همشهری آنلاین: چه کسی می‌تواند به ایران حمله کند؟ رژیم صهیونیستی آن‌قدر کوچک است که در محاسبات ما به حساب نمی‌آید. ناتوان‌تر از این است که بتواند به ایران حمله کند. در معرض متلاشی شدن است.

ahmadinejad

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به نیویورک، دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر دوشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه‌ی تلویزیونی روسیه (Russia tv) در پاسخ به این سوال که شما از طرفی سارا شورد را آزاد کردید و از طرف دیگر گفته شده که هشت نفر ایرانی در زندان‌های آمریکا هستند و خواهان آزادی آنان شده‌اید. می‌شود در این ارتباط توضیح دهید؟ گفت: این ایرانی‌ها به اتهامات ناصحیح دستگیر شده‌اند. برخی از آنان با داشتن ویزا به کشورش ثالث سفر کرده‌اند مثل گرجستان ولی نیروهای آمریکایی آنان را در گرجستان دستگیر کرده‌اند و به زندان‌های آمریکا منتقل کرده‌اند و یا نمونه‌ی این موضوع در تایلند رخ داده است.

وی ادامه داد: این کار آدم‌ربایی است و با هیچ معیار حقوقی سازگاری ندارد. آنان با ویزای رسمی به کشوری دیگر سفر کرده‌اند ولی توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده‌اند. آمریکایی‌ها به قوانین بین‌المللی احترام نگذاشته‌اند. آمریکا باید در این رویه‌ی خود تجدیدنظر کند و اجازه دهد که این افراد به خانه‌های‌شان برگردند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آزادی دو تبعه‌ی دیگر آمریکایی در ایران بستگی به آزادی ایرانیانی که در زندان‌های آمریکا دارد؟ گفت: نه. پرونده‌ی این افراد (دو تبعه‌ی آمریکایی) مسیر قضایی خود را طی می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان این که تعداد زندانیان در زندان‌های آمریکا بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: من به مسوولان آمریکایی توصیه می‌کنم به جای این که مردم دیگر کشورها را ربایش کنند به حل مشکلات آمریکا و مردم آمریکا باشند.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با هتک حرمت قرآن و این که برخی معتقدند این جرم در نوع خودش بی‌نظیر بوده است، گفت: در تاریخ کتاب‌سوزی زیاد بوده است، پیغمبرکشی زیاد بوده است و تلاش شده که پیام پیامبران به مردم انتقال داده نشود. خیلی‌ها مخالف آگاهی ملت‌ها بوده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت: کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند از قرآن ناراحت هستند. قرآن یک کتاب آسمانی است که در آن تمام پیامبران الهی و کتاب‌های آسمانی مورد تایید هستند. دعوت به پاکی، صداقت، عشق و محبت می‌کند و مخالف ظلم و ستم است. افراد را دعوت به تفکر و تعقل می‌کند. چرا باید قرآن را آتش بزنند. آن‌ها می‌خواهند این حقایق را در واقع آتش بزنند ولی باید بدانند که این حقایق زنده است و آتش زدن این حقایق را از بین نمی‌برد. این اقدام نشان‌دهنده‌ی عمق کینه‌ی یک عده‌ی قلیل است. آن‌ها عصبانی هستند؛ از خدا عصبانی هستند؛ از حضرت موسی (ع) و عیسی (ع) و از پیامبران الهی عصبانی هستند.

رییس‌جمهور در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به نظر شما اسراییل به ایران حمله می‌کند؟ اظهار کرد: نه. چه کسی می‌تواند به ایران حمله کند؟ رژیم صهیونیستی آن‌قدر کوچک است که در محاسبات ما به حساب نمی‌آید. ناتوان‌تر از این است که بتواند به ایران حمله کند. در معرض متلاشی شدن است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند یک چالش امنیتی برای ایران ایجاد کند چیست؟ گفت: ما نگران چالش‌های امنیتی نیستیم.

خبرنگار گفت که اما در کشورهای اطراف کشور شما جنگ وجود دارد و مسائلی وجود دارد که ممکن است برای شما چالش ایجاد کند که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: 10 سال است که در اطراف ما جنگ است و می‌بینید کسانی که جنگ ایجاد کرده‌اند در چه وضعیتی هستند.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما نگران امنیت ایران نیستیم، ما نگران وضعیت حاکم بر جهان هستیم و فکر می‌کنیم مهم‌ترین مشکل دنیا مدیریت کنونی حاکم بر جهان است.

او با اشاره به وضعیت کنونی جهان، گفت: می‌بینید که چه مشکلاتی وجود دارد و مدیریت حاکم نمی‌تواند این مسائل را حل کند. مهم‌ترین مشکل دنیا مشکل مدیریت حاکم بر آن است. یک‌جانبه‌گرایی تقریبا تمام دنیا را به دردسر انداخته است. به مسابقه‌ی تسلیحاتی دامن زده می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اکثر ملت‌ها و دولت‌ها از مدیریت کنونی ناراضی هستند و همه به دنبال تغییر هستند. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته اکثر مقامات شرکت‌کننده تغییر مدیریت کنونی جهان را خواستار بودند. در نشست هزاره که امروز صبح آغاز شد و من در مراسم افتتاحیه‌ی آن حضور داشتم کسانی که سخنرانی می‌کردند همه از وضع کنونی ناراضی بودند. همه از مشکلات و از افزایش مشکلات سخن می‌گفتند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا شما با طرح تشکیل دو کشور فلسطین و اسراییل موافق هستید یا نه؟ گفت: ما در کار ملت فلسطین دخالت نمی‌کنیم. این حق ملت فلسطین است که در مورد سرنوشتش خود تصمیم‌گیری کند. ملت فلسطین خود باید در این ارتباط تصمیم بگیرد و همه باید اجازه بدهند که ملت فلسطین خود در مورد حاکمیت ملی‌اش تصمیم بگیرد و همه باید به تصمیم مردم فلسطین احترام بگذارند.

وی در پاسخ به این سوال که به تازگی گفت‌وگوهای خاورمیانه در ارتباط با صلح آغاز شده است. آیا فکر نمی‌کنید که این گفت‌وگوها یک نمایش است یا فکر می‌کنید صحبت‌ها جدی است؟ اظهار کرد: ما می‌توانیم سوال شما را به عنوان پاسخ در نظر بگیریم. این که یک خبرنگار تلقی‌اش این است که این گفت‌وگوها برای صلح ممکن است یک نمایش‌نامه باشد نشان می‌دهد که صحنه چیست. این خیلی معنا دارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: تاکنون گفت‌وگوهای زیادی در مورد خاورمیانه انجام شده و طرح‌های مختلفی ارایه شده اما همه شکست خورده است، چرا؟ کسی که می‌خواهد طرح جدیدی ارائه کند باید علت شکست طرح‌های قبلی را نیز بررسی کند و این که چرا طرح‌های قبلی شکست خورده است. من فکر می‌کنم که این مساله دو علت روشن دارد. یکی نادیده گرفتن آوارگان فلسطینی است. در حال حاضر میلیون‌ها نفر از فلسطینیان آواره هستند و سرزمین‌شان در اختیار دیگران است و بدون در نظر گرفتن حقوق‌ آن‌ها مذاکره صورت می‌گیرد و علت دوم نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین در ارتباط با حاکمیت ملی‌شان است و این که نظر مردم فلسطین در این ارتباط در نظر گرفته نمی‌شود و اجازه داده نمی‌شود که خود مردم فلسطین در این ارتباط تصمیم بگیرند.

احمدی‌نژاد با بیان این که چه کسی در این مذاکرات نماینده‌ی مردم فلسطین است و در این مذاکرات در مورد چه چیزی صحبت می‌شود؟ گفت: آیا در مورد حق حاکمیت مردم فلسطین و بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان و رفع اشغالگری صحبت می‌شود؟ فکر می‌کنم در طرح‌ ارایه شده در ارتباط با مسائل فلسطین بیش از آن که به فکر حل مساله باشد بیش‌تر به فکر تثبیت رژیم صهیونیستی است و به همین خاطر هم شکست خورده است.

احمدی‌نژاد گفت: در مذاکرات اخیر تغییری نسبت به گذشته نمی‌بینیم. بنابراین انتظار موفقیت نیز نداریم. ما دوست داریم که خاورمیانه سرشار از صلح و امنیت باشد اما بدون توجه به ریشه‌های ناامنی امنیت ایجاد نمی‌شود. متهم کردن دیگران نیز فایده ندارد. اکنون شکل کار در موضوع فلسطین این است که بیماری به دکتر مراجعه کند از درد معده‌اش ناراحت باشد ولی دکتر برای گوش او دوا دهد. به این نحو آن معده درمان نمی‌شود.

رییس جمهور در پاسخ به سوال که در مجمع عمومی سازمان ملل چه پیام جدید و متفاوتی را مطرح خواهید کرد؟ اظهار کرد: در این اجلاس به مسائل روز اشاره خواهد شد اما بیش از آن ریشه مسائل و مشکلات حاکم بر جهان ارائه می‌شود.

احمدی نژاد تصریح کرد: ملت ایران به دنبال حل مشکل ایران نیست بلکه رفع مشکلات جهان را پیگیری می‌کند. معتقدیم مشکلاتی که برای ایران ایجاد می‌شود، بخشی از مشکلاتی است که بر کل جهان تحمیل شده است و اگر عوامل این مشکلات شناسایی و بررسی شود، همه دنیا و بشریت از آن سود خواهند برد.

او خاطرنشان کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل درباره تغییرات واقعی که باید در صحنه جهانی اتفاق بیفتد، صحبت خواهم کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این که منظور از شرایط عادلانه‌ای که ایران برای آغاز مذاکرات مطرح می‌کند چیست؟ خاطرنشان کرد: حداقل شرایط عادلانه این است که دو طرف با هم برابر باشند. اگر طرف مقابل در موضع قدرت قرار بگیرد و به‌جای پذیرش منطق از زور استفاده کند، چنین شرایطی ناعادلانه است.

احمدی‌نژاد افزود: بعضی اوقات طرف‌های گفت‌وگو این‌چنین مطرح می‌کنند که منظورشان از روند گفت‌وگوها این است که طرف مقابل سخنان آن‌ها را بدون هیچ کم و کاست بپذیرد؛ یعنی در واقع نتایج این‌گونه مذاکرات را از قبل مشخص تعیین می‌کنند، در حالی که نتیجه باید از کانال گفت‌وگو حاصل شود. البته عده‌ای هم از روند گفت‌وگوها به دنبال اتخاذ موضع سیاسی خاصی هستند.

رییس جمهور با تأکید بر این که گفت‌وگو و مذاکره باید برای کشف حقیقت و تفاهم باشد، اظهار کرد: عده‌ای چنین می‌گویند که هدف‌شان از صدور قطعنامه این بوده است که در مذاکرات دست بالا و برتر را داشته باشند. این‌گونه مسائل شرایط مذاکره را غیرعادلانه می‌کند و اگر واقعاً به دنبال مذاکره هستند باید بپذیرند که دو طرف از حقوق مساوی و برابر برخوردار باشند و ایران آماده است در شرایط عادلانه گفت‌وگو مذاکره کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره سخنان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر احتمال حمله نظامی به ایران و این که جمهوری اسلامی ایران چقدر چنین حمله‌ای را جدی می‌گیرد، اظهار کرد: این‌گونه سخنان به نوعی ادبیات آمریکایی است که به جای منطق از زور استفاده می‌کند. البته معلوم است که هیچ دلیل و توجیهی برای درگیری نظامی با ایران وجود ندارد و شرایط خاورمیانه اجازه جنگ جدیدی را نمی‌دهد. ضمن این که آمریکا توان این کار را ندارد و البته جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده و قادر است به خوبی از خود دفاع کند اما فکر نمی‌کنیم اتفاق خاصی در این خصوص بیفتد.

 

کد خبر 116570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز