود. تا زمانی که مردم فلسطین از سرزمین خودشان آواره شده‌اند و به کشورهای دیگر رانده شدند و افرادی از سایر کشورها به این سرزمین هجوم آوردند و آن را اشغال کرده‌اند، نمی‌توان شاهد حل مشکلات فلسطین باشیم.

وی با بیان این که ما بارها پیشنهاد خودمان را درباره فلسطین اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر واقعا این کشورها به دنبال حل مشکلات فلسطین هستند باید شرایطی فراهم کنند تا مردم اصلی این سرزمین از همه‌ی نقاط دنیا که آواره شده‌اند به سرزمین اصلی خودشان باز گردند و همه افرادی که از کشورهای دیگر آمده‌اند به کشورهای اصلی خودشان بازگردند. در فضای کاملا دموکراتیک انتخاباتی صورت بگیرد و هر فردی با هر دینی توانست در این انتخابات پیروز شود رهبری و اداره‌ سرزمین فلسطین را به عهده بگیرد.

 وی تاکید کرد: این گونه اقدامات با فشارهای سیاسی دنبال خواهد شد اما فکر نمی‌کنیم نتیجه‌ای بدهد؛ همان‌طور که در طول سالیان گذشته نیز نتایجی نداشته است.

  امیدواریم نیروی امنیتی مشترک ایران و پاکستان هر چه سریع‌تر تشکیل شود

 خبرنگار دیگری به موضوع تشکیل نیروی امنیتی مشترک میان ایران و پاکستان اشاره کرد که مهمان‌پرست گفت: ما و پاکستان در منطقه مرزی دچار مشکلی هستیم و باید درباره فعالیت گروه‌های تروریستی که با کمک سایر کشورهای منطقه یا فرامنطقه‌ای اقدامات تروریستی را دنبال می‌کنند، با هم کار نزدیک‌تری انجام دهیم به ویژه نیروهای امنیتی دو کشور با توجه به این که در مقابله با فعالیت این گروه‌های تروریستی جدی هستند باید به صورت مشترک در مشاوره و رایزنی دائم حرکت‌های تروریستی منطقه را خنثی کنند و امیدواریم این کار هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

 وی در پایان گفت: این گروه‌های تروریستی مربوط به منطقه ما نیستند و با کمک سایر کشورها به ویژه کشورهایی که معتقدند به هم زدن آرامش منطقه ما منافع آ‌ن‌ها را تامین می‌کند حمایت می‌شوند و باید با تلاش و همکاری مشترک کشورهای منطقه ریشه‌ی تروریسم را از این منطقه از بین برد.

مهمان‌پرست در ابتدای این نشست میلاد امام حسن مجتبی (ع) و آغاز هفته دولت را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: یاد شهدای دولت به ویژه شهید رجایی را گرامی می‌داریم. او هم‌چنین آغاز به کار سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر را به همه مردم ایران تبریک گفت.

 

 

کد خبر 114690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز