همشهری آنلاین: تصمیم برای رفتن نیروهای آمریکایی از عراق به‌طور کامل تا ماه ژانویه به 8 سال حضور آنها در عراق، پایان خواهد داد.

US soldires in iraq

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد با خبر شده آمریکا می‌خواهد نیروهایش را از عراق ببرد.

تصمیم برای رفتن نیروهای آمریکایی از عراق  به‌طور کامل تا ماه ژانویه در واقع به 8 سال حضور آمریکایی ها و نقششان در جنگ عراق، با‌وجود نگرانی‌های موجود درباره امنیت نیروها و بیس‌ثباتی بالقوه در این کشور،  پایان خواهد داد.

این تصمیم به ماه‌ها بحث و تردید مقام‌های آمریکایی پایان خواهد داد؛ بحث بر سر این‌که آیا به  عقب‌نشینی 31 دسامبر که در سال 2008 تعیین شده بود پای‌بند بمانند یا برای امضای قرارداد امنیتی جدیدی وارد گفت‌و گو شوند تا از حفاظت از دستاوردهایشان در این مدت و بی‌نتیجه نبودن مرگ بیش از 4 هزار و 400 آمریکایی  از مارس 2003 ، مطمئن شوند.

در ماه‌های اخیر واشنگتن با رهبران عراق بر سر احتمال‌های باقی‌ماندن چند هزار سرباز آمریکایی در عراق برای ادامه آموزش نیروهای منیتی این کشور سرگرم گفت‌و گو  و تبادل نظر بوده است.یک سخنگوی پنتاگون اعلام کرد هیچ تصمیم نهایی درباره روابط آموزشی آمریکا با دولت عراق اتخاذ نشده است.

اما یک مقام ارشد دولت اوباما در واشنگتن 23 مهر تایید کرد همه سربازان آمریکایی به جز 160 سرباز موظف مربوط به سفارت آمریکا در عراق، این کشور را ترک خواهند کرد.

یک مقام ارشد نظامی این کشور هم ترک عراق را تایید کرد و گفت عقب کشیدن نیرو‌ها امکان ماموریت‌های آموزشی آینده را، البته در میزان محدود از لحاظ تعداد، در صورت درخواست امکان پذیر می‌کند.

هر دو مقام مسسئول به خاطر حساسیت موضوع به شرط اعلام نشدن نامشان، صحبت کردند.

در طی گفت‌و گو ها و بررسی این تصمیم، رهبران عراقی شدیدا با در خواست آمریکا مبنی بر دادگاهی نشدن نیروهایش در  عراق مخالفت کرده‌اند و آمریکایی ها هم از باقی‌ماند نیروهایشان بدون تحقق این شرط خودداری کرده‌اند.

بین رده‌های رهبری عراق بر سر تمایل به ماندن آمریکایی ها یا رفتن‌شان شکاف ایجاد شده است. برخی مصرند که آموزش بیشتر توسط آمریکایی‌ها و کمک آنها، به‌ویژه برای حفظ امنیت هوایی این کشور و جمع‌آوری اطلاعات امنیتی، حیاتی است اما بعضی از جمله شبه‌نظامیان شیعه مخالفت‌شان را با باقی‌ماندن نیروهای آمریکایی به طور جدی اعلام کرده‌اند.این شبه‌نظامیان بنا به گزارش آسوشیتد پرس تهدید کرده‌اند به هر آمریکایی که در عراق بماند حمله خواهند کرد.

مقام‌های نظامی آمریکا گفته‌اند نخست‌وزیر عراق ، نوری المالکی  اظهار کرده است رای موافق نمایندگان پارلمان را به تعداد لازم برای ارائه مصونیت آموزشگران آمریکایی ندارد.

یک دیپلمات غربی در عراق گفت المالکی به دیپلمات‌های خارجی گفته است درخواست مصونیت آمریکایی‌ها را به مجلس نمی‌برد چون می‌داند رای نمی‌آورد.

یک سخنگوی کاخ سفید، تامی ویه‌تور، اعلام کرد گفت‌و‌گوهای مقام‌های دو کشور بر سر روابط امنیتی در سال آینده ادامه دارد.

کد خبر 148569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز