گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفرش به آمریکا، با حضور در مقر سازمان ملل متحد در مراسم گشایش اجلاس توسعه هزاره شرکت کرد.

اجلاس

اهداف اجلاس توسعه هزاره ریشه‌کنی فقر، مشارکت جهانی برای توسعه، مبارزه با ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌های فراگیر و توانمندسازی زنان، تضمین پایداری محیط‌زیست، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود وضعیت مادران و تامین آموزش ابتدایی در سطح جهانی است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد همچنین در ادامه دیدارهای خود در نیویورک با نخست‌وزیر یونان و نخست‌وزیر کشور سنت‌وینسنت دیدار کرد. سنت‌وینسنت کشوری در دریای کارائیب است. احمدی‌نژاد در این سفر و پیش از این با جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق نیز دیدار کرده بود. رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگوهای تازه‌ای با رسانه‌های آمریکایی و غیرآمریکایی، با تلویزیون روسیه به گفت‌وگو نشست.

احمدی‌نژاد همچنین میهمان برنامه‌ای بود که با اجرای چارلی رز از شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا پخش می‌شود. سخنرانی برای تعدادی از علما و شخصیت‌های اسلامی در آمریکا نیز از برنامه‌های هفتمین سفر رسمی احمدی‌نژاد به نیویورک بود.
منوچهر متکی هم که در این سفر احمدی‌نژاد را همراهی می‌کند با وزیران امور خارجه امارات متحده عربی، بولیوی، کوبا و آفریقای مرکزی دیدار کرد.

چه کسانی به اوباما فشار می‌آورند

محمود احمدی‌نژاد در دیدار علما و شخصیت‌های اسلامی در آمریکا که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت: در این جلسه یکی از دوستان گفت که ما با اوباما صحبت کنیم. ما از گفت‌وگو هراس و نگرانی نداریم ما از اول گفتیم که آماده هستیم و استقبال کردیم وقتی که ایشان کاندیدا شد خوشحال شدیم و گفتیم که تغییرات در راه است و سرمایه‌داری که ریشه مشکلات است تغییر می‌کند. باور داریم آقای اوباما می‌توانست کارهای بزرگ انجام دهد اما سیطره صهیونیست‌ها بر ارکان آمریکا اجازه این موضوع را نمی‌دهد.

او در ادامه تاکید کرد: برخی از دوستان وی می‌گویند که اوباما تحت فشار است و نمی‌تواند برنامه‌های خود را پیاده کند خوب این فشارها ممکن است برای هر کسی پیش بیاید ولی این انتظار وجود دارد که آقای اوباما بیاید و بگوید که چه کسی و کسانی به وی فشار می‌آورند. بگوید فلان حزب نمی‌گذارد من کار کنم و عاملان این فشارها را بگوید.

ایران متعلق به همه است

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: کشور ایران یک جغرافیای محدود به مرزها نیست. ایران یک فرهنگ، تمدن است متعلق به تمام مسلمانان، کل بشریت و خداپرستان است. ایران مال یک ملت نیست، مال همه است. او همچنین در این نشست وعده داد که فصلی از سخنرانی خود را در شصت و پنجمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد به موضوع 11سپتامبر اختصاص دهد.

با هر نوع کشتن مخالفیم

احمدی‌نژاد در برنامه‌ای در شبکه پی‌بی‌اس آمریکا که چارلی رز اجرای آن را به‌عهده دارد شرکت کرد و در برابر پرسش‌های او قرار گرفت.چارلی رز مجری این برنامه تاکنون با صد‌ها رئیس‌جمهور، رهبر کشورها، دانشمند و هنرمندان جهانی گفت‌وگو کرده است. رز دارای مدرک دکترا از دانشگاه دوک است و در دانشگاه نیویورک تحصیل کرده است. از احمدی‌نژاد در این برنامه تلویزیونی درباره زنی ایرانی که پرونده قضایی او در سطح جهانی وجه‌های سیاسی یافته سؤال شد.

احمدی‌نژاد به چارلی رز گفت: ما با هر نوع کشتن مخالف هستیم. ما کشتن را دوست نداریم. من با تزریق سم به آدم‌ها مخالف هستم. با وارد کردن شوک الکترونیکی به آدم‌ها مخالف هستم. مجری این برنامه پرسید در مورد اعدام چه؟ احمدی‌نژاد گفت: من دوست ندارم حتی به یک مورچه نیز آسیب برسد ولی به شما گفتم که من فهرستی در اختیار دارم که 53 نفر خانم آمریکایی در انتظار اعدام هستند و من این را به شما می‌دهم.

فرصت بزرگ پس از 30سال

رئیس دولت دهم در پاسخ به پرسش دیگر مجری این برنامه در شبکه تلویزیونی پی بی‌اس درباره رابطه ایران و آمریکا، گفت: یادتان هست که من برای آقای باراک اوباما در هنگامی که پیروز انتخابات شد پیام تبریک فرستادم. ایشان در برابر این پیام تبریک باید چه‌کار می‌کرد؟ ایشان باید به این پیام پاسخ می‌داد.

مجری این برنامه گفت که اوباما نامه‌ای را به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری برای ما خیلی عزیز است. از اینکه اوباما به مقام معظم رهبری پاسخ داد ناراحت نیستم ولی این پاسخ پیام من نیست. احمدی‌نژاد با بیان اینکه من سال گذشته گفتم که حاضرم با اوباما صحبت کنم ولی وی پاسخی نداد، گفت: امسال نیز گفتم حاضرم در مجمع عمومی با وی صحبت کنم. این یک فرصت بزرگی است که در اختیار آمریکایی‌ها پس از 30سال قرار داده می‌شود.

ملت ایران آگاه است

رئیس دولت دهم در بخشی از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه آزادی‌ای که در ایران وجود دارد در دیگر کشورهای خاورمیانه دیده نمی‌شود، خطاب به مجری این برنامه گفت: من به شما می‌گویم که شما به مسئولان آمریکایی که به آنها دسترسی دارید و می‌توانید صحبت کنید بگویید تا زمانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنید، موفق نخواهید بود. آنها باید به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند.

آنها باید به انتخاب ملت ایران احترام بگذارند. ملت ایران ملتی آگاه است و لازم نیست خانم کلینتون وکیل ملت ایران شود. ملت ایران نیازی به توصیه‌های ایشان ندارد. هر چه ایشان وارد این مباحث شوند و توصیه کنند محبوبیت دولت احمدی‌نژاد در ایران و جهان زیادتر می‌شود، چرا که آنها با این اظهارنظرها به‌خودشان ضربه وارد می‌کنند. مقامات آمریکایی باید روش‌شان را تغییر دهند و به ملت‌های منطقه احترام‌بگذارند.

کد خبر 116619

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز