همشهری آنلاین: رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به این که آمریکایی‌ها دموکراسی را بر اساس منافع خودشان تصویر می‌کنند، گفت: ما با تبعیض‌هایی که رخ می‌دهد مخالف هستیم.

دکتر محمود احمدی‌نژاد ظهر دوشنبه به وقت نیویورک در مصاحبه‌ با چارلی رز ـ خبرنگار شبکه‌ی تلویزیونی PBS آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود تحریم‌ها بر روی ایران تاثیر زیادی داشته و هم‌چنین تعداد زیادی از نخبگان ایرانی از ایران خارج شده‌اند، اظهار کرد: پس پیشرفت‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد کار کیست؟ پیشرفت‌های ایران در زمینه‌ی بیوتکنولوژی، هوا ـ فضا و خیلی از زمینه‌های دیگر کار چه کسانی است؟ آیا کار آدم‌های بی‌سواد است یا کار دانشمندانی است که در داخل ایران زندگی می‌کنند؟ ما اکنون بیش از چهار میلیون دانشجو داریم. ده‌ها هزار استاد و پژوهشگر در ایران مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور ادامه داد: ملت ایران همیشه مبادله‌ی انسانی با سایر ملت‌ها داشته است و در ایران رفت و آمد ممنوع نیست. افراد می‌روند و می‌آیند. در همین آمریکا چقدر از ایرانیان هستند که استاد دانشگاه هستند و در مرکزهای علمی و تحقیقاتی مهم آمریکا مشغول به فعالیت هستند. برخی از آنان 40 ـ 30 سال است که در آمریکا ساکن شده‌اند و مشغول به فعالیت هستند.

احمدی‌نژاد با بیان این که محدودیتی در ایران وجود ندارد و هزاران محقق مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد کار چه کسی است که شما می‌گویید همه‌ی نخبگان ایران از کشور خارج شده‌اند. البته در ایران آزادی وجود دارد و افراد می‌روند و می‌آیند.

ایران از نظر سرعت رشد علمی در دنیا اول است

او با بیان این که تعداد دانشمندانی که در ایران کار می‌کنند هر روز اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران از نظر سرعت رشد علمی در دنیا اول شده است. تعداد مقالات علمی که از ایران منتشر می‌شود در سال‌های اخیر چندین برابر شده است. چه کسی این کارها را انجام می‌دهد جز دانشمندان ما؟ ما در طول سال‌های اخیر صدها دستاورد بزرگ در بخش صنعتی، هوا ـ فضا، بیوتکنولوژی و بخش‌های دیگر داشته‌ایم و این پیشرفت‌ها بی‌نظیر بوده است. البته همان‌طور که گفتم در ایران آزادی است و افراد می‌توانند رفت و آمد کنند و هر جای دنیا زندگی کنند.

شرایط ما رو به بهبود است؛ به‌خصوص در دوران تحریم

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که برخی افراد در ایران نظری متفاوت با شما دارند و برخی از آنان معتقدند که ایران چندان پیشرفتی نکرده است، ادامه داد: در ایران آزادی وجود دارد و افراد مختلف اظهارنظر می‌کنند، دیدگاه‌های‌شان را مطرح می‌کنند، مخالف و موافق بحث می‌کنند ولی آن چه که مهم است شاخص‌هایی است که سازمان‌های محاسباتی در ایران اعلام می‌کنند. شرایط ما رو به بهبود است؛ به‌خصوص در دوران تحریم. این یک واقعیت است و با حرف نمی‌شود واقعیت را پوشاند. البته این سخن به این معنا نیست که در ایران مشکلی نیست ولی آیا کسی می‌تواند بگوید که در آمریکا مشکلی وجود ندارد. در تمام دنیا مشکلات وجود دارد.

بورس ایران جزو فعال‌ترین بورس‌هاست

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم در آمریکا، گفت: از روزی که تحریم‌ها اعمال شده شاخص پیشرفت کشور ما چندین درصد رشد کرده است. مثلا بورس ما که اکنون جزو فعال‌ترین بورس‌هاست. بورس ایران رشد کرده است و اتحادیه‌ی بورس‌ها بورس ایران را جزو فعال‌ترین و موفق‌ترین بورس‌ها اعلام کرده است. رشد در بورس علامت چیست؟ علامت فعال بودن اقتصاد و رشد سرمایه‌گذاری است. اگر اقتصاد ایران خراب است چرا این میزان سرمایه‌گذاری در ایران رشد کرده است؟ در حالی که در کشورهایی دیگر میزان سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است، در ایران ما شاهد رشد سرمایه‌گذاری هستیم.

احمدی‌نژاد گفت: در تمام دنیا مشکلات وجود دارد و بیش‌ترین مشکلات نیز در آمریکاست. ما در ایران رو به جلو هستیم. در مورد تحریم‌ها نیز باید بگویم این تحریم‌ها تبدیل به یک انگیزه‌ی کار بیش‌تر در ایران شده است و پیشرفت ایران را تسریع می‌کند. این فرهنگ ملت ایران است که وقتی دشمنان می‌خواهند فشار بیاورند و زور بگویند، ملت ایران متحدتر می‌شود و همبستگی‌اش افزایش پیدا می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان این که کسانی که اقدام به وضع تحریم می‌کنند دنیا را به خوبی نمی‌شناسند و تفکرات و ذهنیات‌شان مربوط به سال‌های قبل است، گفت: 9 عضو از 15 عضو شورای امنیت به ما گفتند ما قطعنامه را قبول نداریم ولی تحت فشار هستیم و فشارها به ما زیاد است.

کشورهایی که ادعا می‌کنند ایران به دنبال سلاح هسته‌یی است، سند آن را ارایه کنند

او در پاسخ به این سوال که برخی از کشورها معتقدند که ایران به دنبال سلاح هسته‌یی و بمب هسته‌یی است، خاطرنشان کرد: اگر آن‌ها چنین ادعا و حرفی را می‌زنند باید سند آن را نیز ارایه کنند.

ماموران آژانس در حد قانون و مقررات دسترسی‌های لازم را دارند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد همکاری ایران با آژانس و این که گفته می‌شود ایران مانع شده که ماموران آژانس بر برخی از فعالیت‌های هسته‌یی ایران نظارت داشته باشند، گفت: ماموران آژانس در حد قانون و مقررات دسترسی‌های لازم را دارند. دوربین‌های آژانس در تمام مراکز هسته‌یی ما نصب شده است و ماموران آژانس به ایران رفت و آمد دارند و طبیعی است اگر بیش از قانون و مقررات تقاضا داشته باشند نباید جواب بدهیم.

رییس‌جمهور با بیان این که اکنون تمام دنیا فهمیده‌اند که موضوع هسته‌یی ایران یک موضوع سیاسی است، تصریح کرد: ما به دنبال بمب نیستیم و اگر به دنبال بمب بودیم این‌ها یک جور دیگر حرف می‌زدند. چون آن‌ها مطمئن هستند ما به دنبال بمب نیستیم و بمب نداریم این کار را انجام می‌دهند. از شما سوال دارم آیا ما بمب اتم داشتیم که آمریکایی‌ها از صدام حمایت کردند؟ به چه دلیلی حمایت کردند؟ آیا ما خطایی کرده بودیم؟

تاسیسات هسته‌یی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحت بازرسی و نظارت آژانس نیست

وی اضافه کرد: از شما سوال می‌کنم؛ همین امسال در نیویورک در نشست اصلاح ان. پی. تی مجمع عمومی آژانس تصمیم گرفت و تاکید بر این کرد که رژیم صهیونیستی باید ان. پی. تی را بپذیرد و اجازه‌ی بازرسی از فعالیت‌هایش را بدهد. آیا تا به حال چنین اتفاقی صورت گرفته است؟ چه کسی رژیم صهیونیستی را مجهز به بمب اتم کرد؟ ما اطلاعاتی داریم که آمریکا این کار را کرده است. این رژیم زیر نظر آژانس نیست و فعالیت‌هایش نیز مورد نظارت نیست. تاسیسات هسته‌یی آمریکا نیز مورد بازرسی و نظارت نیست. در حالی که اساسنامه‌ی آژانس می‌گوید اول خلع سلاح و دوم تاکید می‌کند که باید کشورهای عضو از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی برخوردار شوند و هم‌چنین جلوی اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌یی گرفته شود. در مورد خلع سلاح آژانس چه کرده‌ است؟ هیچ. کشورهایی که دارای حق وتو هستند چه کرده‌اند؟ هیچ. معلوم است که رفتارشان سیاسی است. آن‌ها با ما مخالف هستند و فکر می‌کنند با عنوان هسته‌یی می‌توانند به ما فشار بیاورند.

در ادامه چارلی رز از احمدی‌نژاد پرسید که منظورتان از رژیم صهیونیستی چیست؟ که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: رژیمی که فلسطین را اشغال کرده است.

خبرنگار به احمدی‌نژاد گفت که چرا نمی‌گویید دولت اسراییل که رییس‌جمهور در پاسخ اظهار کرد: چون ما این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم. این رژیم نژادپرست است، اشغالگری می‌کند، تجاوز می‌کند، فریب می‌دهد، مردم را آواره می‌کند و همه را تهدید می‌کند.

کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند باید نماینده‌ی مردم فلسطین باشند

خبرنگار به احمدی‌نژاد گفت آیا شما امیدوار هستید که بین دولت خودگردان فلسطین و اسراییل یک توافقی صورت بگیرد و مسائل بین آن‌ها حل شود؟ که رییس‌جمهور خطاب به این خبرنگار پاسخ گفت: آیا شما فکر می‌کنید با این گفت‌وگوها مساله حل می‌شود؟ به عنوان یک صاحب‌نظر آیا فکر می‌کنید که حل می‌شود؟ تاکنون چندین بار گفت‌وگو انجام شده. چندین طرح داده شده است ولی چرا تاکنون موفق نبوده است؟

خبرنگار خطاب به احمدی‌نژاد گفت به نظر شما چرا حل نشده است؟ که احمدی‌نژاد در پاسخ اظهار کرد: این اقدام و راه‌حل‌هایی که انتخاب می‌کنند مثل این است که مریضی به دکتر مراجعه کند و دکتر بدون این که علت مریضی را کشف کند دائم به بیمار دارو دهد. آیا این باعث می‌شود که بیمار بهبودی پیدا کند؟

وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند باید مشخص کنند که نمایندگی از سوی چه کسانی دارند؟ نمایندگان چه کسانی هستند؟ آیا نماینده‌ی مردم فلسطین هستند؟

خبرنگار گفت که دولت خودگردان فلسطین نماینده‌ی مردم فلسطین است و او در پاسخ گفت: آیا انتخاباتی شده است که آن‌ها نماینده‌ی مردم فلسطین باشند. کجا مردم فلسطین نظرشان را بیان کرده‌اند؟ یک جا مردم فلسطین در انتخابات شرکت کردند و نظرشان را اعلام کردند و آن هم در تشکیل دولت حماس بود که این دولت با رای مردم روی کار آمد ولی دولت‌های اروپایی و آمریکایی که مدعی دموکراسی هستند این دولت را یعنی حماس را تحریم کردند.

تا زمانی که حق مردم فلسطین به رسمیت شناخته نشود مشکلی حل نمی‌شود

رییس‌جمهور کشورمان گفت: تا وقتی که میلیون‌ها نفر آواره هستند و تعداد زیادی از مردم بی‌گناه کشته می‌شوند مشکلی حل نمی‌شود. تا زمانی که حق مردم فلسطین به رسمیت شناخته نشود مشکلی حل نمی‌شود. ما مخالف گفت‌وگو نیستیم ولی با این گفت‌وگوها که انجام می‌شود مشکل حل نمی‌شود.

دولت یهود یعنی دولت نژادی؛ یعنی یک جنگ جدید

وی خطاب به مجری این برنامه گفت که شما می‌دانید تشکیل دولت یهود یعنی چه؟ که خبرنگار در پاسخ گفت شما چه تعریفی از آن دارید؟ شما می‌دانید یعنی چه؟ و احمدی‌نژاد پاسخ داد: دولت یهود یعنی دولت نژادی. یعنی یک جنگ جدید، یعنی آوارگی جدید، یعنی این که تعدادی از مردم دوباره آواره شوند.

چارلی رز در ادامه به مصاحبه‌اش با محمود عباس ـ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ـ اشاره کرد و ادعای وی که ایران مانع صلح است که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: آیا ما اجازه نداریم که اظهارنظر کنیم؟ آیا آزادی بیان از بین رفته است؟ ما نباید اظهارنظر و استدلال کنیم؟ ما چه مانعی می‌شویم؟ استدلالی که آن‌ها می‌کنند مثل استدلالی است که نیروهای اشغالگر در عراق و افغانستان می‌کنند و هر موقع شکست می‌خورند می‌گویند کار ایران است و این فکر را نمی‌کنند که شیوه و رفتار خود آن‌ها اشتباه است و شیوه‌ای که به کار می‌گیرند موجب شکست‌شان شده است.

خبرنگار خطاب به احمدی‌نژاد گفت که ایالات متحده هیچ‌گاه نگفته است که علت شکستش در عراق و افغانستان ایران بوده و ایران را در این ارتباط سرزنش نکرده است که احمدی‌نژاد در پاسخ خاطرنشان کرد: بارها مقامات آمریکایی این موضوع را بیان کرده‌اند.

خبرنگار نیز به احمدی‌نژاد گفت که آمریکایی‌ها می‌گویند برخی از نیروها در داخل ایران هستند که در ارتباط با مساله‌ی عراق و افغانستان کارشکنی می‌کنند و سلاح می‌دهند ولی نگفته است دولت ایران. چرا که طالبان دشمن ایران نیز هست که رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ گفت: بارها مصاحبه‌های مقامات آمریکایی را دیده‌ام که گفته‌اند ایرانی‌ها مانع پیشبرد کارها در عراق و افغانستان هستند.

رقبای من درانتخابات رای نیاوردند

چارلی رز در ادامه به برخی از حوادث پس از انتخابات در ایران و ایجاد محدودیت در ارتباط با کروبی و موسوی اشاره کرد که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم باید دو، سه نکته را در این ارتباط بگویم. در ایران آزادی واقعا در سطح بالایی است. این آقایان در انتخابات کاندیدا بودند ولی رای نیاوردند و منطق حکم می‌کند کسی که رای نیاورد باید به رای اکثریت احترام بگذارد و این دموکراسی است ولی آن‌ها این کار را نکردند. مشکلاتی برای خودشان ایجاد کردند ولی آزاد بودند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آن‌ها چه مشکلی برای خودشان درست کردند؟ اضافه کرد: وقتی کسی دعوت به درگیری و آشوب می‌کند مشکلاتی ایجاد می‌شود. این که افراد را تشویق کنند که پلیس‌ها را بکشند. وقتی کسی تشویق می‌کند که بر خلاف قانون افراد با پلیس درگیر شوند این مسائل نیز پیش می‌آید. مثلا در آمریکا وقتی کسی با پلیس درگیر می‌شود چه کاری صورت می‌گیرد آیا او را تشویق می‌کنند؟ البته باید توجه داشته باشیم که ما قوه‌ی قضاییه‌ی مستقل نیز داریم.

خبرنگار گفت که هیچ‌کس تایید نمی‌کند که افراد با پلیس درگیر شوند و پلیس را بکشند و احمدی‌نژاد گفت: ولی این اتفاق رخ داد و متاسفانه مقامات آمریکایی و رسانه‌های آمریکایی از این اقدامات حمایت کردند، هورا کشیدند و آن‌ها را تشویق کردند.

وی گفت: آن‌ها آزاد هستند و زندگی می‌کنند.

چارلی رز گفت یعنی شما می‌گویید که موسوی و کروبی تحت فشار و تحقیقات نبوده‌اند و آزاد هستند که هر کجا که می‌خواهند بروند و هر موقع که می‌خواهند اعتراض کنند؟ که رییس‌جمهور گفت: شما یک کلمه به حرف من اضافه کردید. من گفتم که تحقیقاتی بوده یا نبوده است؟ این موضوع مربوط به دستگاه قضایی است ولی اگر شکایتی شود باید دستگاه قضایی پیگیر موضوع شود و اگر افراد شکایتی نیز دارند باید به دستگاه قضایی مراجعه کنند و ربطی به دستگاه سیاسی ندارد. ممکن است حتی کسی از من شکایت کند. من هم باید جواب دهم. همه با هم برابرند و هیچ‌کس حق بیش‌تری ندارد.

دموکراسی برای مقامات آمریکایی یعنی منافع آمریکا

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها که مدعی دموکراسی هستند به بهانه‌ی ایجاد دموکراسی به عراق حمله کردند ولی موجب کشته شدن هزاران نفر شدند. مقامات آمریکایی باید بگویند منظورشان از دموکراسی اقلیت است یا اکثریت. ظاهرا دموکراسی برای مقامات آمریکایی یعنی منافع آمریکا و هر جا منافع در همراهی با اقلیت بود آن‌جا می‌شود دموکراسی. اکثریت مردم ایران در انتخابات شرکت کردند، رای دادند و این دولت نیز با رای اکثریت توسط مردم انتخاب شد و کسانی که مدعی دموکراسی هستند باید از اکثریت حمایت کنند نه اقلیت.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که آمریکایی‌ها دموکراسی را بر اساس منافع خودشان تصویر می‌کنند، گفت: ما با تبعیض‌هایی که رخ می‌دهد مخالف هستیم. مقامات آمریکایی طوری رفتار می‌کنند که اگر مثلا در آمریکا محدودیت ایجاد شود مشکلی نیست ولی این مساله در جای دیگر دنیا پذیرفته شده نیست. فردی 50 سال در کاخ سفید کار می‌کرد ولی به‌خاطر یک اظهارنظر اخراج شد. این چیز خوبی نیست ولی اگر این اتفاق در کشور ما صورت می‌گرفت چه سر و صداهایی که مقامات و رسانه‌های آمریکایی نمی‌کردند.

فهرستی از 53 زن آمریکایی که در انتظار اعدام هستند در اختیار دارم

رییس‌جمهور با اشاره به اظهارنظرهای مقامات آمریکایی و رسانه‌های آمریکایی در ارتباط با پرونده سکینه محمدی آشتیانی، گفت: شما دیدید که خانم کلینتون و مقامات آمریکایی در ارتباط با پرونده‌ی این خانم اظهارنظر کردند و چه سر و صداهایی که در مورد پرونده او ایجاد کردند. در حالی که ماجرا در مورد پرونده این خانم چیست. این فرد متهم است که در قتل شوهرش مشارکت کرده است و دادگاه در حال رسیدگی به این موضوع است و هنوز حکم نهایی در مورد پرونده‌ی وی صادر نشده است و در مرحله‌ی رسیدگی است. ولی شما دیدید چه سر و صداهایی در دنیا در مورد آن انجام دادند. با وی اعلام همبستگی کردند و داد و بیداد کردند که یک خانم را در ایران می‌خواهند اعدام کنند. در حالی که هنوز حکم نهایی در مورد پرونده‌ی وی صادر نشده است.

او ادامه داد: این سر و صدا در حالی است که یک خانم آمریکایی به نام ترزا لوییس در ایالت ویرجینیا به اتهام قتل شوهرش هفت سال است زندان است و سه روز دیگر اعدام می‌شود. در حالی که پزشکان گفته‌اند این خانم اختلالات روانی دارد ولی قاضی صحبت پزشکان را نپذیرفته است.

خبرنگار گفت که آیا شما مخالف سنگسار هستید؟ نظر شما در مورد سنگسار چیست؟ که رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ گفت: راجع به ایشان (سکینه محمدی آشتیانی) سنگسار مطرح نبوده است و این یک خبر ساختگی است و وی در ارتباط با قتل شوهرش متهم است و پرونده‌اش در حال رسیدگی است. یک فردی در آلمان ادعا کرده که این خانم قرار است سنگسار شود که این موضوع خلاف واقع است و دستگاه قضایی ما نیز این موضوع را تکذیب کرده است ولی دستگاه تبلیغاتی آمریکا این موضوع را رها نمی‌کند.

او ادامه داد: شما بروید در گوگل اسم خانم سکینه محمدی آشتیانی و ترزا لوییس را بزنید و ببینید که چقدر مطلب در مورد خانم محمدی می‌آید و در مقابل آن به چه میزان خبر در مورد خانم لوییس می‌آید. من اکنون فهرستی از 53 خانم آمریکایی که در انتظار اعدام هستند در اختیار دارم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: ما با هر نوع کشتن مخالف هستیم. ما کشتن را دوست نداریم. من با تزریق سم به آدم‌ها مخالف هستم. با وارد کردن شوک الکترونیکی به آدم‌ها مخالف هستم.

خبرنگار پرسید در مورد اعدام چه؟ که احمدی‌نژاد گفت: هر چیزی. من دوست ندارم حتی به یک مورچه نیز آسیب برسد ولی به شما گفتم که من فهرستی در اختیار دارم که 53 نفر خانم آمریکایی در انتظار اعدام هستند و من این را به شما می‌دهم.

رییس‌جمهور ادامه داد: مرگ، مرگ است. شما می‌دانید که در برخی جاها با شمشیر سر افراد را می‌برند و با شمشیر افراد را می‌کشند. در جاهایی که با دولت آمریکا دوست صمیمی هستند این اتفاق می‌افتد. خانم کلینتون نیز موضع‌گیری نمی‌کند. در تلویزیون و جلوی دوربین گردن را قطع می‌کنند و خانم کلینتون موضعی نمی‌گیرد.

خبرنگار پرسید که شما در مورد کشورهای اسلامی می‌گویید؟ احمدی‌نژاد گفت: در خیلی از جاها. من تصویری را در مورد عراق دیدم که در آن‌جا در حالی که ماموران آمریکایی ایستاده‌اند یک تروریست سر 20 نفر را می‌برد و خانم کلینتون چیزی نمی‌گوید.

حمایت کلینتون از مخالفان یک دولت قانونی به ضرر آمریکاست

چارلی رز در ادامه با طرح ادعای هیلاری کلینتون که گفته‌ است قدرت نظامیان در ایران در حال افزایش است و ایران به سمت نظامی شدن پیش می‌رود نظر رییس‌جمهور کشورمان را خواستار شد که وی گفت: یعنی ایشان با این سخنان از مخالفان دولت ایران حمایت می‌کنند. ایشان از مخالفان یک دولت قانونی حمایت می‌کنند. این چه نوع مسوولیت‌پذیری در عرصه‌ی سیاست است؟ آیا با این شیوه و دخالت‌ها و این‌گونه سیاست‌ها می‌شود دنیا را اداره کرد؟ در یک کشور انتخابات برگزار شده، 85 درصد مردم شرکت کرده‌اند و یک دولت با اکثریت قاطع رای آورده است. حال خانم کلینتون از مخالفان یک دولت قانونی حمایت می‌کنند. این سخنان چه نفعی برای آمریکایی‌ها دارد؟ من به شما می‌گویم که این سخنان به ضرر آمریکاست. آمریکا با این سخنان به عنوان یک چهره‌ی غیرمنطقی، دخالت‌جو و مخالف دموکراسی در عرصه‌ی بین‌الملل شناخته می‌شود.

رییس‌جمهور افزود: اخیرا یک نظرسنجی توسط یک دانشگاه آمریکایی در خاورمیانه انجام شده و مردم در این نظرسنجی‌ها گفته‌اند که صهیونیست‌ها و آمریکا بسیار خطرناک هستند. چرا این‌گونه است؟ به خاطر دخالت‌هایی است که آن‌ها انجام می‌دهند. چرا در امور کشورها دخالت می‌کنند؟

جایگاه ایران در منطقه و جهان برجسته است

خبرنگار در ادامه گفت که یکی از مسائل مهم در مورد ایران موضوع حقوق بشر است. این احساس قوی وجود دارد که در دولت شما حقوق بشر تضییع می‌شود و این به جایگاهی که شما می‌خواهید در مورد ایران درست کنید ضربه می‌زند و آن را پایین می‌آورد که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: اول این که در مورد جایگاه ایران به شما بگویم جایگاه ایران در دنیا در حال بالا رفتن است و جایگاه فقط دولت آمریکا نیست. ما ممکن است که چشم ببیندیم و دوست نداشته باشیم واقعیت‌ها را ببینیم ولی واقعیت بیانگر افزایش جایگاه در منطقه و جهان است و این که جایگاه ایران در منطقه و جهان برجسته است.

رییس‌جمهور گفت: ما بالاترین موقعیت را داریم و ایران در عرصه‌ی بین‌المللی جایگاه بالایی دارد.

او در بخش دیگری از این مصاحبه، گفت: خانم کلینتون از مخالفان دولت ایران حمایت می‌کند و این کار خوبی نیست. ایشان بر اساس اخبار غیرواقعی صحبت می‌کنند و من نمی‌دانم چه کسی به ایشان این اطلاعات را می‌دهد.

احمدی‌نژاد افزود: ملت ایران یک ملت متمدن و تاریخی است. آیا ملت ایران می‌پذیرد که در ایران دیکتاتوری باشد؟ سخنان خانم کلینتون توهین به ملت ایران است و وقتی که صحبت‌های وی از تلویزیون ایران پخش می‌شود مردم ایران ناراحت می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند.

سپاه و ارتش فرزندان ملت ایران هستند

رییس‌جمهور گفت: سپاه و ارتش فرزندان ملت ایران هستند. خانم کلینتون می‌خواهد بگوید 75 میلیون نفر ایران شده‌اند سپاهی و نظامی. خانم کلینتون قبلا ادعایی را مطرح کرده بود که نتوانست آن را اثبات کند. حالا یک ادعای جدید مطرح می‌کند. من دوستانه می‌گویم ایشان اشتباه می‌کند که این صحبت‌ها را می‌کند. این به ضرر خودشان تمام می‌شود. این صحبت‌ها واقعا به ضرر آمریکاست. حرف‌هایی که ایشان می‌زند حرف‌های ابتدایی است. ایشان در دانشگاه درس خوانده ولی چرا بدون اطلاع دقیق صحبت می‌کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبکه تلویزیونی پی بی سی در ارتباط با رابطه‌ی ایران و آمریکا، گفت: یادتان هست که من برای آقای باراک اوباما در هنگامی که پیروز انتخابات شد پیام تبریک فرستادم. ایشان در برابر این پیام تبریک باید چکار می‌کرد؟ ایشان باید به این پیام پاسخ می‌داد.

خبرنگار گفت که اوباما نامه‌ای را به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری برای ما خیلی عزیز است. از این که اوباما به مقام معظم رهبری پاسخ داد ناراحت نیستم ولی این پاسخ پیام من نیست.

وی ادامه داد: ما در انتخابات آمریکا شاهد بودیم که آقای اوباما و خانم کلینتون که رقیب یکدیگر بودند در مورد سیاست خارجی اختلاف داشتند. خانم کلینتون به یک نوع سیاست خارجی معتقد بود و باراک اوباما به سیاست دیگری و با هم در تضاد بودند. ولی چه شد که خانم کلینتون شد وزیر امور خارجه‌ی اوباما. عجیب نیست؟

احمدی‌نژاد با بیان این که من سال گذشته گفتم که حاضرم با اوباما صحبت کنم ولی وی پاسخی نداد، گفت: امسال نیز گفتم حاضرم در مجمع عمومی با وی صحبت کنم. این یک فرصت بزرگی است که در اختیار آمریکایی‌ها پس از 30 سال قرار داده می‌شود. ما معتقدیم سیاست آمریکا در افغانستان اشتباه است. ما گفتیم حاضریم به آمریکایی‌ها بگوییم که سیاست درست در منطقه چیست تا مشکلات‌شان در این منطقه حل شود و بتوانند اشتباهات‌شان را اصلاح کنند.

خبرنگار گفت یکی از مشکلات آمریکا با ایران در ارتباط با حمایت ایران از حزب‌الله و حماس است و این که شما مخالف اسراییل هستید. در حالی که اسراییل دوست آمریکاست و شما می‌گویید که اسراییل باید نابود شود و از طرف دیگر آمریکاییان می‌گویند که کسانی در عراق هستند که به گروه‌های مخالف آمریکا در عراق کمک می‌کنند. از طرف دیگر تونی بلر ـ نخست‌وزیر پیشین انگلیس ـ نیز در میان سران اعراب گفته که ایران مانع صلح است و فعالیت‌های هسته‌یی آن خطرناک است که رییس‌جمهور در پاسخ گفت: حزب‌الله و حماس در خانه خودشان هستند، در وطن خودشان هستند.

تونی بلر باید محاکمه شود

احمدی‌نژاد ادامه داد: تونی بلر باید محاکمه شود و ایشان از این اظهارنظرها به دنبال این هستند که اختلاف‌نظر ایجاد کنند و اسلحه بفروشند. بلر دست بوش را گرفت و به بهانه‌ی این که در عراق سلاح کشتار جمعی است به همراه آمریکا به این کشور حمله کرد و وارد باتلاق شدند و با این اقدامات‌شان امنیت منطقه را دچار مشکل کرده‌اند. حال این فرد که باید محاکمه شود می‌آید و اظهارنظر می‌کند و اظهارنظر مبنا قرار می‌گیرد.

او گفت: مردم ایران و عراق با هم دوست هستند. مردم ایران و عراق با یکدیگر ازدواج می‌کنند و با هم رفت و آمد دارند. ناامنی که در عراق وجود دارد به نفع و ضرر چه کسانی است؟ آیا نیروهای نظامی ایران در کنار مرزهای آمریکا هستند یا این که این نیروهای آمریکایی هستند که در کنار مرزهای ایران قرار دارند؟

رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات خصمانه‌ی آمریکا علیه ایران، گفت: آیا ما آمریکا را تحریم کردیم و قطع رابطه کردیم؟ آیا ما علیه آمریکا قطعنامه صادر کردیم؟ آیا ما یک حکومت دیکتاتوری مثل شاه را به مردم تحمیل کردیم؟ چرا آمریکا در 30 سال پیش موقعی که صدام به ایران حمله کرد از عراق حمایت کرد؟ آن زمان که دیگر بحث حزب‌الله و حماس نبود، موضوع هسته‌یی مطرح نبود.

آمریکایی‌ها از این که ایران دیگر زیر نظرشان نیست ناراحت هستند

احمدی‌نژاد با بیان این که همه می‌دانند که مشکل آمریکا با ایران چیست؟ تصریح کرد: ایران زمانی تحت تاثیر و سیطره‌ی آمریکایی‌ها بود و آمریکایی‌ها از این که ایران دیگر زیر نظرشان نیست ناراحت هستند.

خبرنگار در ادامه این مصاحبه گفت که برخی از نمایندگان از جمله آقای توکلی گفته‌اند آمارهایی که دولت ارائه می‌دهد نادرست است و این سخنانی است که از داخل ایران مطرح می‌شود که رییس‌جمهور گفت: آقای توکلی نماینده‌ی مجلس هستند و حق اظهارنظر دارند. آیا در آمریکا نمایندگان صحبت نمی‌کنند؟ به هر حال ممکن است یک نفر موافق و یک نفر مخالف باشد. در ایران افراد آزاد هستند و می‌توانند اظهارنظر کنند. در روزنامه‌ها اظهارنظرشان منتشر می‌شود و همه محترم هستند تا اظهارنظر کنند.

هر چه کلینتون بیش‌تر توصیه کند محبوبیت دولت احمدی‌نژاد در ایران و جهان زیادتر می‌شود

وی در بخشی از این گفت‌وگو خطاب به این خبرنگار گفت: من به شما می‌گویم که شما به مسوولان آمریکایی که به آن‌ها دسترسی دارید و می‌توانید صحبت کنید بگویید تا زمانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنید موفق نخواهید بود. آن‌ها باید به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند. آن‌ها باید به انتخاب ملت ایران احترام بگذارند. ملت ایران ملتی آگاه است و لازم نیست خانم کلینتون وکیل ملت ایران شود. ملت ایران نیازی به توصیه‌های ایشان ندارد. هر چه ایشان وارد این مباحث شوند و توصیه کنند محبوبیت دولت احمدی‌نژاد در ایران و جهان زیادتر می‌شود. چرا که آن‌ها با این اظهارنظرها به خودشان ضربه وارد می‌کنند. مقامات آمریکایی باید روش‌شان را تغییر دهند و به ملت‌های منطقه احترام بگذارند.

احمدی‌نژاد گفت: در ایران بیش‌ترین مخالفت‌ها با دولت در روزنامه‌ها انجام می‌شود و آزادی که در ایران وجود دارد در دیگر کشورهای خاورمیانه دیده نمی‌شود.

فرصت‌هایی که ایران در اختیار دولت آمریکا گذاشته زیاد است ولی آن‌ها استفاده نمی‌کنند

رییس‌جمهور گفت: ما گفتیم که حاضریم با 1 + 5 گفت‌وگو کنیم ولی در شرایط عادلانه و برابر که به تفاهم برسیم. این که آن‌ها بیایند چیزی به نام قطعنامه درست کنند و بعد بگویند بیایید با هم حرف بزنیم و به زور بگویند که آن‌چه که ما می‌گوییم را شما باید قبول کنید درست نیست. اگر از مردم پرسیده شود، در ایران یک درصد نیز حاضر نیستند و موافق نیستند که تحت این شرایط با خانم کلینتون گفت‌وگو شود. دولت آمریکا از فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌کند. فرصت‌هایی که ایران در اختیار او گذاشته زیاد است ولی آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

آمریکایی‌ها نباید مانع تشکیل دولت مقتدر در عراق شوند

وی با بیان این که تشکیل دولت مقتدر در عراق به نفع آمریکا و ایران است، گفت: آن‌ها نباید مانع تشکیل دولت مقتدر در عراق شوند. وقتی یک دولت مردمی در عراق تشکیل شود به نفع آمریکایی‌ها نیز خواهد بود. آمریکایی‌ها باید رفتارشان را به سرعت اصلاح کنند.

ما حکومت را برای خدمت به مردم می‌خواهیم

خبرنگار در ادامه گفت که در مورد حقوق بشر من فهرستی از افراد را دارم. اگر این فهرست را به شما بدهم به آن نگاه و توجه می‌کنید؟ که رییس‌جمهور پاسخ داد: چرا که نه. من نماینده‌ی ملت ایران هستم و اگر حقوقی ضایع شود من تذکر می‌دهم. دو ماه قبل حقوق خبرنگاری در رسیدگی قضایی رعایت نشده بود. نامه‌ای نوشت و من موضوع را بررسی کردم و دیدم که درست می‌گوید. تذکر دادم و گفتم که این روال غلط است و باید اصلاح شود.

رییس‌جمهور گفت: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران با آمریکایی‌ها در بحث حکومت‌داری متفاوت است. ما حکومت را برای خدمت به مردم می‌خواهیم.

وی در پاسخ به سوال آخر این خبرنگار مبنی بر این که آیا من می‌توانم به ایران بیایم و با شما گفت‌وگو کنم؟ گفت: اکثر خبرنگاران آمریکایی برای آمدن به ایران آزاد هستند و می‌توانند بیایند و حتی با من گفت‌وگو کنند. ولی امیدوارم که مقامات آمریکایی این اجازه را به خبرنگاران ایرانی نیز بدهند که با آن‌ها مصاحبه کنند. در کشور شما به خاطر این که آزادی زیاد است اجازه نمی‌دهند خبرنگاران ایرانی با مقامات آمریکایی مصاحبه و گفت‌وگو کنند؟

چارلی رز گفت من نیز موافق این موضوع هستم و باید این شرایط فراهم شود.

احمدی‌نژاد خطاب به این خبرنگار گفت: من فهرستی از زنان آمریکایی که در انتظار اعدام هستند به شما دادم. آیا نمی‌خواهید این فهرست را بخوانید تا مردم آمریکا از این موضوع آگاه شوند و شاید کمپینی در حمایت از این زنان ایجاد شود.

خبرنگار پی بی سی در پایان گفت: کشور ایران کشوری تاریخی با تمدن و فرهنگ قوی است و این چیزی نیست که کسی بتواند آن را رد کند. ایران نقشی مهم در منطقه و دنیای در حال تغییر دارد.

 

 

 

کد خبر 116567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز