گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در پنجمین روز از هفتمین سفر رسمی‌اش به آمریکا برای ششمین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

احمدی نژاد

هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، اعضای هیات آمریکایی صندلی‌های خود را ترک کردند.احمدی‌نژاد و باراک اوباما رئیسان جمهور ایران و آمریکا هردو سخنرانان روز نخست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2010 بودند. در هنگام سخنرانی اوباما نیز هیات ایرانی سالن را ترک کرده بود. رئیس‌جمهور جمعه شب به وقت نیویورک عازم تهران شد.

همان اهداف استعمارگران با شعارهای جدید

رئیس‌جمهور در وقت سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه نظام سرمایه‌داری و مدیریت موجود جهانی پس از یکصد سال حاکمیت به پایان راه رسیده و از ارائه پاسخ مناسب به نیازهای جامعه درمانده شده است، به گسترش تروریسم، تولید مواد‌مخدر، جنایت‌های کم‌نظیر حکومت‌های کودتایی و دیکتاتوری، توسعه تولید و انباشت سلاح‌های اتمی و میکروبی و شیمیایی و غارت منابع و حقوق و فرهنگ ملت‌های استعمارزده اشاره کرد و گفت: امروز همان اهداف استعمارگران و برده‌داران اما با شعارهای جدید دنبال می‌شود.

تعیین یک گروه حقیقت‌یاب مستقل

محمود احمدی‌نژاد مدیریت و ساختار حاکم بر جهان را از عوامل ناکامی نظام سرمایه‌داری دانست، به حادثه 11 سپتامبر و بهره‌برداری آمریکا از این حادثه برای حمله به کشورهای دیگر و توجیه همه اقدامات خلاف قوانین بین‌الملل اشاره کرد و پیشنهاد داد: سازمان ملل درباره 11 سپتامبر یک گروه حقیقت‌یاب مستقل تعیین کند تا بعدها عده‌ای اظهارنظر درباره آن را ممنوع نکنند.

قاضی و دادستان خود یک طرف دعوا هستند

احمدی‌نژاد در ادامه علت ناتوانی سازمان ملل را در حل مسائل جهانی، ساختار ناعادلانه آن دانست و با بیان اینکه در چند دهه گذشته همواره حداقل یکی از اعضای دائمی شورای امنیت در یک طرف مناقشات بوده است، گفت: با امتیاز وتو قدرت اصلی در شورای امنیت متمرکز شده و رکن اصلی یعنی مجمع عمومی به حاشیه رفته است.او تاکید کرد: وقتی قاضی و دادستان خود یک طرف دعوا هستند، چگونه می‌توان انتظار کارآمدی داشت؟

لغو امتیاز وتو

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ساختار سازمان ملل باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل در مدیریت جهانی مشارکت سازنده و فعال داشته باشند، خواستار لغو امتیاز وتو شد و عنوان کرد: مجمع عمومی باید بالاترین رکن، دبیر کل مستقل‌ترین فرد و تمام مواضع و اقدامات او با تایید مجمع عمومی و در جهت عدالت و رفع تبعیض باشد.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای روشنی دارد و آماده مشارکت سازنده و فعال است، گفت: پیشنهاد می‌شود طی یکسال و در یک نشست فوق‌العاده، مجمع نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان اقدام نماید.

سال خلع سلاح اتمی

رئیس‌جمهور همچنین در این سخنرانی با بیان اینکه بمب اتم بدترین سلاح ضدبشری است که باید به‌طور کامل محو شود، یادآوری کرد که دارندگان بمب اتم و برخی اعضای دائم شورای امنیت، انرژی هسته‌ای را معادل بمب معرفی و با ایجاد انحصار و فشار بر آژانس آن را از دسترس اکثریت ملت‌ها دور کرده‌اند و همزمان بمب‌های اتمی خود را حفظ کرده و ارتقا داده‌اند. وی افزود: آمریکا 80 میلیارد دلار برای ارتقای بمب‌های خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: این اقدامات باعث شده که نه‌تنها خلع‌سلاح اتفاق نیفتاده، بلکه تولید بمب اتم در برخی مناطق از جمله توسط رژیم اشغالگر و تهدیدگر صهیونیستی گسترش یافته است.احمدی‌نژاد با بیان اینکه در تمام این موارد سازمان ملل نمی‌تواند اقدام مؤثری انجام دهد، پیشنهاد داد: همین‌جا پیشنهاد می‌شود که سال2011 سال خلع‌سلاح اتمی و انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس اعلام شود.

مراجعه به آرای عمومی همه مردم

رئیس‌جمهور درباره مسئله فلسطین نیز گفت: به‌دلیل بی‌توجهی به حقوق مردم فلسطین همه راه‌حل‌ها به شکست می‌انجامد. اگر از ابتدا به جای رسمیت دادن به اشغالگری، حق حاکمیت ملت فلسطین به رسمیت شناخته می‌شد آیا امروز شاهد این همه جنایت بودیم؟او با اشاره به راه حل جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین گفت: پیشنهاد روشن ما بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و مراجعه به آرای عمومی همه مردم فلسطین برای اعمال حاکمیت و تعیین نوع حکومت است.

ادامه دیدارها و گفت‌وگوها در نیویورک

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌هایش در سفر آمریکا، با رئیسان جمهور ترکیه، تاجیکستان، قبرس، سومالی و کومور به گفت‌وگو نشست. احمدی‌نژاد همچنین با معاون رئیس‌جمهور سودان، نخست‌وزیر موریتانی و وزیران امور خارجه اکوادور و برزیل جداگانه دیدار کرد. او همچنین برای بار دوم به‌صورت ویدئوکنفرانس برای جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکا سخنرانی کرد و با برخی شخصیت‌های علمی و استادان دانشگاه‌های آمریکا در حوزه روابط بین‌الملل به گفت‌وگو نشست.

گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، هفته‌نامه نیوزویک و شبکه تلویزیونی سازمان‌ملل‌(un tv) از برنامه‌های دیگر احمدی‌نژاد بود که بخش‌هایی از گفته‌های وی در این دیدارها در ادامه آمده است.

در دیدار با شخصیت‌های علمی و استادان دانشگاه‌های آمریکا در حوزه روابط بین‌الملل:

اصولاً نوع حکومت‌های دمکراسی با بحران مشروعیت مواجه هستند. مهم‌ترین علت این موضوع آن است که کسانی که با انتخابات در راس مدیریت‌ها قرار می‌گیرند کمتر از نیمی از آرای مردم و واجدین شرایط را در اختیار دارند. اکثریت واجدین شرایط در برقراری حکومت مشارکت ندارند و فرد حاکم با کسب 27 - 26 درصد از کل واجدین شرایط به حاکمیت می‌رسد بنابراین مشروعیت این سیستم‌ها زیر سؤال است و به همین دلیل اعتماد مردم به مدیریت کاهش پیدا کرده است و زمانی که اعتماد وجود نداشته باشد همراهی نخواهد بود و اگر هم همراهی نباشد برنامه‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد.

در گفت‌وگو با لری کینگ، مجری سی‌ان‌ان:

احساس مسئولیت رسانه‌های آمریکایی درباره رژیم صهیونیستی سؤال‌برانگیز است. شما از خوی جنگ افروزی نتانیاهو می‌ترسید. نتانیاهو یک آدمکش حرفه‌ای است و همه دیکتاتورهای تاریخ همواره برای اینکه خود را در حاشیه قرار دهند، دیگران را متهم می‌کنند. با وجود 40میلیون فقیر و 4میلیون بی‌خانمان در آمریکا، چرا پول و مالیات مردم آمریکا به رژیم صهیونیستی داده می‌شود تا به بهانه‌های مختلف به لبنان و فلسطین حمله کنند و مداوم ایران را مورد تهدید قرار دهند؟

در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سازمان ملل:

آمریکا چه حقی دارد که در اوضاع داخلی ایران و سایر کشورها دخالت کند؟ آقای اوباما در سخنرانی خود خط و نشان می‌کشید. ایشان به چه حقی به‌خود اجازه می‌دهد تا در موضوع هسته‌ای ایران دخالت کند؟ اگر به‌خاطر داشتن امتیاز وتو است، ما این امتیاز را ناعادلانه می‌دانیم. قانون حق وتو 60 سال قبل توسط فاتحین جنگ جهانی دوم برقرار شد. این پذیرفتنی نیست که 60 سال قبل برای امروز ملت‌ها تصمیم گرفته شود.

کد خبر 116775

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز