همشهری آنلاین: رئیس جمهور با تأکید بر اینکه داشتن بمب اتم برای کسی پرستیژ و عظمت نمی‌آورد، گفت: بمب اتم مایه ننگ یک کشور است، کسانی که بمب می‌سازند در حقیقت از قبل اعلام می‌کنند که قاتل‌ها و جنایتکاران بزرگی هستند.

president

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه شب 31 شهریور  به وقت نیویورک در دیدار 57 شخصیت برجسته علمی و اساتید دانشگاه‌های معتبر آمریکا در حوزه روابط بین‌الملل مهمترین مسایل بین‌المللی و حتی داخلی ایران را مورد بحث و تبادل اندیشه قرار داد و به پرسش‌های تعدادی از آنان پاسخ گفت.

رئیس جمهور در ابتدای این جلسه بحران مدیریت را مهم‌ترین مشکل جهان دانست و اظهار داشت: اگر شاهد جنگ و ناامنی و فاصله طبقاتی و حتی مشکلات اقتصادی در جهان هستیم همه اینها ناشی از مدیریت حاکم بر جهان است. امروز با بحران مدیریت مواجه هستیم و مدیریت جهان هم به لحاظ تئوریک و هم به لحاظ عملی دچار مشکلات بسیار سنگین و حادی شده است.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه اصولاً نوع حکومت‌های دمکراسی با بحران مشروعیت مواجه هستند، خاطر نشان کرد: مهم ترین علت این موضوع آن است که کسانی که با انتخابات در راس مدیریت‌ها قرار می گیرند کمتر از نیمی از آراء مردم و واجدین شرایط را در اختیار دارند. اکثریت واجدین شرایط در برقراری حکومت مشارکت ندارند و فرد حاکم با کسب 26 - 27 درصد از کل واجدین شرایط به حاکمیت می‌رسد بنابراین مشروعیت این سیستم ها زیر سوال است و به همین دلیل اعتماد مردم به مدیریت کاهش پیدا کرده است و زمانی که اعتماد وجود نداشته باشد همراهی نخواهد بود و اگر هم همراهی نباشد برنامه‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد.

رئیس جمهور اصلاح وضع دنیا را مهم‌ترین ماموریت جهانی دانست و گفت: باید در جهان مدیرانی حاکم باشند که از صلاحیت لازم برخوردار بوده و نگاه جهانی داشته باشند، همه ملت‌ها را صاحب حق و دارای کرامت و احترام بشناسند و در مدیریت خود عدالت را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهند.

دکتر احمدی نژاد افزود: امروز با نگاه طائفه‌ای و گروهی هرگز نمی‌توان جهان را به درستی اداره کرد.

ریئس جمهور با بیان اینکه نظام سرمایه‌داری نتوانسته است، به نیازهای بشر پاسخ دهد و جهان را به درستی اداره کند، اظهار داشت: امروز نظام سرمایه‌داری در بن‌بست کامل قرار دارد و از نظر ملت‌ها هم اندیشه سرمایه‌داری و هم نظام سرمایه‌داری به پایان راه خود رسیده است و قادر نیست ادامه حیات دهد و تلاش‌هایی که برای حفظ این نظام انجام می‌شود به دلیل همراهی نکردن ملت‌ها راه به جایی نخواهد برد.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مأموریت امروز هم‌اندیشی درباره مدیریت جهانی و یافتن راهی برای اصلاح آن است.

رئیس‌جمهور افزود: ساختارهای اقتصادی هم قادر نبودند بحران مدیریت را از شکست نجات دهند و حتی بعضاً از پیش‌بینی این بحران نیز عاجز بودند.

احمدی‌نژاد تلاش‌های انجام شده برای نجات نظام سرمایه‌دای را بی‌نتیجه دانست و گفت: علت آن است که مدیریت حاکم بر جهان در ذات خود دچار تناقض است و اساس آن در بی‌عدالتی و رقابت سنگین در سودآوری حداکثری بنا شده است در حالی که منابع محدود است. این نظام دیر یا زود با بن‌بست مواجه می‌شود و امروز بن‌بست آن آشکار شده است.

ر‌ئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صلح و امنیت جهانی در گرو بازنگری در مدیریت جهانی است، اظهار داشت: مدیریتی موفق است که همه دولت‌ها و ملت‌ها در چارچوب روشن و مساوی در آن مشارکت فعال داشته باشند. اینکه چند دولت تصور کنند که قادرند خودشان دنیا را اداره و بقیه دولت‌ها و ملت‌ها باید از آنها تبعیت کنند اندیشه شکست خورده‌ای است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مدیریت جهانی نیازمند مدیران صالح و عادل است، گفت: باید مدیران عرصه بین‌الملل هم در نظریه و هم در عمل صلاحیت مدیریت جهانی را داشته باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به نمونه‌هایی از عملکرد ناشی از مدیریت‌های ناصالح و ناعادلانه گفت: امروز فلسطین زخم گونه‌ای است که اگر با آن عادلانه برخورد می‌شد، باید مشکل مردم این منطقه سال‌ها پیش به پایان می‌رسید. اما زخم فلسطین شصت سال است که هر روز هم ابعاد پیچیده‌تری پیدا می‌کند. تاکنون ده‌ها طرح و برنامه برای فلسطین ارائه شده است که همه آنها شکست خورده‌اند و علت اصلی آن مدیریت حاکم بر جهان و مراکز بین‌المللی است که نگاه عادلانه‌ای نسبت به این موضوع ندارند. اینان عده‌ای را صاحب حق بیشتر می‌شناسند و نوعی نگاه نژادپرستانه دارند و به همین دلیل است که مشکل حل نمی‌شود و مذاکرات جدیدی هم که آغاز شده چون نگاه‌ها تغییر نکرده است، بعید است که به نتیجه‌ای برسد.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: اصلاح مدیریت حاکم بر جهان نیازمند مشارکت همگانی و مدیریت عملی و نظری است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه شورای امنیت در انجام مهم‌ترین مأموریت خود موفق نبوده است، اظهار داشت: امروز شاید یکی از بی‌اعتبارترین نهادهای بین‌المللی شورای امنیت باشد از این رو ضرورت دارد مدیریت حاکم بر جهان اصلاح و در مسیر درست سازندگی قرار گیرد.

وی در پاسخ اظهارنظر یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر اینکه اگر به ایران اجازه داده شود بمب اتم در اختیار داشته باشد، بمب برای ایران جنبه بازدارندگی خواهد داشت یا پرستیژ و عظمت، تصریح کرد: بمب اتم برای هیچ کس پرستیز و عظمت نمی‌آورد و ننگ یک کشور است که بمب اتم در اختیار داشته باشد کسانی که بمب می‌سازند در حقیقت از قبل اعلام می‌کنند که قاتل و جنایتکار بزرگی هستند. حتی اگر آنها چنین امکانی به ایران بدهند هیچگاه بمب اتمی نخواهیم ساخت برای اینکه آن را مضر می‌دانیم و به لحاظ اعتقادی هم قبول نداریم. بهتر است آنها به جای چنین کاری، از شیطنت در مسیر استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست بر دارند.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: باورمان این است که دوره استفاده از بمب اتم به پایان رسیده است و دیگر کسی قادر نیست از بمب اتم استفاده کند. رژیم صهیونیستی با اینکه براساس گزارش‌های اعلام شده بیش از 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، اما نتوانست در لبنان و فلسطین از آن استفاده کند. بمب اتم حتی شوروی را هم از فروپاشی نجات نداد و باعث پیروزی آمریکا در عراق هم نشده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: هر کس برای تولید بمب اتمی تلاش می‌کند در حقیقت دیگران را برای ساختن چنین بمبی تشویق می‌کند. امروز ریشه اصلی بسیاری از نگرانی‌های جامعه بشری وجود بمب‌هایی است که در اختیار قدرت‌های زورگو و سلطه‌گر قرار دارد.

احمدی‌نژاد گفت: ایران از بمب‌های اتم آمریکا نگرانی ندارد برای اینکه هیچگونه کاربردی ندارند و دولت آمریکا صرفاً‌ باید هزینه انبارداری و نگهداری آن را از محل مالیات مردم این کشور بپردازد. البته برای مردم آمریکا نگران هستیم چرا که براساس برخی گزارش‌ها تاکنون یازده بمب اتمی آمریکا گم شده است و اصولاً ذخیره و نگهداری بمب اتم در داخل آمریکا و پایگاه‌های نظامی این کشور در سراسر دنیا خطرناک است و از این بابت نگران هستیم.

کد خبر 116729
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز