گروه بین‌الملل: نزدیک به 2هفته پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از عراق، واشنگتن تعدادی از یگان‌های نیروهای جنگی خود را از این کشور خارج کرد.

خروج نظامیان

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که 7 سال پس از آغاز جنگ خونین در عراق که کشته شدن بیش از یکصدهزار غیرنظامی عراقی را به‌دنبال داشته همچنان خشونت‌ها در این کشور پابرجاست.

درحالی‌که بیشتر عراقی‌ها، آمریکا را مسئول خشونت‌های گسترده‌ای می‌دانند که از زمان اشغال این کشور در سال 2003 در آن جریان دارد، تعد ادی از یگان‌های رزمی ارتش آمریکا در تاریکی هوا و از طریق مرزهای کویت، عراق را ترک کردند. تیپ چهارم از لشکر دوم زمینی ارتش آمریکا آخرین واحد رزمی بود که از مرزهای عراق خارج شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 4 هزار نیروی این تیپ سوار بر خودروهای زرهی و نفربرها و تحت پوشش هوایی جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین از مرز کویت عبور کردند.

در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه صدها خودروی زرهی نیروهای آمریکایی کمپ ویکتوری در نزدیکی فرودگاه را به مقصد کمپ ویرجینیا در کویت ترک کردند. مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند این نیروها در چند روز آینده به سمت آمریکا پرواز خواهند کرد. نزدیک به 6هزار نفر از پرسنل لجستیک و اداری این یگان‌ها همچنان در عراق هستند و تا پایان آگوست عراق را ترک خواهند کرد. آمریکا وعده داده است پایان ماه جاری میلادی به عملیات رزمی خود در عراق پایان خواهد داد و 50هزار نیروی باقیمانده در این کشور وظیفه آموزش نیروهای نظامی عراق و حفاظت از منافع آمریکا در این کشور را برعهده خواهند داشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال خروج آخرین یگان‌های جنگی این کشور در نامه‌ای ضمن تقدیر از نیروها بر پایبندی واشنگتن به عقب‌نشینی کامل از عراق تا سال 2011 تاکید کرد. اوباما در این نامه با ابراز خرسندی نسبت به خدمات ویژه نیروهای جنگی آمریکا و همچنین نیروهای غیرنظامی این کشور در عراق تاکید کرد که ماموریت جنگی آمریکا در عراق تا پایان ماه جاری میلادی خاتمه می‌یابد. وی تاکید کرد: همگام با توافقنامه‌ ما با دولت عراق تمامی نیروهای‌مان را تا پایان سال آینده از عراق خارج می‌کنیم و در عین حال به همکاری‌های قدرتمند با ملت عراق و تعهدات مدنی و تلاش‌های دیپلماتیک با کشور عراق ادامه می‌دهیم.

نیروهای باقیمانده در عراق حق ندارند عملیات نظامی در عراق انجام دهند اما دولت آمریکا اعلام کرده است که این نظامیان درصورت درخواست دولت عراق وارد عمل خواهند شد.وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هنوز به‌طور رسمی پایان عملیات این کشور موسوم به آزادی عراق را اعلام نکرده است. جف مورل، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کس بتواند پایان جنگ را به این سرعت اعلام کند. با این حال مبارزه با تروریسم بخشی از ماموریت ما خواهد بود. وی تاکید کرد که از ماه آینده ماموریت نیروهای آمریکایی «عملیات طلوع دوباره» نام خواهد گرفت.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با تاریخی خواندن این مسئله اعلام کرد که آمریکا همچنان به تعهدات خود به عراق پایبند خواهد بود. وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: ما به مشارکت خود در مسائل عراق پایان نداده‌ایم. این فقط یک تغییر است و ما هنوز کارهای مهمی در عراق داریم. حمله آمریکا به عراق از سال 2003 تاکنون باعث کشته شدن بیش از 4 هزار نظامی این کشور و بیشتر از صدهزار غیرنظامی عراقی شده است.

خروج آخرین یگان‌های جنگی آمریکا در عراق در حالی صورت گرفته است که در ماه‌های اخیر با مبهم بودن وضعیت تشکیل دولت جدید عراق خشونت‌ها در این کشور به‌شدت افزایش یافته است. به‌دنبال به‌نتیجه نرسیدن رایزنی‌های گروه‌های سیاسی عراق برای تعیین نخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید با وجود گذشت بیش از 5 ماه از انتخابات پارلمانی این کشور 2ائتلاف بزرگ شیعیان عراق خواستار مداخله آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان این کشور برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور شدند.

گفته می‌شود این مرجع عالیقدر درخواست‌های جدی از سوی 2ائتلاف دولت‌قانون، به ریاست نوری‌ مالکی و ائتلاف ملی، به ریاست «عمار حکیم» دریافت کرده که این گروه‌ها طی آن خواستارمیانجیگری وی برای پایان دادن به بحران تشکیل دولت عراق شده‌اند. جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق هم در بیانیه‌ای از احزاب سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی خواست تا با کنار گذاشتن اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز به تشکیل دولت جدید عراق سرعت ببخشند.

کد خبر 114320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز