شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور پس از 6 روز برنامه فشرده در هفتمین سفر به نیویورک،3 مهر به تهران بازگشت.

احمدی نژاد

آخرین برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد پیش از بازگشت به تهران، شرکت در نشستی خبری و دیدار با سارا شورد، بود. سارا شورد یکی از 3 آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود که پیش از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک با قرار وثیقه آزاد شد و به آمریکا بازگشت.
این زن 32 ساله آمریکایی یکی از موضوع‌های ثابت پرسش‌های خبرنگاران در گفت‌وگوهای رئیس‌دولت دهم با رسانه‌های حاضر در نیویورک بود.

خبر این دیدار را خود سارا شورد داد و گفت که با مادرش در نیویورک به دیدار احمدی‌نژاد رفته است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، ضمن تشکر از محمود احمدی‌نژاد، برای این دیدار گفت: زمانی که در بازداشت بودم خواستار فرصتی برای صحبت با رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد شدم تا هرگونه سوءتفاهمی را که منجر به بازداشت ما شده بود، رفع کنم. این خبر را در ایران، ایسنا منتشر کرد.

براساس همین گزارش، در آخرین فرصت رسانه‌ای رئیس‌جمهور در سفر نیویورک و پیش از دیدار با سارا شورد، درحالی‌که رئیس‌جمهور در یک نشست خبری حاضر شده بود، خبرنگاری از او پرسید: آیا شما حاضرید با سارا شورد دیدار کنید؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد:‌ من مشکلی با ملاقات با خانم سارا شورد ندارم؛ من با بسیاری از مردم آمریکا ملاقات کردم.

چرا فکر می‌کنید همه باید بپذیرند؟

رئیس‌جمهور در این نشست، همچنین درباره گفته‌هایش در سخنرانی روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل مورد پرسش قرار گرفت.به گزارش ایسنا، خبرنگاری خطاب به احمدی‌‌نژاد گفت که شما روز گذشته حرف‌هایی را در ارتباط با 11سپتامبر زدید که این سخنان موجب ناراحتی مردم نیویورک شد و گفتید که آمریکایی‌ها خود این اقدام را برای حمله به افغانستان و عراق و کمک به اسرائیل انجام دادند، سخنان شما باعث ناراحتی مردم شده و شما باید از مردم نیویورک معذرت‌خواهی کنید.رئیس‌جمهور پاسخ داد: اگر یک گروه حقیقت‌یاب موضوع 11 سپتامبر را مورد بررسی قرار می‌داد، ما امروز شاهد جنگ در این کشورها نبودیم.چرا فکر می‌کنید همه ملت‌ها باید حرف دولت آمریکا را بپذیرند؟

هر کس از طرف خودش

او تاکید کرد: اگر دولت آمریکا از این سخنان عصبانی شود حق دارد چون انتظار دارد همه تابع او باشند ولی من فکر نمی‌کنم نظر مردم نیویورک آن باشد که شما گفتید. احمدی‌نژاد با بیان اینکه فکر می‌کنم بهتر است هر کسی از طرف خودش صحبت کند، ادامه داد: مردم نیویورک مردمی صمیمی و واقع‌بین هستند و بیش از 80 درصد مردم در نظرسنجی‌ها حادثه 11 سپتامبر را مشکوک عنوان کردند.

چه ربطی به موضوع هسته‌ای دارد؟

در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار دیگری گفت که برخی این تحلیل را مطرح می‌کنند که مطرح کردن موضوع 11 سپتامبر از سوی شما، ممکن است به مذاکرات هسته‌ای ضربه بزند. رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: مگر ما حرف بدی زدیم؟ آیا 11 سپتامبر موجب نشده صدها هزار نفر کشته شوند؟ آیا هر کسی که می‌خواهد حرفی بزند باید بلندگوی دولت آمریکا باشد؟ او خاطرنشان کرد: ما در واقع ریشه مشکل را مطرح کردیم تا مشکل حل شود و این مسائل چه ربطی به موضوع هسته‌ای دارد؟

چیزی به نام گفت‌وگو صورت نگرفته

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در این چند روزی که شما در نیویورک بودید مذاکره و یا جلسه‌ای بین مقامات ایرانی و آمریکایی برگزار شد یا خیر؟ گفت:‌ خیر، اینجا جلسه‌ای با هم نداشتیم. البته ما با بدنه مردم آمریکا ارتباط داشتیم و هر سال گروه‌های مختلف آمریکا با من ملاقات می‌کنند و در این سفر نیز با 4 گروه از مردم آمریکا ملاقات داشتیم. او تاکید کرد: همیشه در طول این 30 سال پیغام‌هایی بین 2 کشور مبادله می‌شده اما در این چند روز مشخصا چیزی به نام گفت‌وگو صورت نگرفته است.

ایرانی‌ها آزاد هستند

در ادامه، خبرنگاری خطاب به رئیس‌جمهور درباره اوضاع داخلی ایران و وضعیت خبرنگاران ایرانی سؤال کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد بین حرف شما و عمل شما تناقض وجود دارد. رئیس‌جمهور در پاسخ با بیان اینکه مخالفان ما آزادتر از ما در ایران هستند، گفت:‌ اینکه چند خبرنگار از ایران رفته است یا نرفته است مهم نیست؛ ایرانی‌ها آزاد هستند که سفر کنند و در جاهای مختلف دنیا زندگی کنند.

شما را هم دوست دارم

یک خبرنگار لبنانی از احمدی‌نژاد پرسید، شما موقعی که به نیویورک آمدید با رسانه‌های زیادی به‌خصوص با رسانه‌هایی که متعلق به شرکت‌ها هستند مصاحبه کردید. چرا با رسانه‌های مستضعف که خود شما حامی آن هستید گفت‌وگویی نکردید؟ در ضمن پیام شما در آستانه سفرتان به لبنان چیست؟

نظرتان در ارتباط با بررسی موضوع ترور رفیق حریری و دادگاه مربوط به آن چیست؟ که رئیس‌جمهور اظهار کرد: من با رسانه‌های مختلفی گفت‌وگو کردم و بخشی از آن نیز رسانه‌هایی هستند که وابسته به شرکت‌ها و به نوعی وابسته به دولت آمریکا هستند. با رسانه‌های لبنانی نیز صحبت کردم و شما را نیز دوست دارم.

سؤال‌ها با مواضع وزارت خارجه آمریکا هماهنگ بود

رئیس‌جمهور در بخش پایانی آخرین برنامه خبری رسمی‌اش در سفر نیویورک و پس از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت: من احترام زیادی برای خبرنگاران قائل هستم و در طول این چند روز که در نیویورک بودم با تعداد زیادی از رسانه‌های آمریکا مصاحبه کردم و نکته جالب این بود که پرسش‌های این رسانه‌ها مشترک بود و فقط ترتیب آن فرق می‌کرد و اینکه پرسش‌ها نیز با مواضع وزارت خارجه آمریکا هماهنگ بود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کسانی که مسئول هستند نباید خبرنگاران و رسانه‌ها را تحت فشار قرار دهند و به آنها مواضع‌شان را تحمیل کنند، تاکید کرد: آیا می‌توان آزادی‌بیان را در آمریکا یک روز باور کرد؟ کسانی که در اتاق‌ها نشسته‌اند به جای اینکه تلاش کنند افکار عمومی را انعکاس دهند می‌خواهند افکار عمومی را بسازند. درحالی‌که این دوران تمام شده است.

برخی از دولت‌ها از رسانه به‌عنوان ابزار سلطه‌گری استفاده می‌کنند و این به نقش رسانه‌ها ضربه می‌زند و اعتماد مردم از آنها را سلب می‌کند. در حال حاضر در دنیا کمترین اعتماد به رسانه‌های آمریکایی وجود دارد.

کد خبر 116883

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز