همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل سازمان ملل متحد در ملاقات دوجانبه مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی از جمله ناامنی، خطر تروریسم و مواد مخدر و نیز آخرین وضعیت منطقه خاورمیانه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

bankimon+ahmadinejad

به گزارش ایلنا، محمود احمدی نژاد در دیدار بان‌کی‌مون دبیر‌کل سازمان ملل متحد که در مقر این سازمان برگزار شد، با اشاره به نقش سازمان ملل در مدیریت و اداره جهان، برضرورت اصلاح ساختارهای این سازمان به منظور دفاع از حقوق همه ملت‌ها و مشارکت همگانی در اداره جهان تأکید کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز جهان بیش از همیشه نیازمند مشارکت همه ملت‌ها در مدیریت جهان است، اظهار داشت: برقراری صلح و امنیت پایدار بدون مشارکت فعال و اثرگذار همه ملت‌های جهان ناممکن است و سازمان ملل متحد از این ظرفیت برخوردار است که بستر حضور فعال ملت‌های جهان را فراهم کند.

وی با انتقاد از برخورداری تعدادی از دولت‌ها از حق وتو، خاطرنشان کرد: معنای حق وتو محدود کردن سایر ملت‌ها در اداره و مدیریت جهانی است.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اوضاع افغانستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی موجود در افغانستان کاملاً حمایت می‌کند و تنها راه حل مشکل این کشور را واگذاری امور به مردم افغان می‌داند و البته سازمان ملل باید به این موضوع کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه بدون تردید موضوع افغانستان راه‌حل نظامی ندارد، تصریح کرد: اگر تنها بخشی از هزینه‌های نظامی که در این کشور شده است برای آبادانی افغانستان هزینه می‌شد، امروز هیچ‌گونه مشکلی در این کشور وجود نداشت.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت فلسطین و قدس شریف، اظهار داشت: باید حق حاکمیت ملی فلسطینیان به رسمیت شناخته شود و آنان بتوانند در یک رفراندوم آزاد سرنوشت خود را تعیین کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز باید خطر نژادپرستی روزافزون صهیونیست‌ها را جدی گرفت ،گفت: مردم غزه بیش از سه سال است که در خانه و وطن خود در محاصره دارو و غذا قرار گرفته‌اند و از این‌رو کمک به غزه در حقیقت از نسل‌کشی در این سرزمین جلوگیری می‌کند.

رییس‌جمهور در ادامه با اظهار نگرانی از افزایش مواد مخدر در جهان و پیوستگی برخی از گروه‌های افراطی و دولت‌ها در توزیع این‌گونه مواد، اظهار داشت: امروز ضروری است راهکارهای جدیدی برای مقابله با مواد مخدر به‌کار گرفته شود و باید این‌گونه مواد در مبدأ تولید آن کنترل شود.

احمدی‌نژاد همچنین در خصوص موضوع هسته‌ای کشورمان، به روند انتشار بیانیه تهران اشاره کرد و گفت: بیانیه تهران بسیار روشن و منطقی بود و در حقیقت روح این بیانیه جایگزین روحیه توافق با تقابل بود، اما متأسفانه گروه 1+5 با صدور قطعنامه، اقدام زشتی را در مقابل حسن نیت جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داد. امروز ما از اینکه به حیثیت شورای امنیت خدشه‌ای وارد شود، شدیداً نگران هستیم و آمادگی ادامه گفت‌وگوها را براساس بیانیه تهران داریم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران از تحریم‌ها هیچ‌گونه نگرانی ندارد، اظهار داشت: به‌طور قاطع می‌توان گفت که تحریم تأثیری در اقتصاد ایران ندارد و ملت ایران قادر است نیازهای خود را به راحتی تأمین کند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به موضوع تروریسم و ناامنی در جهان، افزود: باید برای مقابله با تروریسم اقدامات جدی انجام شود. امروز روزانه صدها نفر در عراق، افغانستان،‌پاکستان و سایر نقاط دنیا کشته می‌شوند و زمان آن فرا رسیده است که تصمیمات قاطع و محکمی در این خصوص اتخاذ شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: تجربه نشان داده است که لشکرکشی به عراق و افغانستان نه تنها تأثیری در کنترل تروریسم نداشته ،بلکه ابعاد آن را گسترش داده است. باید سازمان ملل برای مقابله با تروریسم به‌طور جدی وارد عمل شود و در این زمینه کنفرانسی در تهران برگزار خواهد شد که سازمان ملل نیز می‌تواند در آن مشارکت کند.

احمدی‌نژاد همچنین به موضوع سیل پاکستان اشاره کرد و گفت: اگرچه سازمان ملل اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است، اما میزان امدادرسانی ناکافی است و به نظر می‌رسد اگر ستادی در سازمان ملل برای امدادرسانی به سیل‌زدگان تشکیل شود، می‌تواند وضعیت مردم آسیب‌دیده این کشور را پیگیری کند.

بان کی مون دبیر‌کل سازمان ملل متحد نیز با اظهار خوشحالی از حضور احمدی‌نژاد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، به نقش سازنده ایران در برقراری و تثبیت صلح و امنیت در منطقه به ویژه افغانستان اشاره کرد و گفت: ایران به‌رغم چالش‌های موجود از مردم افغانستان و ایجاد امنیت در این کشور حمایت کرده است که این موضوع قابل تقدیری است و این اقدامات ایران نشان‌دهنده آن است که ایران می‌تواند در صلح خاورمیانه و امنیت جهانی نیز نقش مؤثری داشته باشد.

بان‌کی‌مون در ادامه وجود تروریسم در هر نقطه‌ای از جهان را محکوم کرد و گفت: امروز تروریسم به یک چالش بزرگ جهانی تبدیل شده است که باید استراتژی واحدی برای مقابله با آن اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این زمینه نقش مفیدی را ایفا کند.

وی همچنین از سخنان رییس‌جمهور در خصوص وظایف و نقش سازمان ملل در مدیریت جهانی و ضرورت حضور فعال در همه عرصه‌های بین‌المللی قدردانی کرد.

کد خبر 116467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز