همشهری آنلاین: شماری از موتورهای جستجوی اینترنتی ایجاد شده‌اند تا نتایج جستجوی متناسب با کاربران خود را به دست دهند.

 ImHalal

 به گزارش خبرگزاری فرانسه رضا صدرنا، بنیانگذار یک موتور جستجوی اسلام‌محور با نام I'mHalal در این باره می‌گوید: "به نظر ما سایر موتورهای جستجو بیش از اندازه "آزادراه" هستند. ما می‌خواهیم راه‌حلی برای جستجو در وب در محیط ایمن فراهم کنیم،‌ به طوری که شما با محتوا‌های وقیح یا وب‌سایت‌های غیراخلاقی روبه‌رو نشوید."

صدرنا، کویتی 21 ساله، می‌گوید این سایت کاربرانی از مکان‌هایی مانند پاکستان، اندونزی، مالزی و امارات متحده عربی و نیز آمریکا را به سوی خود جلب کرده است.

 او می‌گوید: "در واقع کاربران ما تنها مسلمانان نیستند،‌ ما ای- میل‌هایی از غیر مسلمانان هم دریافت کرده‌ایم که می‌گویند موتور جستجوی ایمن ما را دوست دارند و به کودکان‌شان اجازه می‌دهند با آن کار کنند،‌ زیرا می‌دانند محتواهای نامناسب را نشان نمی‌دهد.

 در مورد مسیحیان، شیا هودمن، بنیانگذار موتور جستجوی SeekFind  که از کلرادواسپرینگ در کلرادوی آمریکا عمل می‌کند، می‌گوید: "این ابزار جستجو برای افرادی است که به دنبال محتواهای انجیلی یا الهیاتی از دیدگاه مسیحیان پروتستان انجیلی هستند."

 وب‌سایت seekfind.org می‌گوید تنها وب‌سایت‌هایی را فهرست می‌کند، که بر اساس انجیل باشند، محتوای الهیاتی مناسبی داشته باشند، و در توافق با اصول عقاید ما باشند.

این وب‌سایت می‌گوید: "به این ترتیب می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که شما محتواهایی را خواهید یافت که خدادوستانه  و روح‌پرور باشد."

برای یهودیان، موتور جستجوی دیگری به نام Jewogle وجود دارد که به نام آن یادآور گوگل است.

 دنی سالیاوان، سردبیر SearchEngineLand.com می‌گوید هیچکدام از این وب‌سایت‌ها "خیلی گل نکرده‌اند"، اما "این امر به معنای آن نیست این موتورهای جستجو نمی‌توانند از لحاظ تجاری موفق باشند."

مایکل گارتنبرگ، همکار یک شرکت پژوهشی تکنولوژی به نام Altimer Group می‌گوید برخی از چنین گروه‌هایی کاربران بیشتری را وارد اینترنت می‌کنند.

او می‌گوید:‌"شما با نسلی در حال ظهور و فرهنگی در حال ظهور روبه‌رو هستید که می‌خواهد از تکنولوژی... موتورهای جستجو و چیزهایی که ارائه می‌دهند،‌ استفاده کند، اما در همان زمان می‌خواهند نسبت به میراث‌شان وفادار باشند... و از اصول عقایدشان منحرف نشوند."

کد خبر 116444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز