همشهری‌آنلاین: معاون نخست‌وزیر انگلیس حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال 2003 را مصیبت‌بارترین تصمیم انگلیس و اقدامی غیر قانونی دانست

uk-iraq

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، نیک کلگ معاون نخست‌وزیر انگلیس دیروز در اظهاراتی اشغال عراق به دست نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی در سال 2003 را غیرقانونی خواند.
رهبر حزب لیبرال دموکرات که به نمایندگی از دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس که به آمریکا رفته است، در پارلمان این کشور سخنرانی می کرد، با طرح این سخنان بی‌سابقه دولت ائتلافی را زیر فشار قرار داد تا موضع خود را نسبت به جنگ عراق مشخص کند.
این مقام دولت ائتلافی انگلیس "جک استراو " وزیر خارجه وقت انگلیس در زمان حمله به عراق را نیز به باد تمسخر گرفته و گفت: من خرسندم که تمام کارهایی که ما در دولت ائتلافی انجام می‌دهیم را شرح دهم، دولت ائتلافی متشکل از دو حزب در راستای منافع ملی سعی دارد تا هرج و مرجی را که استراو به جای گذاشته است، از بین ببرد.

کلگ ادامه داد: احتمالا باید منتظر خاطرات استراو باشیم تا نقش او را در مصیبت‌بارترین تصمیمات [انگلیس] که همان حمله غیرقانونی به عراق است، درک کنیم.
این در حالی است که سخنگوی دیوید کامرون در واکنش به این اظهارات گفته است که اینها نظر شخصی کلگ است، وی موضع ائتلاف را درباره این حمله به صورت واضح بیان نکرد.
وی بدون اشاره به اینکه آیا نظر کامرون هم در مورد جنگ عراق همین است یا نه، گفت که معاون نخست‌وزیر حق دارد نظر شخصی خود را بیان کند.
سخنگوی کامرون ادامه داد که گمان نمی کند دولت ائتلافی نظر مشخصی درباره مشروعیت حمله به عراق داشته باشد.
انگلیس سال گذشته نیروهای خود را از عراق خارج کرد، اما این کشور همچنان 9500 نظامی خود را در افغانستان مستقر کرده است که همین موضوع باعث افزایش تلفات نظامیان این کشور شده است.

کد خبر 112165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز